چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه شهری: براساس طرح تفصیلی شهر تهران که تا پایان سال به همه مناطق 22 گانه ابلاغ می‌شود اجازه ساخت‌وساز و بار‌گذاری جمعیتی درمنطقه یک محدود خواهد شد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران30دی به‌منظور افتتاح 180 طرح عمرانی، ترافیکی، فضای سبز، ورزشی و فرهنگی در منطقه یک حاضرشد و طی سخنانی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: بارگذاری بیش از اندازه و ظرفیت در منطقه یک باعث پایین‌آمدن کیفیت زندگی ساکنان آن شده است.

وی گفت: هم‌اکنون جذب جمعیت، بیش از کشش منطقه یک است و این منجر به کاهش سرانه‌های استاندارد در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و محیط‌زیست شده است.  شهردار تهران با مردم حاضر در مراسم افتتاح پروژه‌ها در باره توقعاتش از شهرداران مناطق سخن گفت که رعایت سرعت، دقت و صحت ازجمله آنهاست.

قالیباف گرچه سیاست خود را از زمان قبول مسئولیت اداره شهر تهران کاهش فاصله میان شمال و جنوب شهر دانست اما در عین حال اظهار داشت، منظورش از توجه بیشتر به جنوب شهر هرگز به معنی غفلت از مناطق شمالی تهران نیست.

همان‌طور که شاخص‌ها هم نشان می‌دهد از سال 84 تا‌کنون این روند رو به رشد در مناطق یک تا 6 کاملا مشهود است اما به‌عنوان مثال شتاب این رشد در منطقه 19 بیشتر است. وی در عین حال تهران را یک شهر دوقطبی خواند و از این ویژگی به‌عنوان یک امتیاز منفی نام برد و افزود: برخورداری مناطق غرب نسبت به شرق و شمال نسبت به جنوب کاملا محسوس است به همین دلیل سیاست قطعی من خارج کردن تهران از این وضعیت است.

وی به خرید پادگان قلعه مرغی در جنوب شهر اشاره کرد و توضیح داد: همه درآمد شهرداری در سال 84 هزار میلیارد تومان بود که نصف درآمد خودش در آن سال (500 میلیارد تومان) را صرف خرید پادگان قلعه‌مرغی کرد تا با افزایش سرانه‌های خدماتی یک تحول عظیم برای ساکنین مناطق جنوبی به‌وجود آید.

قالیباف ضمن تأکید بر رویکرد اصلی تصریح‌کرد  اگر نتواند فاصله شمال جنوب را کاهش دهد، نمی‌گذارد این فاصله‌ها بیشتر شود. وی ادامه داد: حق هم همین است و سعی داریم با این اقدامات توسعه زیرساخت‌ها را در جنوب شهر افزایش دهیم.

ضرورت همراهی و مشارکت مردم برای اداره شهر از دیگر محورهای سخنرانی قالیباف در جمع تعدادی از ساکنان منطقه یک تهران بود. وی در این باره گفت: اداره کلانشهری مثل تهران که زیرساخت هایش از زخم‌های کهنه بسیار طولانی، در رنج است، بسیار مشکل است.

وی جمع‌آوری روزانه 7 هزار تن زباله در تهران را بخشی از این مشکلات دانست که تنها با کمک مردم و اصلاح فرهنگ آنها در تولید و دفع زباله می‌توان این مشکل را حل کرد. شهردار تهران افزایش آگاهی مردم از حقوق شهروندی را از وظایف مدیریت شهری و رسانه‌های گروهی دانست.

قالیباف،30دی پس از مراسم افتتاح 180 طرح عمرانی، ترافیکی و... در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. وی در پاسخ به سؤال همشهری در مورد زمان ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران برای تصویب به شورای شهر گفت: این لایحه اوایل بهمن ماه برای تصویب به شورای شهر تقدیم خواهد شد.

قالیباف گفت: گرچه مهلت ارائه لایحه بودجه شهرداری تهران در آیین‌نامه شورای شهر 30دی‌ماه قید شده است اما در سال اولی که به شهرداری آمدم رسیدگی به بودجه شهرداری 28 اسفند انجام ‌می‌شد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که هرچه زودتر لایحه ارائه شود رسیدگی به آن سریع‌تر خواهد بود، تلاش دارم همیشه در نیمه اول بهمن لایحه بودجه را در اختیار شورای شهر قرار دهم که در همان مدت 3 هفته به آن رسیدگی شده و در نیمه اول اسفند بودجه شهرداری به‌طور کامل مشخص شود.

طراحی 5 هزار واحد پارکینگ برای شمال تهران

شهردار منطقه یک با توجه به موقعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و استقرار اماکن دیپلماتیک در شمال تهران، گفت: اقدامات اجرا شده در محدوده منطقه یک می‌تواند در کنار تاثیر در محیط اجتماعی منطقه، جلوه مناسبی از کشورمان را در اذهان عمومی ایجاد کند.

به گفته محمد احمدی بافنده  25بوستان در منطقه احداث شده که در کنار توسعه جنگل‌کاری‌ها و... سرانه‌ فضای سبز منطقه به 50 متر مربع برای هر نفر خواهد رسید و فضاهای ایجاد شده می‌تواند به‌صورت سپر دفاعی در برابر ساخت و سازهای غیرمجاز عمل کند.

وی کمبود پارکینگ را از دیگر مشکلات منطقه دانست و تصریح کرد: با همکاری بخش خصوصی 5 هزار واحد پارکینگ برای شمال تهران طراحی شده و علاوه بر آن پارکینگ الغدیر با 300 محل پارک خودرو به بهره برداری رسیده و توسعه پارکینگ شهید همت و شهید باهنر نیز در حال اجراست.

کد خبر 99959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز