سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که یکشنبه هفته آینده انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه برگزار خواهد شد گزارش‌ها نشان می‌دهد که وضع نیکلا سارکوزی در این رای‌گیری هر روز بدتر می‌شود و احتمال دارد او بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی حتی در دور اول انتخابات هم در مقابل فرانسوا اولاند، مهم‌ترین رقیب خود شکست بخورد.

سارکوزی

درحالی‌که آخرین نظرسنجی‌ها از کاهش آرای سارکوزی حکایت دارد، اعلام خبر حمایت ژاک شیراک، رئیس‌جمهور سابق فرانسه و هم حزبی سارکوزی از رقیب سوسیالیست او یعنی فرانسوا اولاند، تیر خلاص به رئیس‌جمهور کنونی فرانسه را شلیک کرد. این یک شکست بزرگ در مسیر تلاش‌های رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه برای باقی ماندن در کاخ الیزه به حساب می‌آید.

درحالی‌که تاکنون نظرسنجی‌ها از شانه به شانه حرکت کردن سارکوزی و اولاند در دور اول انتخابات خبر می‌دادند بلومبرگ گزارش داده که براساس آخرین نظرسنجی‌ها احتمال دارد اولاند بتواند در همان مرحله اول سارکوزی را شکست دهد. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اولاند می‌تواند در دور اول انتخابات 27.5 درصد آرا را در مقابل ۲۷ درصد آرای سارکوزی به دست بیاورد. براساس این نظرسنجی با کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم اولاند به راحتی با به دست آوردن حداقل ۵۵ درصد آرا در مقابل ۴۵درصد آرای سارکوزی به پیروزی خواهد رسید. در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ۱۰ نامزد حضور دارند که فرصت تبلیغات انتخاباتی آنها روز جمعه به پایان می‌رسد.

هر 10 نامزد برای تبلیغات انتخاباتی از رادیو و تلویزیون۴۳ دقیقـــه فرصت دارند و از روز ۲۰آوریل(اول اردیبهشت) از دریافت پول‌های کمکی برای مبارزات انتخاباتی منع شده‌اند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دور دوم انتخابات در ۶ می‌(17 اردیبهشت) برگزارخواهد شد.

اوضاع و احوال این روزها به هیچ عنوان بر وفق مراد سارکوزی نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ هم قصد ندارد به سارکوزی به‌عنوان هم‌حزبی خود رأی دهد. سارکوزی که اکنون دبیرکل حزب اتحاد برای جنبش مردمی است در زمان دودوره ریاست‌جمهوری شیراک به‌عنوان وزیر کشور و اقتصاد فعالیت کرده بود اما اکنون هم‌حزبی‌اش هم ناامیدی خود را به‌صورت جدی از او نشان داده است.

ژان‌لوک بار، نویسنده خاطرات ژاک شیراک که از افراد نزدیک رئیس‌جمهور سابق فرانسه است در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده که او به هیچ عنوان به سارکوزی رأی نخواهد داد. به گزارش دیلی‌تلگراف، ژان لوک بار، نویسنده خاطرات شیراک روز گذشته اعلام کرد که رئیس‌جمهور سابق فرانسه در رأی دادن به اولاند مصمم است. گفته می‌شود اختلاف‌های این دو نفر سابقه طولانی دارد و سارکوزی در برخی محافل حتی به مسخره کردن شیراک پرداخته است.

شیراک سال گذشته در کتاب خاطرات خود با اشاره به اینکه در بسیاری از مسائل با سارکوزی دیدگاه مشترکی ندارد او را فردی عجول، با اعتماد به نفس بیش از حد خوانده که حتی به‌نظرات نزدیکان خود هم گوش نمی‌دهد.

گاف‌های سارکوزی از رابطه با قذافی تا مخفی کردن ساعت

در روزهای گذشته سارکوزی با انتشار گزارش‌های مختلف علیه خود مجبور شده است برای دفاع از فعالیت‌هایش تلاش گسترده‌ای داشته باشد. او در تلاش برای موجه نشان دادن خود روز گذشته به‌صورت جدی همکاری‌های هسته‌ای خود با معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را رد کرد. به تازگی گزارش‌هایی منتشر شد که از توافق سارکوزی با قدافی برای ساخت تأسیسات هسته‌ای در لیبی خبر می‌داد.

نامزدهای رقیب، او را متهم به همکاری گسترده با معمر قذافی کرده‌اند. سارکوزی پس از سرنگونی رژیم قذافی در تلاش بوده است ارتباط نزدیک خود با دیکتاتور سابق لیبی را رد کند. او اما در سال ۲۰۰۷ میزبان قذافی در پاریس بود و در دسامبر ۲۰۰۸ اسناد و توافق همکاری‌های دوطرف در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که ساخت تأسیسات هسته‌ای بخشی از آن به حساب می‌آید.

انتشار فیلم حضور سارکوزی در تجمع انتخاباتی خود در روز یکشنبه هم این روزها در فرانسه جنجال ساز شده است. در بخشی از این فیلم مشخص است که سارکوزی ساعت مچی گران‌قیمت خود را که قیمت آن بیش از ۷۰ هزار دلار تخمین زده شده از ترس دزدیده شدن در هنگام دست دادن با طرفدارانش باز کرده و در جیب کتش مخفی می‌کند. این مسئله باعث خشم کسانی شده است که در این تجمع انتخاباتی برای حمایت از سارکوزی شرکت کرده بودند.

کد خبر 166765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز