همشهری آنلاین: فرانسه محتوای اسناد منتشر شده از وبسایت ویکی لیکس مبنی بر انتقادات تند یک دیپلمات ارشد فرانسوی از ایران و ونزوئلا را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه محتوای اسناد منتشر شده مبنی بر انتقاد شدید یک دیپلمات ارشد فرانسوی از ایران و نزوئلا را تکذیب کرد و اقدام وبسایت ویکی لیکس را بابت انتشار اسناد محرمانه از مراودات دیپلمات های آمریکایی را غیر مسئولانه خواند.[نظر سردبیر ویکی لیکس درباره دولت آمریکا]

وی افزود: انتشار چنین اسنادی می تواند پایداری و امنیت روابط جهانی را بر هم زده و جان و امنیت مردم را در خطر اندازد .

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه اظهار داشت : ما به شدت افشای غیر مسئولانه اسناد مراودات مقامات آمریکایی در سایت ویکی لیکس را محکوم می کنیم.Wikileaks founder Julian Assange

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار اسنادی با محتوای انتقادات تند یک مقام فرانسوی از ایران و ونزوئلا، خاطر نشان کرد: ما هیچیک از مواردی را که در این اسناد به مقامات و دیپلمات های فرانسوی مربوط می شود ،‌تایید نمی کنیم .

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه تصریح کرد: انتشار مراودات سیاسی محرمانه توسط سایت ویکی لیکس مصداق نقض حاکمیت ملی است و همچنین برخلاف کنوانسیون وین است که بر اساس آن مراودات سیاسی باید محرمانه باقی بمانند .

این مقام فرانسوی در پایان خاطر نشان کرد که دولت آمریکا پیش از انتشار این اسناد به دولت فرانسه هشدار داده بود و پاریس هم در مقابل پیشنهاد همکاری برای مقابله با آثار سو این اقدام ویکی لیکس را مطرح کرد .

گفتنی است در این اسناد به نقل از روزنامه گاردین آمده است یکی از مشاوران سیاسی نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در سال 2009 خطاب به یک دیپلمات ارشد آمریکایی مطالبی علیه ایران و ونزوئلا بیان کرده است.

کد خبر 121922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز