چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران گفت: چالش‌ها و آسیب‌های مدیریتی، بزرگ‌ترین چالش و آسیب در کشور هستند.

دکتر محمد باقر قالیباف،14بهمن در دومین کنفرانس بهبود و تحول اداری که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با تبریک دهه مبارک فجر و با بیان اینکه انسانی که در نظام اسلامی زندگی می‌کند باید قدر نعمت بداند،

افزود: بزرگ‌ترین خدمت به جامعه این است که مدیرانی که در راس امور هستند، کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند.وی با اشاره به اینکه قصد شرکت در این کنفرانس را نداشتم و این نه به‌دلیل نپذیرفتن دعوت بلکه به‌دلیل مشغله کاری و اعتقادی که بر کمتر حرف‌زدن مدیران دارم بود، ادامه داد: موضع ما نصیحت و تربیت نیست، موضع ما کار و فعالیت است. وقتی مدیر حرف بزند و کار نکند، هرقدر هم که حرف خوب بزند، اثر وضعی آن به انحراف بردن جامعه و مدیریت است.

قالیباف با اشاره به اینکه انتظار نداشته باشید امروز از منظر علمی و دانشگاهی صحبت کنم چرا که  از منظر درددل و تجربه صحبت خواهم کرد، افزود: ما برای چه انقلاب کرده‌ایم؟ این سؤالی است که همه کسانی‌که دغدغه انقلاب، کشور، اسلام، امام(ره)، شهدا و پیشرفت جامعه را دارند و آنهایی که مانند من ادعای سرباز ولایت بودن را دارند باید بدان بیندیشند.

انقلاب چه شعاری داشت و هدفش چه بود و ما اکنون در کجا قرار داریم؟
شهردار تهران بیان داشت: آنچه من فهمیدم و شاید اشکالاتی هم داشته باشد این است که انقلاب اسلامی به‌دنبال این بوده که شریعت اسلامی را در این کشور مستقر کند و ظرف و بستری که می‌خواسته این شریعت را بر آن استوار کند، نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است تا عدل اجتماعی را در جامعه تحقق بخشد، استقلال سیاسی را به ارمغان آورد، استغنای اقتصادی به مردم دهد، رشد علمی به مردم و جامعه هدیه کند و جامعه ما در اوج رشد اخلاقی باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بعد از گذشت 31‌سال از انقلاب اسلامی، نگاه آسیب شناسانه به این راه طی شده، داشته باشیم و این البته  به معنای نادیده‌انگاشتن دستاوردها که برخی گاهی نسبت به آن بی‌انصافی می‌کنند، نیست، همچنین وی اظهار داشت: طبیعتا در نگاه آسیب شناسانه به‌دنبال اشکال‌ها هستیم و شما مطمئن باشید آغاز پیشرفت هر جامعه زمانی است که اصرار کنند عیوب خود را به درستی بشناسند،

از تجربه گذشته به خوبی استفاده کنند، قدر گذشتگان را بشناسند و از افتخارات آنها خوشه چینی کنند. شهردار پایتخت ادامه داد: در خارج از کشور با تغییر مدیران، کمتر تحول رخ می‌دهد و باید برای ایجاد تغییر و تحول، زمان بسیاری بگذرد اما در کشور ما اینگونه نیست و فرماندار، وزیر، شهردار و غیره در زمانی کوتاه تغییر و تحول ایجاد می‌کنند و مردم هم آن را حس می‌کنند و مسئولان از این تحول رخ داده به‌عنوان نقطه قوت یاد می‌کنند، در صورتی که این نقطه ضعف است.

وی افزود: اگر مردم لطف داشته باشند، می‌گویند در زمان قالیباف تغییرات زیادی رخ داد. این ضعف مدیریتی ماست؛ چرا یک نفر باید اینقدر تاثیرگذار باشد؟ به همان اندازه که شخص قدرتمند تاثیر مثبت می‌گذارد حضور یک فرد ضعیف هم به همان میزان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

قالیباف خطاب به حاضران در این کنفرانس با تاکید بر اینکه از این اظهارات برداشت سیاسی نکنید چرا که اگر در این کشور آب هم بخوریم سیاسی برداشت می‌شود، گفت: سیستم نباید آنقدر رها و فرد آن اندازه اختیار داشته باشد که بتواند بر همه این مجموعه اثرگذاری کند و اگر کسی نیز بخواهد در همان سیستم جلوی او بایستد به راحتی می‌تواند.

شهردار پایتخت سلیقه‌ای و مقطعی عمل کردن و داشتن نگاه سیاسی بر کارها را آفتی بزرگ خواند و گفت: در کتاب حکومت‌های محلی با نگاه بر تجربه دنیا و قانون اساسی خودمان نشان داده‌ام که در شهرداری‌ها و در حکومت‌های محلی هرگونه کارکرد سیاسی سم مهلکی برای مردم و مدیران شهر است و جز به خدمت در مواضع اجتماعی، فرهنگی، حمل‌ونقل و غیره نباید توجه کنیم،

دنیا نیز نشان داده هرکس در دولت محلی به سمت فعالیت سیاسی رود به‌خود و شهرش ظلم کرده است. شهردار پایتخت تاکید کرد: اگر منطقی کار کرده و از خردجمعی استفاده کنیم می‌توانیم امور را اصلاح کنیم و فرهنگ انقلابی را از دست ندهیم.

باید نسل جوان را باور داشته باشیم

محمدباقر قالیباف: نسل ما در 20 سالگی مدیر بود و اعتقاد داشتیم خوب می‌فهمیم. اکنون در 50سالگی جوانان 20 ساله را بی‌تجربه می‌دانیم و به آنها اعتماد نداریم.  این نگاه باید اصلاح شود، آیا ما اجازه داده‌ایم اگر جایی در سیستم اشکالی بود کسی آن را گوشزد کند؟ ما خلاقیت را کشته‌ایم و حرف از شایسته‌پروری می‌زنیم.

آیا با این سیستم در کشور می‌توانیم به سمت توسعه پیش رویم؟ از زمانی که من با کلمه توسعه آشنا شدم، کشور ما همچنان در حال توسعه بوده است. ما اینگونه کلاه بر سر خودمان می‌گذاریم و نمی‌توانیم به توسعه برسیم.

کد خبر 100970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز