همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تصمیم غیراصولی مجمع عمومی پلیس بین‌الملل برای انتشار قرارهای صادره دستگاه قضایی آرژانتین علیه تعدادی از اتباع کشورمان را مطرود و غیرقابل قبول دانست.

به گزارش شبکه خبر، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، درباره تصمیم غیراصولی مجمع عمومی برای انتشار قرارهای صادره دستگاه قضایی آرژانتین علیه شماری از اتباع ایران گفت: این تصمیم مغایرموازین حقوقی و بین‌المللی و مطرود و غیرقابل قبول است.

سید محمدعلی حسینی تصریح کرد: گرچه انتشار این قرارها توسط پلیس بین‌الملل[اینترپل] به معنای تایید ادعای آرژانتین مبنی بر دخالت ایران در قضیه انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) نیست اما انتظار می‌رفت این مجمع تخصصی شخصیت حقوقی و جایگاه و اعتبارحرفه‌ای خویش را با پذیرش اراده سیاسی رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های سلطه‌گر در افکار‌عمومی جهان تضعیف و مخدوش نمی‌کرد.

حسینی افزود: مخالفت 40 عضو مجمع عمومی و گزارش نماینده کمیته اجرایی مبنی بر همکاری نکردن آرژانتین با معاضدت‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران نشانگر تردیدهای جدی و فراوان درباره صدور اعلان‌های قرمز است.

وی با اشاره به زیر فشار شدید قرارداشتن دولت و دستگاه قضایی آرژانتین توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت: انتقال این گونه فشارها بر نهادهای حرفه‌ای مانند اینترپل و تاثیر‌پذیری از آن با هدف اجرای مقاصد و اغراض سیاسی و رسانه‌ای این محافل موجب تاسف شدید و مغایر با موازین حقوقی و بین المللی و مطرود و غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین با تاکید برسابقه فساد و انحراف در دستگاه قضایی آرژانتین که پرونده آن، هم اکنون درآن کشور مفتوح است و همچنین با اشاره به حکم دادگاه عالی انگلیس مبنی بر تبرئه سفیر سابق کشورمان در آرژانتین در همه اسناد و مدارک بی‌پایه و مبتنی برشهادت دروغ برخی عناصر گروهک تروریستی ضد انقلاب ایرانی که خود در تعقیب و پیگرد قانونی توسط اینترپل هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور روشن شدن حقایق انفجار مرکز آمیا و یافتن عاملان واقعی این حادثه مدت‌هاست که پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک حقوقی و قضایی را به مقامات آرژانتینی ارائه کرده و نیابت‌های قضائی آرژانتین را پذیرفته است، اما دستگاه قضایی آرژانتین تحت تاثیر جامعه صهیونیستی آن کشور، تاکنون از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران امتناع ورزیده است.

حسینی در پایان با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق قانونی اتباع خویش تاکیدکرد: برای استیفای حقوق اتباع جمهوری اسلامی ایران و اعاده حیثیت آنها با سازکارهای حقوقی، تا لغو اعلان‌های قرمز و مطالبه زیان‌های وارده، تلاش خود را ادامه خواهیم داد.

کد خبر 36077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز