همشهری آنلاین: فرانسوا فیون نخست وزیر مستعفی فرانسه برای بار دوم از سوی نیکولا سارکوزی مامور تشکیل کابینه ترمیمی شد.

فرانسوا فیون

به گزارش ایرنا، فیون که رییس جمهور فرانسه شنبه شب با استعفای کابینه وی موافقت کرد، موفق شد تا برای بار دوم پست نخست وزیری را در کابینه ترمیمی سارکوزی به دست آورده و مامور تشکیل کابینه شود.

فیون از 17 ماه مه سال 2007 میلادی پس از پیروزی سارکوزی در دور اول ریاست جمهوری به عنوان نخست وزیر مشغول بکار شده و 13 نوامبر 2010 از سمت خود استعفا کرد.

فرانسوا شارل آمان فیون متولد چهارم مارس 1954 در منطقه 'مانس 'و از سیاستمداران با تجربه فرانسه است که تاکنون در پست های نمایندگی مجلس ملی این کشور ، شهرداری، ریاست شورای عمومی منطقه شارت ، وزارت در دولت ادوارد بالادور و آلن ژوپه ریاست شورای منطقه لوار و سناتوری را در کارنامه کاری خود دارد.

فرانسوا فیون نخست وزیر ابقا شده فرانسه در اولین گفت وگوی خود با خبرنگاران پس از انتخاب مجدد، گفت که دولت جدید با عزم و اراده بیشتر سیاست تغییرات را پیش خواهد برد.

فیون که 15 روز فرصت دارد کابینه خود را معرفی کند، احتمال می رود از توان ژان لویی بارلو وزیر پیشین محیط زیست در یکی از پست های کلیدی از جمله وزارت امورخارجه استفاده کند.

رهبران احزاب چپ که تاخیر بیش از چهار ماه در ترمیم کابینه دولت فرانسه را به عنوان نشانه ناکارآمدی سارکوزی در اداره کشور مورد انتقاد قرار می دادند اکنون منتظرروشن شدن افق کابینه فیون هستند.

احزاب و گروه های چپ مخالف نگرانند که کابینه ترمیمی بیش از پیش انتخاباتی باشد و نتواند امور کشور را ساماندهی کند.

یکی از دلایل انتصاب مجدد فیون می تواند این باشد که نظرسنجی های جدید نشان داده این شخصیت شناخته شده سیاسی محبوبیت قابل قبول تری نسبت به سارکوزی دارد و رییس جمهوری فرانسه نیز می خواهد از همین اهرم برای بازسازی انتخاباتی خود استفاده کند زیرا درصدد است برای بار دوم در انتخابات سال 2012 میلادی شرکت کند.

کد خبر 120700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز