نوشیروان کیهانی زاده: 18 جولای 1924 ( 27 تیرماه 1303 هجری) سرگرد رابرت ویتنی ایمبری 41ساله نایب کنسول سفارت آمریکا در تهران هنگام عکسبرداری از یک سقاخانه در خیابان «آشیخ هادی» مورد حمله گروهی از مردم قرارگرفت و این وضعیت تا قزاقخانه و بیمارستان نظمیه و مرگ او در اتاق عمل ادامه یافت.

درباره این قتل و توطئه‌بودن و نیز بهره‌برداری‌هایی که از آن شده است تاکنون چندین کتاب و صدها رساله انتشار یافته ولی انگیزه اصلی پیدایش قضیه (از هیاهو بر سر سقاخانه و چاه آن و اجتماع مردم در آن محل تا رفتن ایمبری به آنجا و قتل او) هنوز در پرده ابهام است. مورخان احتمال داده‌اند که قتل سرگرد ایمبری که یک افسر اطلاعاتی بود با رقابت‌های نفتی آمریکا و انگلستان که 3سال پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز شده بود بی‌ارتباط نبوده است. آمریکاییان که متوجه اهمیت خاورمیانه شده بودند نمی‌خواستند که دولت لندن به‌تنهایی صاحب اختیار آن باشد.

روزی که سپهسالار خودکشی کرد

محمد ولی خان تنکابنی (سپهسالار) که بارها وزیر و نخست‌وزیر بود و در حمله مسلحانه به تهران و خلع محمدعلی‌شاه از سلطنت، فرماندهی داوطلبان شمال را برعهده داشت 27 تیرماه 1305 در 84 سالگی در خانه‌‌اش با شلیک گلوله خودکشی کرد. در این زمینه پژوهش کافی صورت نگرفته است و به همین دلیل انگیزه سپهسالار از خودکشی، هنوز به‌درستی روشن نیست.

موافقت ایران با قطعنامه آتش‌بس

جمهوری اسلامی ایران 18 جولای 1988 (27 تیرماه 1367) تصمیم گرفت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بپذیرد، با آتش‌بس موافقت کند و به این صورت، جنگ 8ساله عراق با ایران از آگوست این سال (ماه بعد) پایان یافت.  در پی قطعنامه 582 که مورد اعتنا قرار نگرفته بود، شورای امنیت سازمان ملل 20 جولای 1987 قطعنامه 598 را که در آن از عراق و ایران اکیدا خواسته شده بود به جنگ پایان دهند به اتفاق آرا تصویب کرد و این قطعنامه بود که از آگوست 1988 به اجرا درآمد.

ماندلا 92 ساله شد؛ 2 اندرز از او

18 جولای (امروز) زادروز نلسون ماندلاست. وی در سال1918 به دنیا آمد و به خاطر هدف و معتقداتش 27سال از عمر خود را در زندان به‌سر برد. جهانیان هرگز این اظهارات او را در جلسه بیستم آوریل سال1964 و در دادگاهی که محکومش کرد از یاد نمی‌برند که گفت: من ضد‌تبعیض هستم و خواهان وجود جوامع آزاد و دمکراتیک که مردم در این جوامع با داشتن رفاه و امنیت و برخورداری از شادی و فرصت‌های مساوی، هماهنگ و صمیمانه با یکدیگر زندگی کنند و برای تحقق این وضعیت، تا پایان عمر مبارزه خواهم کرد و آماده‌ام جانم را در این راه فدا کنم.

کد خبر 111721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز