گروه بین‌الملل: در حالی که اعتصاب یک‌هفته‌ای کارگران در فرانسه در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی باعث تمام شدن سوخت در حداقل یک سوم پمپ‌بنزین‌های این کشور شده است،

پلیس ضد شورش

روز گذشته دولت این کشور از نیروهای ویژه پلیس برای بازگشایی حداقل 3 انبار سوخت استفاده کرد.حمله نیروهای امنیتی فرانسه به سنگرهای اعتصاب‌کنندگان در 3 انبار سوخت در حالی صورت گرفته است که اتحادیه‌های کارگری فرانسه آماده شده‌اند همچنان به اعتراضات خود علیه اصلاح نظام بازنشستگی ادامه دهند.

فرانسه مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر تنها برای 90 روز ذخیره سوخت در اختیار دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیکلاسارکوزی، رئیس‌جمهوری این کشور به نیروهای پلیس، دستور داده است برای شکستن اعتصاب در تمامی انبارهای سوخت این کشور وارد عمل شوند؛ مسئله‌ای که بدون شک درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی را به اوج خود خواهد رساند.

گفته می‌شود نیروهای ویژه‌ای که مسئولیت شکستن اعتصاب در انبارهای سوخت به آنها محول شده است بخشی از نیروهای ضربت پلیس هستند که وظیفه اصلی آنها عملیات‌هایی مانند رهاسازی گروگان به حساب می آید.

هرچند این نیروهای ویژه، اعتصاب در 3 انبار سوخت را در نخستین ساعات بامداد روز گذشته شکستند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکنون شمار بیشتری از انبارهای سوخت توسط اعتصاب‌کنندگان مسدود شده است. یکی از این انبارها، سوخت پایگاه های هوایی نظامی در جنوب فرانسه را تامین می‌کند.

بریس اوتفو، وزیر کشور فرانسه روز گذشته با محکوم کردن اعتراضات خشونت بار اخیر اعلام کرد که نیروهای امنیتی برای باز کردن انبارهای سوخت تا هر میزانی که لازم باشد اقدام خواهند کرد.وی در اظهاراتی هشدارگونه گفت: ادامه این شرایط نمی‌تواند بدون عواقب برای زندگی، جامعه و اقتصاد ما باشد. این عواقب سلامت و امنیت شهروندان را هم در بر خواهد گرفت. اوتفو تاکید کرد: منظور از آزادی برای برپا کردن تظاهرات، آزادی برای تخریب و آشوبگری نیست.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان به افزایش سن بازنشستگی در فرانسه روز گذشته راه‌های دسترسی به فرودگاه‌های این کشور در پاریس و چند منطقه دیگر این کشور را بستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از تظاهرات کنندگان روز گذشته در فرودگاه شارل‌دوگل، بزرگ‌ترین فرودگاه فرانسه تجمع کردند. علاوه براین، اتحادیه‌های کارگری اعلام کردند که مسیرهای دسترسی به فرودگاه‌های مناطق جنوبی فرانسه هم بسته شده است.

رهبران تشکل‌های دانشجویی هم خواستار تظاهرات گسترده‌تر پیش از رای گیری در مجلس سنای فرانسه در باره اصلاح نظام بازنشستگی این کشور شده‌اند. مجلس سفلی و شورای ملی فرانسه طرح اصلاح نظام بازنشستگی را تایید کرده‌اند اما تصویب نهایی آن بستگی به نتیجه رای گیری در روزهای آینده در مجلس سنا دارد.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه با وجود اعتراض‌ های گسترده اعلام کرده است که همچنان به تلاش خود برای اجرای طرح افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 سال ادامه خواهد داد. براساس این طرح همچنین سن بازنشستگی با حقوق کامل از 65 سال به 67 سال افزایش خواهد یافت.

تظاهرات و اعتصاب سراسری، شبکه حمل و نقل عمومی را فلج کرده و مدارس در این کشور تعطیل شده است. از 13 هزار پمپ بنزین در این کشور 4 هزار پمپ بنزین بدون سوخت است و ماموران پلیس در بسیاری از شهرها با معترضان درگیری داشته اند. رانندگان کامیون نیز در جاده‌ها با سرعت بسیار آهسته حرکت می‌کنند و با مسدود کردن راه‌ها رساندن سوخت به پمپ‌بنزین‌ها را غیرممکن کرده اند.

نتایج یک نظرسنجی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد ۷۱ درصد مردم فرانسه از اعتصاب‌کنندگان حمایت می‌کنند یا نسبت به آنها نظر مثبت دارند. روز گذشته هم برای هفتمین روز متوالی، تظاهرات و اعتصاب سراسری در فرانسه ادامه داشت تا دولت سارکوزی با مشکلات جدی روبرو شود. با توجه به مشکلات مالی فرانسه و نیاز مبرم این کشور به فعالیت‌های اقتصادی، چند روز آینده بدون شک برای نیکولا سارکوزی، سرنوشت سازترین روزهای دوران ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

کد خبر 118840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز