دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت محافظه کار نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، اکثریت را در سنای این کشور از دست داده و به چپ‌ها واگذار کرده ‌است.

به گزارش رویترز، درحالی که فقط هفت ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باقی نمانده، شکست در انتخابات روز یکشنبه در مقابل مخالفان جناح چپ، ضربه‌ای سنگین برای سارکوزی تلقی می‌شود.

نتایج اولیه آرا به دست آمده از نظرسنجی‌های غیرمستقیم پس از برگزاری انتخابات، حاکی از آن است که نامزدهای حزب چپ دست‌کم 23 کرسی حزب حاکم را از آن خود ساخته‌اند.

به دست آوردن این کرسی‌ها، دست‌یابی چپ‌ها به اکثریت کرسی‌های سنا را تضمین و به این ترتیب چپ‌ها برای اولین بار کنترل سنا را که از سال 1958 در اختیار جناح راست بوده ‌است، به دست می‌گیرند.

ژان پیر بل، رئیس گروه سوسیالیست‌ها در سنای فرانسه نیز در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: 25 سپتامبر 2011، روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ فرانسه خواهد بود.

وی افزود: نتایج این دوره از انتخابات سنا، شکستی سنگین برای راست‌هاست.

تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که نتایج انتخابات روز یکشنبه در حقیقت همان نتایجی است که در انتخابات آتی ریاست جمهوری و پارلمانی به دست خواهد آمد و چپ‌ها به طور کامل قدرت را در این کشور در دست خواهند گرفت.

به رغم افزایش سطحی در میزان محبوبیت سارکوزی در چند ماه گذشته، وی همچنان یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهوری پس از جنگ فرانسه، در این کشور محسوب می‎شود.

سارکوزی همچنین برای انتخاب مجدد خود که قرار است در جریان انتخابات دو مرحله‌ای در ماه آوریل برگزار شود، نبردی سنگین را پیشرو دارد.

این درحالی است که رای دهندگان فرانسوی، به چشم انداز اقتصادی اطمینان ندارند و میزان بی‌کاری در این کشور همچنان بالاست و علاوه بر همه این موارد بحران بدهی اروپا فرانسه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

کد خبر 146736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز