نوشیروان کیهانی زاده: ناصرالدین شاه، دوم مرداد 1328هجری خورشیدی (24جولای1859) تسلیم نظر رجال ملی‌گرای وقت شد و حمزه میرزا (حشمت‌الدوله) و میرزا محمد (قوام‌الدوله) را مأمور دفاع از مرو و نواحی اطراف آن کرد که زیر تهدید روس‌ها قرارداشتند.

نقشه

 این رجال که در آن زمان انگشت‌شمار بودند در هر فرصتی به ناصرالدین شاه فشار می‌آوردند که مانع تصرف فرارود (ماوراءالنهر) و به‌ویژه شهرهای تاریخی ایران در آن منطقه از جمله بخارا، مرو، سمرقند، خجند و... که مهد فرهنگ و تمدن ایرانی و ادبیات پارسی بودند توسط روس‌ها شود. در پی صدور دستور ناصرالدین‌شاه به شازده (پرنس) حشمت‌الدوله و نیز قوام الدوله آنها با واحدهای نظامی آماده رفتن به مرو شدند تا در دفاع از منطقه به نیروهای محلی کمک کنند.

 

چگونگی استقرار تدریجی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس

ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، 24 جولای 1969 دکترین خود را که تجدید نظری در دکترین‌های ترومن و آیزنهاور بود اعلام داشت. طبق یکی از اصول سه گانه این دکترین، اگر در آسیا یک قدرت اتمی برضد‌متحدین آمریکا و کشورهایی که استقلال و تمامیت آنها به امنیت و منافع آمریکا کمک می‌کند دست به تهدید و تعرض بزند، دولت آمریکا مستقیما به دفاع برخواهد خاست. نیکسون 3ماه و یک هفته بعد (سوم نوامبر 1969) در توضیح دکترین خود گفت که منطقه خلیج‌فارس (ایران، کشور عربستان‌سعودی و...) مشمول دکترین او است.

زادروز سیمون بولیوار قهرمان «آزادیبخش» کشورهای آمریکای لاتین

24 جولای زادروز سیمون بولیوار، قهرمان استقلال آمریکای لاتین است که در 1783 به دنیا آمد. او 6جمهوری مستقل به‌وجود آورد که سرزمین بولیوی به نام وی نامیده شده است. زادروز بولیوار در قاره آمریکا مورد توجه و احترام خاص مردم است و در ونزوئلا و اکوادور روز ملی و تعطیل عمومی است. بولیوار در آمریکای لاتین «آزادیبخش» خوانده می‌شود. سیمون بولیوار در شهر کاراکاس به دنیا آمد که سنگ بنای این شهر 3میلیون و 300هزار نفری نیز 24جولای سال 1567 (443 سال پیش) توسط یک اسپانیایی به‌نام «دون دیه‌گو دولاسادا» گذارده شد.

چرا احمدشاه مسعود کمک نظامی آمریکا را نمی‌پذیرفت؟

به گزارش 24 جولای سال 2000 رسانه‌ها، احمد شاه‌مسعود، رهبر وقت تاجیکان افغانستان، به پیشنهاد دریافت کمک نظامی از آمریکا نظر موافق نشان نداد. وی گفته بود که سیاست واشنگتن به دلایل متعدد بر مدار کنترل دائمی افغانستان قراردارد و او نمی‌خواهد که واسطه این کار شود. وی افزوده بود که آرامش در افغانستان با مداخله مستقیم آمریکا تأمین نخواهد شد زیرا دولت واشنگتن در چارچوب اقتدار جهانی خود عمل می‌کند و او نمی‌خواهد که افغانستان میدان زورآزمایی قدرت‌ها شود و رنگ آرامش نبیند. 14ماه بعد و 2روز پیش از رویدادهای 11سپتامبر 2001 آمریکا که بهانه لشکرکشی این دولت به افغانستان را به دست داد، احمدشاه مسعود در انفجار بمب مجروح و در 48 سالگی درگذشت.

 

کد خبر 112292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز