همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: از فروردین سال آینده در شهر تهران دیگر بلیت کاغذی برای اتوبوس‌ها استفاده نخواهد شد و همه شهروندان باید از بلیط الکترونیک استفاده کنند.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح چندین پروژه ترافیکی شهر تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر تهران باید طی 5 سال آینده به شهری هوشمند تبدیل شود در نخستین گام، اجرای طرح بلیت الکترونیکی در دستور کار قرار دارد و از ابتدای سال آینده دیگر بلیت‌های کاغذی معتبر نخواهند بود.

وی تاکید کرد: کارت بلیت‌های مترو در سیستم اتوبوسرانی نیز قابل استفاده است و در تلاشیم در آینده نزدیک از یک کارت هوشمند برای کل ناوگان حمل و نقل عمومی حتی درتاکسی استفاده کنیم.

شهردار پایتخت با بیان اینکه در مورد استفاده از کارت بلیت الکترونیک برای حمل و نقل عمومی صحبت‌ها و رایزنی‌هایی با سایر کلانشهرها نیز صورت گرفته بیان داشت: با کلانشهرهای کشور نیز توافقهایی صورت گرفته که کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس تهران در سایر کلانشهرها نیز اعتبار داشته باشد. به طور مثال شهروندان بتوانند از این کارت بلیت‌ها در سیستم اتوبوسرانی و متروی سایر شهرها استفاده کنند، همچنین شهروندان این شهرها نیز بتوانند در تهران از کارت بلیت‌های خود استفاده کرده و یک سیستم منسجم و یکپارچه در کل کشور ایجاد شود.

وی در مورد قیمت بلیط اتوبوس و مترو در سال آینده گفت: قیمت بلیط باید مناسب سازی شود و بلیت 20 تومانی اتوبوس واقعا قیمت منصفانه‌ای نیست.

قالیباف ادامه داد: اکنون که قرار است هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شود باید نرخ بلیت نیز به قیمت واقعی خود برسد البته هستند کسانیکه باید همان 20 تومان را برای هر جابه جایی بپردازند و جزو گروهایی هستند که باید تحت حمایت قرار گیرند اما تعداد این افراد محدود است و بسیاری از شهروندان می‌توانند هزینه‌های سفر با حمل و نقل عمومی را براحتی پرداخت کنند و نیازی به حمایت‌های ویژه ندارند.

وی ادامه داد: در مورد قیمت بلیت اتوبوس و مترو باید تمهیداتی اندیشیده شود تا هزینه‌های دریافتی از مردم منصفانه باشد.

شهردار تهران افزود: سالهای گذشته یک سوم از هزینه‌های جابه جایی را شهرداری، حداقل یک سوم را دولت و حداکثر یک سوم را مردم پرداخت می‌کردند بر این اساس امسال هرآنچه به عنوان یارانه از سوی دولت و شهرداری تعیین شود ما به التفاوت آن باید در نهایت توسط مردم پرداخت شود.

وی ابراز امیدواری کرد شورای شهر برای واقعی کردن نرخ بلیت‌ها نهایت تلاش و عنایت خود را داشته باشد.

شهردار تهران یادآور شد: کارت بلیت‌های الکترونیک این قابلیت را دارند که بتوانیم گروه‌های خاص را تحت پوشش قرار دهیم و بتوانیم هزینه‌های سفر برای افرادی را که قادر به پرداخت سهم کامل خود در هر سفر نیستند را به حداقل برسانیم.

قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه در حوزه اصلاح الگوی مصرف شهرداری چه اقداماتی انجام داده بیان داشت: برای کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران از مجموع سه هزار خودرویی که در مجموعه شهرداری مشغول به کار بودند دو هزار و 700 خودرو جمع آوری شدند و مقرر شد مجموعه کارمندان شهرداری از سرویس‌های عمومی استفاده کنند که این خود صرفه‌جویی هنگفتی در هزینه‌ها را به دنبال داشته است.

وی در ادامه تونل توحید را بزرگ‌ترین پروژه اجرا شده در سال جاری دانست و گفت: تونل توحید از بزرگترین پروژه هایی بود که در سال جاری به ثمر رسید اما ناکامی در پروژه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به دلیل مشکلات حقوقی با سرمیه گذار داشتیم که این پروژه با وقفه‌ای 15 ماهه مواجه شد اما به مردم قول دادم که به طور دقیق در اردیبهشت ماه، زمان دقیق افتتاح نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب را اعلام کنیم.

کد خبر 101917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز