همشهری آنلاین: محققین با بررسی مجسمه‌ «نفر‌تی‌تی» موفق به کشف چهره‌ دیگری در زیر چهره‌ وی شدند.

nefertiti

محققین آلمانی موزه‌ برلین در جریان بررسی‌های انجام شده بر روی مجسمه‌ ملکه‌ مشهور مصری، «نفر‌تی‌تی» که در حال حاضر در موزه‌ای در برلین نگهداری می‌شود، به این نکته که چهره‌ دیگری زیر چهره‌ اصلی مجسمه قرار دارد، پی بردند.
به گزارش دیلی میل، تصاویر تهیه ‌شده از مجسمه نفر‌تی‌تی با استفاده از فناوری سی.تی.اسکن نشان می‌دهد که مجسمه‌ دیگری زیر مجسمه فعلی که از سنگ آهک ساخته شده وجود دارد که آن نیز چهره‌ زن دیگری است که احتمالا خواهر نفرتی‌تی بوده است.

به گفته محققین نیم‌تنه رنگین نفرتی‌تی که قدمتی 3300 ساله دارد، پس از ساخته شدن از سنگ آهک دچار تغییراتی شده و بر روی صورت آن تغییراتی صورت گرفته که حاصل آن ایجاد یک ماسک یا صورت جدید بر روی چهره نخستین مجسمه است.
البته این مجسمه در سال 1992 با استفاده از یک اسکنر قوی مورد بررسی قرار گرفت ولی از آنجا که این اسکنر تنها قادر به نمایش تنها عمق پنج میلی‌متر از سطح بیرونی مجسمه بود، فرضیه تایید نشد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته نیز با گذشت نزدیک به یک قرن از کشف نیم‌تنه‌ نفرتی‌تی در مصر و انتقال آن به آلمان، اسنادی درباره‌ چگونگی قاچاق مجسمه‌ ملکه‌ مصری آشکار شد.

براساس این اسناد، این اثر تاریخی که مجسمه‌ یکی از ملکه‌های مشهور مصر باستان در هزاران سال پیش است، پس از کشف در دسامبر سال 1912 میلادی در محوطه‌ تاریخی آمرنا توسط یک باستان‌شناس آلمانی عضو انجمن شرق‌شناسی آلمان، با فریب مأموران گمرک کشور مصر، به آلمان انتقال داده شد .

دولت مصر از سال 1930 میلادی تلاش‌های خود را برای پس گرفتن نیم‌تنه‌ نفرتی‌تی آغاز کرده است. البته مقامات آلمانی تا به‌حال به بهانه‌های گوناگون از جمله شکننده و آسیب‌پذیر بودن این مجسمه به‌دلیل ساخته شدن از سنگ آهک، از برگرداندن آن به مصر خودداری کرده‌اند.

در سال 2007 میلادی دولت مصر از کشور آلمان خواست تا این مجسمه را برای مدت کوتاهی در اختیار این کشور قرار دهد، ولی آلمان به بهانه‌ ساخته شدن این مجسمه از سنگ آهک، از انتقال آن به مصر خود‌داری کرد. با این وجود، مقامات دولت مصر قصد دارند تا شرایط لازم را برای انتقال این مجسمه به مصر در سال 2012 میلادی و در زمان افتتاح بزرگ‌ترین موزه‌ جهان که در کنار هرم بزرگ جیزه درحال ساخت است، فراهم کنند. البته از آنجا که دولت آلمان این مجسمه را جزو دارایی‌های خود می‌داند، بعید به‌نظر می‌رسد که این‌بار نیز با انتقال این مجسمه به مصر موافقت کند.

کد خبر 116564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز