سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رافائل کورئا، رئیس‌جمهور اکوادور هشدار داده‌است، چنانچه انگلیس تلاش کند تا برای دستگیری جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس، به سفارت این کشور در لندن وارد شود، مرتکب خودکشی سیاسی می‌شود.

ویکی لیکس

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهور اکوادور در سخنانی هشداردهنده تأکید کرده است که چنین اقدامی مصونیت سیاسی هیأت‌های دیپلماتیک انگلیس را در سراسر جهان به مخاطره می‌اندازد.کورئا که در تلویزیون دولتی اکوادور صحبت می‌کرد، این سخنان را در ادامه کشمکش‌های ایجاد شده با انگلیس در مورد پناهنده شدن آسانژ به سفارتخانه اکوادور در لندن بیان کرد. بعد از اعلام خبر اعطای پناهندگی اکوادور به آسانژ، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس گفته‌بود که اگر لازم باشد او از سفارت بیرون کشیده‌خواهد شد.

وزارت خارجه انگلیس به اکوادور اعلام کرده که طبق ماده‌ای در قانون اماکن دیپلماتیک و کنسولی مصوب ۱۹۸۷ می‌تواند مصونیت دیپلماتیک ساختمان سفارت اکوادور در لندن را ملغی کند که در این صورت پلیس می‌تواند وارد ساختمان سفارت شود و جولیان آسانژ را دستگیر کند. رئیس‌جمهور اکوادر گفته است: تا زمانی که انگلیس از موضع خود در مورد دستگیری آسانژ عدول نکند و یا در این مورد عذرخواهی نکند، خطر همچنان وجود دارد.

با وجود اینکه دولت اکوادور به آسانژ پناهندگی سیاسی داده اما معلوم نیست که او چگونه می‌تواند از سفارت اکوادور در لندن خارج شده و از خاک انگلیس بیرون برود تا خود را به اکوادور برساند.با این حال رئیس‌جمهور اکوادور گفته است اگر نیاز باشد، او آماده است که این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند. کورئا ابراز امیدواری کرد که از حمایت همه‌جانبه شرکت‌کنندگان درنشست سازمان کشورهای آمریکایی لاتین که قرار است جمعه هفته جاری برگزار شود، برخوردار شود.

رئیس‌جمهور اکوادور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه لندن می‌گوید، گزینه دیگری به جز استرداد آسانژ ندارد، گفت: چرا شما آگوستو پینوشه(دیکتاتور سابق شیلی) را مسترد نکردید.مقامات قضایی سوئد به‌خاطر رسیدگی به اتهام تعرض جنسی که به آسانژ نسبت داده‌شده، خواستار استرداد او از انگلیس هستند. اما آسانژ و طرفدارانش می‌گویند این اتهام ساختگی است و همه این ماجرای قضایی تنها برای این ترتیب داده شده تا او به‌خاطر افشای اطلاعات محرمانه دولت آمریکا در سایت ویکی‌لیکس مجازات و خاموش شود. آسانژ همواره اتهامات وارده به خود را رد کرده و طرح این ادعاها را به انگیزه‌های سیاسی ربط داده است.

هواداران آسانژ نگران آن هستند که پس از استرداد او به سوئد، این کشور مؤسس ویکی‌لیکس را در اختیار آمریکا قرار دهد.
در همین حال وزارت خارجه آمریکا در نخستین واکنش به تحولات یک‌هفته گذشته در ارتباط با آسانژ، با رد گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بازگردانده شدن آسانژ به آمریکا اعلام کرد: پرونده آسانژ در سوئد هیچ ارتباطی به واشنگتن ندارد و این موضوع باید تنها توسط انگلیس، اکوادور و سوئد حل شود.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آسانژ در حال حاضر باید پاسخگوی پرونده فساد اخلاقی خود در سوئد باشد و این پرونده هیچ ارتباطی به واشنگتن ندارد.

کد خبر 181781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز