پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنیانگذار و سردبیر یک پایگاه اینترنتی موسوم به ' ویکلی لیکس' (wikileaks) انتشار دهنده اسناد کشتار مردم افغانستان توسط نظامیان خارجی به‌ویژه آمریکایی گفت: دولت کنونی آمریکا با بیماری بی ثباتی شخصیتی و شیزو فرنی روبرو است

Wikileaks founder Julian Assange

به گزارش ایرنا از دمشق؛ 'جولیان اسینگ' که پایگاه وی بیشتر در ارتباط با انتشار اسناد نظامی سری آمریکا فعالیت دارد در گفت و گو با روزنامه 'الوطن' چاپ دمشق که روز پنجشنبه منتشر شد، افزود: آنچه باعث شده امروز آمریکا در صحنه بین المللی به شکل کنونی باشند، شیزوفرنی موجود در برخی اعضای این دولت است و به همین خاطر آنان چهره خود را بر خلاف واقعیت نشان داده و از روبروشدن با این واقعیت دشوار نفرت دارند.

پایگاه آمریکایی ویکلی لیکس ماه گذشته هزاران سند سری درباره ابعاد ویرانگر جنگ در افغانستان اسنادی را درباره قتل عام صدها غیرنظامی افغان از سوی نیروهای ائتلاف که موارد آن اعلان شده، منتشر کرد.

اسنیگ با اشاره به اینکه آنان مرا تعقیب می کنند زیرا می دانند جست و جوی واقعیت به منظور انتشار آن را دوست دارم، تاکید کرد: هدف از نشر اسناد جنگ افغانستان تاکید بر این نکته است که ما ملتی غربی هستیم که دارای مواضع ضد جنگ آمریکا در جهان می‌باشیم.

Wikileaks founder Julian Assange

وی خاطر نشان کرد: می توان از فناوری برای افشای اقدام‌های تجاوزکارانه دولت‌ها با بهانه‌های واهی علیه ملت‌های بی‌دفاع استفاده کرد. ما در تلاشیم تا واقعیت را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهیم.
به گفته اسینگ، نشر این اسناد درباره خشونت بی رویه و رنج های روزمره مردم ناشی از جنگ باعث ایجاد تغییر ریشه ای در افکار عمومی جوامع غربی و تصمیم گیران سیاسی و دیپلماتیک آن می شود و اخبار کذب منتشره درباره جنگ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان را بی ارزش می‌کند.

وی گفت: موسسه‌اش قبل از نشر هر سند ، اسامی افراد فعال در نشر آن را به منظور حفظ جان آنان حذف می کند و باید در نظر داشت که واقعیت پر هزینه است.
اسینگ که به اتهام افشای اسناد سری جنگ آمریکا در عراق و افغانستان تحت تعقیب است، افزود: سیاست پایگاه ، مطبوعات شهروندی است به این معنا که به جای خبرنگار از افراد مختلف استفاده می کند لذا 800 داوطلب به طور ساعتی و 10 هزار هوادار برای دستیابی به اسناد سری به عنوان 'خبرنگار - شهروند' با ما همکاری دارند.

اسینگ با تابعیت استرالیایی متولد سال 1971 در سال 2006 پایگاه اینترنتی موسسه ویکی لیکس را راه اندازی کرد و این موسسه اکنون دارای بیش از یک میلیون و دویست هزار سند است.

در ژوئیه 2010 این موسسه اعلام کرد اسناد محرمانه ای را با عنوان روزشمار جنگ سری افغانستان منتشر خواهد کرد.
این پایگاه توانست حدود 76 هزار و 900 سند درباره جنگ افغانستان جمع آوری کند بگونه ای که اسینگ توسط برخی خطری برای امنیت ملی آمریکا ارزیابی شده است

کد خبر 114833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز