گروه بین‌الملل: همانطور که انتظار می‌رفت، اعضای سازمان کشورهای آمریکای لاتین در نشست خود در واشنگتن قطعنامه‌ای را صادر کردند که در آن از مصونیت دیپلماتیک سفارت اکوادور در لندن در برابر ورود نیروهای امنیتی دفاع کردند و از اکوادور و انگلیس خواستند تا به کشمکش برسر وضعیت جولیان آسانژ، به‌طور صلح‌آمیز خاتمه دهند.

دولت اکوادور به آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس پناهندگی سیاسی داده اما به‌دلیل نگرانی از دستگیر‌شدن وی از سوی پلیس انگلیس او قادر به ترک سفارتخانه این کشور در لندن نیست. مقامات انگلیس، در روزهای گذشته تهدید کردند که برای دستگیری آسانژ ممکن است وارد سفارت هم بشوند اما کشورهای آمریکای لاتین در این‌باره به لندن هشدار دادند.

این در حالی است که دیروز روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از یکی از افسران پلیس لندن از طرح و برنامه‌ریزی مخفی پلیس برای ورود به سفارت اکوادور و دستگیری آسانژ پرده برداشت. کشورهای آمریکای جنوبی پیش‌تر، از اعطای پناهندگی اکوادور به آسانژ حمایت کرده بودند.

سوئد به اتهام تعرض جنسی خواستار استرداد آسانژ از انگلیس شده و دادگاه انگلیس هم با صدور حکمی این استرداد را تأیید کرده ‌است اما آسانژ و طرفدارانش می‌گویند که همه اینها پرونده‌سازی و تلاش برای فرستادن او به آمریکاست زیرا دولت آمریکا به‌شدت از آسانژ عصبانی است و به‌خاطر افشاگری‌هایش در سایت ویکی‌لیکس درصدد پیگرد قضایی اوست.

کد خبر 182237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز