همشهری آنلاین: بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای که از بالکن سفارت اکوادور در لندن خواند، گفت که یک میلیون سند تازه در سال ۲۰۱۳ منتشر خواهد کرد که همه‌ کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آسانژ

به گزارش ایسنا، جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در ادامه این بیانیه‌ گفت که از تهدیدهای آمریکا هراسی ندارد و به تلاش‌های افشاگرایانه خود ادامه می‌دهد.

وی که با اتهام آزار و اذیت جنسی روبرو است، شش ماه است که در ساختمان سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است تا به سوئد مسترد نشود با این حال آسانژ اتهامات خود را رد می‌کند.

انگلیس در صورت خروج آسانژ از سفارت اکوادور، وی را بازداشت و تحویل پلیس سوئد خواهد داد.

آسانژ می‌گوید از آن بیم دارد که سوئد وی را به آمریکا تحویل دهد و در آنجا به دلیل انتشار اسناد دیپلماتیک مجازات شود.

حدود هشتاد تن از طرفداران آسانژ در بیرون ساختمان سفارت اکوادور در لندن جمع شده بودند و به سخنان این استرالیایی ۴۱ ساله گوش می‌دادند.

سایت ویکی‌لیکس دو سال پیش، بیش از ۲۵۱ هزار پیام دیپلماتیک را به ویژه در زمینه روابط خارجی و دیدگاه‌های مقام‌های آمریکا در مورد مسایل مختلف بین‌المللی منتشر کرد که روزنامه نیویورک تایمز آنها را "روایت محرمانه رابطه ایالات متحده با جهان در عصر جنگ و تروریسم" توصیف کرد.

بنیانگذار ویکی‌لیکس گفته است، اتهام‌هایی که علیه وی مطرح شده بخشی از تبلیغات "منفی" کسانی است که با انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا مخالفند.

آسانژ در بیانیه خود گفت که پنتاگون به تازگی وجود ویکی‌لیکس را "یک جرم ادامه‌دار" توصیف کرده است.

آسانژ استرالیایی خطاب به هوادارانش گفت: "تا زمانی که دولت کشور من از روزنامه‌نگاری و از انتشار ویکی‌لیکس حمایت نکند، من باید در اینجا باقی بمانم." وی همچنین گفت که سال ۲۰۱۲ سال بزرگی برای موسسه ویکی‌لیکس بوده است.

وی گفت: "تنها آشکار شدن حقیقت است که باعث می‌شود همه چیزهای دیگر در پی آن بیاید."

آسانژ پیش از این آخرین بار در مرداد ماه از بالکن سفارت اکوادر برای حامیانش سخنرانی کرده و خواستار پایان بن‌بست دیپلماتیک میان دولت‌های اکوادور و انگلیس شده بود.

با ادامه حضور ۲۴ ساعته پلیس انگلیس در خارج از این سفارت برای بازداشت وی در صورت خروج از این ساختمان و تاکید دولت اکوادور بر حمایت از آسانژ نشانی از حل این بن‌بست وجود ندارد.

سفیر اکوادور در انگلیس در بیانیه‌ای با یادآوری اینکه دولت کشورش ۶ ماه پیش به آسانژ پناهندگی داده است گفت: "آقای آسانژ مهمان سفارت ماست. ما از حضور او خشنودیم و بر خود لازم می‌دانیم که در برابر دشمنان دموکراسی بایستیم."

کد خبر 195086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز