همشهری آنلاین: تصویب پیش نویس لایحه سن بازنشستگی از سوی سنای فرانسه به رغم مخالفت‌های گسترده مردمی با انتقادهای شدید احزاب و گروه‌های مخالف سیاسی این کشور روبرو شده است.

انتقاد فرانسوی ها به تصویب لایحه بازنشستگی

به گزارش ایرنا، براساس لایحه پیشنهادی سن بازنشستگی از سوی دولت که موجی از اعتراضات، تظاهرات گسترده مردمی و اعتصابات فلج کننده عمومی را طی سه هفته اخیر در فرانسه در پی داشته است. سن قانونی بازنشستگی از 60 به 62 سال افزایش می یابد.

این لایحه به رغم مخالفت های شدید احزاب و جناح چپ فرانسه عصر روز جمعه گذشته با 177 رای موافق در مقابل 153 رای مخالف به تصویب سنای فرانسه رسید.

سنای فرانسه هم اکون متشکل از 343 نماینده می باشد که قرار است شمار نمایندگان آن در سال 2011 میلادی به 348 نفر افزایش یابد.

حزب سوسیالیست فرانسه در شرایطی که قرار است لایحه مذکور روز چهارشنبه آینده به تصویب نهایی مجلس ملی فرانسه متشکل از577 نماینده برسد، از عموم مردم خواسته است تا به تظاهرات و راهپیمایی های اعتراض آمیز خود نسبت به این لایحه ادامه دهند.

' مارتین اوبری' دبیراول حزب سوسیالیست فرانسه پس از تصویب این لایحه از سوی سنای فرانسه ، ' نیکلا سارکوزی ' رییس جمهوری کشور را به نادیده گرفتن اصل دمکراسی درکشور متهم ساخت.

وی همچنین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: حزب سوسیالیست فرانسه با هدف مقابله با این قبیل بی حرمتی و بی اعتنایی نسبت به مقوله دمکراسی درکشور از سوی دولت، از ابتکار عمل و تصمیمات اتخاذ شده از سوی اتحادیه ها و سندیکاهای کشور دایر بر ادامه اعتراضات ، حمایت می کند.

اوبری همچنین از تصویب لایحه مذکور از سوی سنای این کشور به عنوان ' تباهی روح و معنویت حاکم برجامعه فرانسه ' یاد کرد.

'سگولن رویال' یکی از چهره های شاخص جناح چپ فرانسه و رقیب دولت سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته نیز نسبت به تصویب این لایحه واکنش نشان داد و استفاده دولت از نیروهای پلیس برای مهار اعتراضات را تقبیح کرد.

دبیراول حزب سوسیالیست فرانسه خاطرنشان کرد: هم اکنون به طور جدی شاهد نوعی از بداخلاقی سیاسی در جامعه فرانسه بوده و ' فساد و تباهی در سیستم دولتی ' به وضوح قابل مشاهده است.

دولت فرانسه به دلیل گسترده بودن دامنه اعتراضات خشونت آمیز مردمی و برای مهار ناآرامی های اخیر مجبور به استفاده از نیروهای ژاندامری و امنیتی شده است.

این در حالی است که گروه ها و احزاب مخالف دولت با صدور بیانیه ها و فراخوان های مختلف از اقشار جامعه خواسته اند تا در راهپیمایی های 29 اکتبر و شش نوامبر به صفوف معترضان به پیوندند.

با به تصویب رسیدن این لایحه از سوی سنای فرانسه انتظار می رود ظرف روزهای آینده بر شمار تظاهرات کنندگان افزوده شود به ویژه که این ایام با تعطیلی مقطعی مدارس در فرانسه به مناسبت جشن ' توسن ' مصادف شده است .

جشن توسن یا همان جشن مردگان، جشنی است که این ایام در فرانسه تعطیل عمومی بوده و فرانسوی ها براساس یک عادت و عرف دیرینه بر مزار مردگان خود حاضر شده و دسته های گلی را نثار ارواح آنان می کنند.

با سپری شدن حدود دو هفته از زمان آغاز اعتراضات و اعتصابات فلج کننده آثار اعتصاب ها بر وضعیت اقتصادی و به ویژه در بخش های گردشگری فرانسه و مشاغل مرتبط با این صنعت محسوس است.

پروازهای فرودگاه های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه طی روزهای اخیر از جمله به دلیل کاهش سوخت و نا آرامی های جاری در شهرهای مختلف دچار اختلال شده و از شمار گردشگران داخلی و خارجی کاسته شده است.

توریسم یکی از شاخه های اصلی اقتصاد فرانسه را تشکیل می دهد.

حدود چهارهزار جایگاه سوخت در سراسر فرانسه از ارایه خدمات بازمانده و دولت برای تامین سوخت خودروها با مشکلات جدی روبرو است .

تلاش های بیش از 200 نفر از افراد ژاندارمری فرانسه برای برداشتن موانع از سر راه های ورودی و خروجی پالایشگاه ها و مخازن سوخت تاکنون نتیجه ای نداشته است.

کد خبر 118995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز