همشهری‌آنلاین: اینترپل (پلیس بین‌الملل) بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس (Wikileaks) را در فهرست افراد تحت پیگرد خود قرار داد.

Wikileaks

 جولیان آسانژ (Julian Assange) استرالیایی ۳۹ ساله، پیش از این به اتهام تجاوز و تعرض جنسی، تحت پیگرد مقامات قضایی سوئد قرار داده شده بود که آسانژ این اتهامات را رد کرده و آن را توطئه ‌و کازاری کثیف علیه خود و ویکی‌لیکس خوانده است.

 اینترپل سه‌شنبه (۳۰ نوامبر) یک برگ قرمز  برای جولیان آسانژ در پایگاه اینترنتی خود قرار داد.

برگ قرمز  به این معناست که پلیس بین‌المللی به مقامات پلیس محلی کشورهای عضو، برای بازداشت یا بازداشت موقت جستجو شونده و تحویل او کمک می‌کند.

مقامات قضایی سوئد در اواسط ماه نوامبر، درخواستی برای جلب وی به پلیس بین‌المللی ارائه داده بودند. اقدام کنونی پلیس بین‌المللی پاسخی به این درخواست است.

به گزارش رادیو دولتی آلمان، هنوز معلوم نیست این فعال اینترنتی در کجا پنهان شده است. وی روز سه‌شنبه (۳۰ نوامبر) از محلی نامعلوم با دفتر مجله‌ تایم از طریق اینترنت تماس تلفنی گرفت و گفت، اگر ثابت شود هیلاری کلینتون وزیر خارجه‌ آمریکا از دیپلمات‌های این کشور خواسته که جاسوسی کنند، باید کناره‌گیری کند.

آسانژ پیش‌تر گفته بود که خیال دارد از کشور سوئیس درخواست پناهندگی سیاسی کند. وی اوایل نوامبر در تلویزیون سوئیس گفت که سوئیس و ایسلند تنها کشورهایی هستند که ویکی‌لیکس در آن‌ها احساس امنیت می‌کند. این فعال اینترنتی افزود که همکاران ویکی‌لیکس به دلیل انتشار اسناد درباره‌ی جنگ عراق و افغانستان، خود را مورد تهدید وزارت دفاع آمریکا می‌دانند.

کد خبر 122135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز