همشهری‌آنلاین: جولیان آسانژ در سخنرانی 9 دقیقه ای خود از بالکن سفارتخانه اکوادور در لندن ضمن تشکر از دولت و مردم اکوادور برای اعطای پناهندگی به او، دولت آمریکا را خطاب قرار داد و گفت:

more

assange

  به زور وارد سفارت می‌شویم / اکوادور مستعمرۀ بریتانیا نیست

من از باراک اوباما می خواهم که کار درست را انجام بدهد. آمریکا باید از تعقیب قضایی ویکی لیکس دست بردارد. آمریکا باید به مردم جهان قول بدهد که روزنامه نگاران را به دلیل رسوا کردن افراد قدرتمندی که به طور مخفیانه جرمی مرتکب می شوند محاکمه نکند.

جولیان آسانژ گفت: ایالات متحده باید در مقابل جهان تعهد دهد که روزنامه نگاران را به دلیل پرتو افشانی بر جنایت‌های مخفی صاحبان قدرت تحت تعقیب قرار نخواهد داد...  باید پرسید آیا دولت آمریکا به ارزش‌های انقلابی که بر اساس آنها تاسیس شده بود باز خواهد گشت، یا با سقوط از لبه پرتگاه همه ما را به دنیایی خطرناک و مستبد خواهد برد که در آن روزنامه نگاران از ترس تعقیب ساکت می شوند و شهروندان فقط می توانند زیر پوشش تاریکی مخفیانه با هم زمزمه کنند؟

آسانژ همچنین خواستار آزادی فوری بردلی منینگ، سرباز آمریکایی شد که به اتهام انتقال اسناد به آسانژ در بازداشت به سر می‌برد.

آسانژ خاطرنشان ساخت با این که حداکثر مدت بازداشت پیش از محاکمه قانونا ۱۲۰ روز است، دولت آمریکا آقای منینگ را برای بیش از ۸۰۰ روز بدون محاکمه در زندان نگهداشته است. اگر بردلی منینگ واقعا کاری را کرده که به اتهام آن در بازداشت است، باید به عنوان یک قهرمان مورد قدردانی قرار گیرد.

وی همچنین از نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی، یاد کرد که در پی سرکوب شیعیان توسط حکومت بحرین به سه سال حبس محکوم شده است.

دولت بریتانیا پیش‌تر تهدید کرده بود که با حمله به داخل سفارت اکوادور آقای آسانژ را بازداشت خواهد کرد.

آقای آسانژ همچنین به حادثه ای اشاره کرد که به گفته او چهارشنبه شب و در پی تهدید سفارتخانه اکوادور رخ داد.

او گفت: پس از تاریک شدن هوا، من صدای نیروهای پلیس را شنیدم که در حال وارد شدن به ساختمان سفارتخانه از طریق پله‌های فرار بودند.

او به جمعیتی که خارج از سفارتخانه جمع شده بودند گفت: تنها حضور آنها در محل مانع یورش پلیس به داخل سفارتخانه شده بود.

موسس وب سایت افشاگر ویکی لیکس از مردم استرالیا، بریتانیا، آمریکا و سوئد قدردانی کرد که علی رغم مواضع دولتهایشان از او حمایت کرده‌اند.

آقای آسانژ از دولت‌های آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین و برزیل به دلیل حمایتشان از اعطای پناهندگی سیاسی اکوادور به او تشکر کرد.

وزیران خارجه کشورهای آمریکای جنوبی روز یکشنبه در جلسه ای اضطراری درباره موضوع جولیان آسانژ گفتگو می کنند.

بریتانیا گفته است در صورتی که آقای آسانژ از ساختمان سفارت اکوادور بیرون بیاید برای استرداد به سوئد بازداشت خواهد شد. جولیان آسانژ در سوئد به اتهام آزار جنسی تحت تعقیب است.

کد خبر 181578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز