چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر ایرانی در 15مهرماه1307 در شهر کاشان و در خانواده‌ای اهل هنر به دنیا آمد.

زادروز سهراب سپهری
سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر ایرانی در 15مهرماه1307 در شهر کاشان و در خانواده‌ای اهل هنر به دنیا آمد. خود سهراب سپهری تاریخ تولدش را به نقل از مادر، 14 مهر ذکر کرده است.سهراب همزمان با نقاشی، شعر را نیز ارج نهاد. وی در شعر دارای سبکی ویژه و شاعری با روحی لطیف و شاعرانه بود. او در ژرفای هر چیز مادی فرومی‌رفت و به آن حیات معنوی می‌بخشید. سهراب در تاریخ اردیبهشت‌ 1359 در تهران بدرود حیات گفت و در صحن امامزاده سلطان‌علی(ع) در روستای مشهد اردهال در اطراف کاشان به خاک سپرده شد.

هانری کربن

هانری کربن در چهارم آوریل 1903میلادی در پاریس به دنیا آمد و در دوران کودکی آموزش‌های مکتب کاتولیک را آموخت. وی برای تحصیل به دانشگاه سوربن رفت و لیسانس گرفت. او بعدها نزد لویی‌ ماسینیون رفت و نسخه‌ای از کتاب «حکمه‌‌الاشراق» سهروردی را دریافت کرد. این کار تأثیر روحی فراوانی بر او گذاشت و او را راهی شرق کرد. هانری‌کربن آوازه عرفان و فلسفه علامه‌طباطبایی را شنید و شیفته عظمت علمی، کمالات معنوی و فضایل این حکیم وارسته شد و موفق شد جلسات علمی با ایشان داشته باشد. او می‌گفت: همه ادیان، حقیقتی را دنبال می‌کنند اما تنها مذهب شیعه است که به این حقیقت لباس دوام و استمرار پوشانیده است.

کاریکاتوریست قرن که آثارش تاریخ جهان بود

«بوریس یفیموف» ژورنالیست و هنرمند روس که بیش از 80سال برای نشریات وطن خود کاریکاتور سیاسی کشید دراین روز در اکتبر2008 پس از 108سال و 3روز عمر کردن، در خانه‌‌اش در مسکو درگذشت. تاریخ جهان در قرن بیستم را آنطور که بود، می‌توان با مروری بر کاریکاتورهای «یفیموف» به دست آورد. وی ناظر طلوع و غروب نظام سوسیالیستی شوروی بود. کاریکاتورهای او از 1919 تا 2005در مطبوعات به چاپ می‌رسید. وی در دانشگاه حقوق خوانده بود ولی عشق خود (کاریکاتور سیاسی) را دنبال کرد. کاریکاتورهای یفیموف عمدتا در پراودا و ایزوستیا به چاپ می‌رسید.

هیتلر اعلام کرد که با انگلستان و فرانسه سر جنگ ندارد

هفتم اکتبر سال1939 آدولف هیتلر، رهبر وقت آلمان در پارلمان سراسری این کشور حرف‌های قبلی خود را تکرار کرد و گفت که سر جنگ با انگلستان و فرانسه را ندارد. اقدامات نظامی او تا کنون محدود به تأمین وحدت آلمانی‌های اروپا زیر یک پرچم بوده است. اما، اگر انگلستان و فرانسه به آلمان و منافع آن حمله کنند در سرکوب کردن آنها درنگ نخواهد کرد و در این صورت مسئولیت جنگ با آنها خواهد بود.

سالگشت درگذشت «ادگار‌آلن‌پو»

«ادگار‌آلن‌پو» نویسنده‌ای که به نگارش «داستان کوتاه» نظم نوین داد و سبکی را که الگوی این کار شده است به‌کار بست، هفتم اکتبر در سال1849 در 40سالگی درگذشت. وی روزنامه نگار، داستان نویس و مقاله نگار بود و همین پرکاری باعث ضعف بدن او و هجوم امراض شده بود. پو در 19ژانویه1809 در شهر بوستون آمریکا دیده به جهان گشوده بود. وی در عین حال یک شاعر بود. تاریخ ادبیات عمومی (جهان) از آلن پو به‌عنوان فردی که در تکامل داستان کوتاه نویسی سهم بسزا دارد یاد کرده است. اهمیت و نفوذ آلن پو در دهه‌های اخیر که مردم وقت و حوصله خواندن داستان مطول ندارند بیشتر شده است. او در کنار حرفه روزنامه نگاری 120داستان کوتاه نوشت و یک دیوان شعر سرود که اشعارش عمدتا طنز گونه است.

سه شنبه‌ها گوشت نخورید

هفتم اکتبر سال1947 هری ترومن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به منظور جلوگیری از افزایش بهای گوشت، در یک نطق مستقیم تلویزیونی از مردم این کشور خواست که تا اطلاع ثانوی، سه شنبه‌ها از خوردن گوشت و پنجشنبه‌ها از خوردن مرغ خودداری کنند که این اندرز از همان روز در رستوران‌ها به اجرا گذارده شد. درخواست ترومن از مردم این کشور در عین حال به‌عنوان نخستین نطق تلویزیونی مستقیم یک رئیس کشور، در تاریخ ثبت شده است.

کد خبر 117694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز