یک روزنامه عرب زبان با اشاره به انتشار اسناد محرمانه توسط سایت ویکی‌لیکس به بررسی موضع صهیونیست‌ها در این‌باره پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه العرب الیوم اردن دیروز در مقاله‌ای با عنوان زلزله ویکی‌لیکس (wikileaks) درباره اقدام اخیر این پایگاه اینترنتی یعنی انتشار اسنادی جدید، این سؤال را مطرح می‌کند که به‌راستی اهمیت این اسناد و مدارک منتشره تا چه حدی است و چه طرف‌هایی از اسناد منتشره مذکور متضرر می‌شوند؟

این روزنامه ادامه می‌دهد: در ابتدا باید گفت که این اسناد فاش شده آمریکایی اسنادی است که دولت باراک اوباما نه‌می‌تواند آنها را تکذیب و نه از آنها شانه خالی کند؛ چراکه در حقیقت امر بسیاری از آنها به وقوع پیوسته است.واقعیت دیگر این است که این اسناد روش تعامل دیپلمات‌های آمریکایی را در سراسر جهان با مسئولان جهان و همچنین سیاست دووجهی دیگر سران یعنی نیکلاسارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری سابق و نخست‌وزیر کنونی روسیه همچنین برلوسکنی و آنجلا مرکل را برملا می‌کند.

به نوشته العرب الیوم، اینگونه به‌نظر می‌رسد که تنها طرف متضرر از انتشار این اسناد، دولت آمریکاست به‌طوری که از این به بعد همه مسئولان سعی می‌کنند در برخورد با یک مسئول یا دیپلمات آمریکایی نهایت دقت را به خرج دهند.این روزنامه اردنی در ادامه توجه مخاطبان خود را به نکته‌ای درخور توجه جلب می‌کند و اینکه عجیب این است که اسرائیل از انتشار این اسناد هیچ ضرری نکرده است بلکه کاملا از این موضوع احساس خرسندی و خشنودی دارد تا جایی که یک مسئول این رژیم در این باره گفت: ما از این مسئله ( انتشار اسناد ) به شکلی خوب خارج شدیم.

العرب الیوم درپایان ابراز امیدواری می‌کند که در آینده و بعد از انتشار اطلاعات محرمانه بیشتری از ویکی‌لیکس علت خرسندی و خشنودی اسرائیل را دریابیم.از سوی دیگر اینترپل حکم جلب بین‌المللی بنیانگذار ویکی‌لیکس را صادر کرد. اینترپل (پلیس بین‌الملل) براساس حکم دادگاهی در سوئد علیه جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، از کشورهای عضو این سازمان خواسته است وی را بازداشت کنند. تصمیم اینترپل در صدور اعلان قرمز علیه آسانژ در روز چهارشنبه و با استناد به درخواست دولت سوئد اتخاذ شد.

روز 18‌نوامبر، دادگاهی در سوئد حکم جلب این شهروند استرالیایی را به اتهام آزار جنسی و کاربرد خشونت غیرقانونی علیه 2 زن صادر کرد.درخواست جلب براساس حکم دادگاه تجدید نظر صادر شده که رسیدگی به دادخواست شاکی پرونده علیه رأی دادگاه بدوی را بر عهده دارد. مجله آمریکایی فوربز روز دوشنبه به نقل از جولین آسانژ نوشت که ویکی‌لیکس درنظر دارد در سال میلادی آینده اسرار مربوط به یکی از بانک‌های بزرگ آمریکا را افشا کند.

معلوم نیست که بنیانگذار ویکی‌لیکس اکنون در کجا به سر می‌برد. آسانژ پیش‌تر در لندن دیده شده بود و گمان می‌رود که در حال حاضر هم به‌طور مخفیانه در یکی از کشورهای اروپایی اقامت داشته باشد.

کد خبر 122107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز