نوشیروان کیهانی زاده: در جریان جنگ داخلی ایرانیان، 19سپتامبر سال 1729 (28شهریور) روزی است که یگان‌های نظامی خراسان به فرماندهی نادرقلی افشار(در آن زمان، یک ژنرال) در کنار رود مهماندوست و در 20 کیلومتری شمال دامغان اشرف قندهاری(پشتون) را شکست داده و فراری دادند.

به نوشته کوکل انگلیسی، در این نبرد یک روزه 12 هزار نفر از افراد اشرف کشته شدند و نادر نیز 4 هزار نفر تلفات داشت. شمار افراد نادر(سپاه خراسان از جمله شهرهای هرات، بلخ، مرو و بخارا) در این نبرد 25 هزار نفر و شمار نیروهای اشرف 50 هزار نفر بود. دلیل پیروزی سپاه خراسان در این نبرد، انضباط شدید افراد این سپاه بود که نادر اکیدا دستور داده بود در زمان جنگ، کورکورانه از افسران فرمانده اطاعت کنند.

اعدام مجری برنامه‌های انگلیسی رادیو آلمان در لندن

ویلیام جویس 19سپتامبر 1945 به جرم خیانت به انگلستان به اعدام محکوم و این حکم درباره او اجرا شد. وی در نیویورک به دنیا آمده بود، ایرلندی بود و هنگام دستگیری و محکوم شدن تابعیت آلمان را داشت و تنها یک سوم عمر خود را در انگلستان زندگی کرده بود و چند سال هم گذرنامه انگلیسی داشت. جویس در جریان جنگ جهانی دوم از دبیران اجرای برنامه‌های انگلیسی زبان رادیو آلمان بود و با اینکه دولت انگلستان گوش کردن به رادیو آلمان را ممنوع کرده بود، بسیاری از انگلیسی‌ها برنامه او را گوش می‌کردند.

ایجاد شورای اروپا

«شورای اروپا» که دارای 46 عضو است 19سپتامبر سال 1946 ایجاد شد. این شورا که مقر آن در استراسبورگ فرانسه است، ارتباطی به اتحادیه اروپا ندارد. هر کشور اروپایی که متعهد به رعایت حکومت قانون باشد و تضمین کند که حقوق بشر را رعایت خواهد کرد و آزادی اتباع آن تامین است، می‌تواند عضو این شورا شود. شورای اروپا در اجلاس عمومی سال 1950 خود میثاقی را تصویب کرد که در آن پایه دادگاه حقوق بشر اروپا گذارده شد.

یادداشتی که بهانه اشغال نظامی عراق را نفی می کند

یادداشت 39 سطری غیرمنتظره وزیر امور خارجه دولت بعثی عراق خطاب به دبیرکل سازمان ملل که در این روز از سپتامبر 2002 به او تسلیم شد، به عنوان سند در تاریخ جای گرفته است؛ زیرا که بهانه اشغال نظامی عراق(توسط آمریکا) را نفی می‌کند. در این یادداشت که به امضای وزیر امور خارجه وقت عراق رسیده، چنین آمده است: جمهوری عراق در پاسخ به خواست دبیرکل اتحادیه عرب و دولت‌های عربی، اسلامی و دوست تصمیم گرفته است که بدون قید و شرط به بازرسان اسلحه و مامور از جانب سازمان ملل اجازه دهد برای تکمیل و اجرای قطعنامه مربوط شورای امنیت وارد عراق شوند تا اطمینان حاصل شود که عراق دارای اسلحه کشتار جمعی نیست و در عوض دشواری‌های اعمال شده موجود از جمله تحریم اقتصادی عراق برطرف شود.

کد خبر 116277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز