همشهری آنلاین: "ریکاردو پاتینو" وزیر امور خارجه اکوادور اعلام کرد جولیان اسانژ، موسس سایت جنجالی ویکی‌لیکس به سفارت این کشور در لندن پناه برده و درخواست پناهندگی سیاسی به این کشور را تسلیم سفارت کرده است.

Julian Assange

مقامات قضایی سوئد مدت‌ها است که به دلیل شکایاتی که در مورد تعرض از موسس وب‌سایت ویکی‌لیکس انجام گرفته،‌خواستار استرداد "جولیان اسانژ" از بریتانیا به سوئد بوده‌اند. اما اکنون سوئدی‌ها با گزینه‌ای جدید مواجه شده‌اند زیرا اسانژ 40 ساله از کشور اکوادور درخواست پناهندگی سیاسی کرده و "ریکاردو پاتینو" وزیر امور خارجه این کشور نیز اعلام کرده اکوادور درحال بررسی این درخواست است.

این اقدام اسانژ چند روز پس از آن انجام گرفته که دیوان عالی بریتانیا درخواست وکیلان وی را برای به جریان انداختن دوباره پرونده استرداد او به سوئد رد کرد اما در عین حال اعلام کرد که وی زودتر از دو هفته دیگر به سوئد بازگردانده نخواهد شد. اسانژ همواره اتهامات وارده به خود در مورد تعرض و تجاوز را رد کرده و سرچشمه این شکایات را انگیزه های سیاسی دانسته است.

دیوان عالی بریتانیا، عالی‌ترین مرجع قضایی بریتانیا در پایان ماه می رای نهایی خود را مبنی بر استرداد اسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس به سوئد اعلام کرد. این نگرانی وجود دارد که پس از استرداد وی به سوئد،‌کشور  سوئد نیز اسانژ را به آمریکا تحویل دهد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس تا به حال صدها هزار نسخه اسناد محرمانه دولت آمریکا را در زمینه روابط و سیاستهای خارجی و نظریات مقامات این کشور در مورد امور مختلف بین المللی منتشر کرده و موجب خشم دولت و مقامات آمریکا شده است.

کد خبر 174566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز