گروه شهری: مجموعه‌ای که از آگاهی مردم بترسد به جایی نمی‌رسد.

شهردار تهران در جمع مدیران شهری استان‌ها و شهرستان‌های کشور ضمن بیان این مطلب، بر آموزش نظری توأم با حضور در عرصه کار و عمل تاکید کرد و گفت: برایند چالش مدیریتی و چالش ساختاری به بحران ناکارآمدی می‌انجامد که باید برای غلبه بر آن چاره‌اندیشی کرد.

محمد باقر قالیباف جمعه‌شب در مراسمی که با بازدید مدیران شهری استان‌ها و شهرستان‌های کشور از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران همراه بود، ضمن اعلام این مطلب با بیان اینکه مدیریت درست در انجام کار نوعی جهاد است، افزود: دنیا از ایرانی که بتواند الگو و سبکی مطلوب از زندگی را ارائه دهد، نگران است.

وی ضمن انتقاد از افراط و تفریط در شیوه مدیریتی کشور به مصادیق این دو روش اشاره کرد و با بیان اینکه ما بر این اعتقادیم که امروز فقط پیشرفت براساس مبانی امام(ره)، انقلاب، رهبری و مبتنی بر ارزش‌ها تحقق می‌یابد، گفت: اگر گفتم برایند چالش مدیریتی و ساختاری، چالش ناکارآمدی است، بر این باورم که اگر در کشور میان کار و مسئولیت در حوزه ملی و محلی تفکیک ایجاد نشود با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

شهردار تهران افزود: باید امر تصدی‌گری را در هر سطحی که هست واگذار کنیم تا امر تولی‌گری برای حکومت باقی بماند. منظور سیستم فدرال یا خودمختار نیست، بلکه هدف از دولت محلی، فراهم ساختن اختیار بیشتر برای شورای شهر و شهرداری‌هاست؛ یعنی شهرداری‌ها و شوراها باید مبنای فعالیت دولت محلی باشند تا امورات مردم را حل و فصل کنند.

قالیباف با تاکید بر پرهیز اعضای شوراها و شهرداران در مناطق مختلف کشور از پرداختن به مناقشات بیهوده به تحقق مدیریت واحد شهری از سطح محله اشاره کرد و گفت: فرصت دهید تا دولت‌های محلی در قالب شهرداری‌ها و شوراها نقش مثبت خود را در عرصه مدیریت شهری عرضه کنند.

شهردار تهران ضمن بر شمردن جایگاه مردم و نقش شوراها در اداره مطلوب شهر‌ها به وظایف مهم شهرداری‌ها و دولت مرکزی در قبال شهروندان اشاره کرد و افزود: یک وظیفه آن است که آگاهی مردم را ارتقا دهیم، مجموعه‌ای که از آگاهی مردم بترسد به‌جایی نمی‌رسد.

دیگر آنکه مردم را با حقوق‌شان آشنا و به تعبیری آنها را تبدیل به طلبکاری آگاه کنیم؛ چراکه طلبکار آگاه برای هر شهر، نعمتی بزرگ است و درصورت تحقق این دو وظیفه می‌توان وظایف شهروندان را در قبال شهر برای آنان توضیح داد و آنگاه ادعا کرد که در این شهر به جای ساکنان، شهروند داریم و به این ترتیب شرایط شهروندی حاکم می‌شود.

وی تاکید کرد که باید برای کشور و انقلاب تلاش کرد تا مبادا گرفتار بحث‌های سیاسی کور و افراط و تفریط شویم.

قالیباف سپس از آمادگی شهرداری تهران برای آموزش شهرداری‌های کل کشور و انتقال تجربه‌ها در زمینه مدیریت شهری به سایر شهرهای کشور خبر داد و گفت: آماده‌ایم تجربه‌خود را به مدیران شهری انتقال دهیم و آموزش آنها را بر عهده بگیریم.

کد خبر 100115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز