همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: تعهد دولت برای مترو و اتوبوسرانی 98 میلیارد تومان بوده که تا امروز تنها 13 میلیارد تومان آن پرداخت شده در حالیکه نیاز ما از همین 98 میلیارد خیلی بیشتر است.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف روز سه شنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران از حسن نیت و همکاری اعضای شورای شهر تهران قدردانی کرد و گفت: مردم شهر تهران این را بدانند که امروز مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری با همدلی، دغدغه‌ای جز خدمت به آنها ندارند و بدون هیچ اختلافی در این راستا تلاش می‌کنند. البته حتما در کارهای کارشناسی و حوزه‌های تخصصی چالش و اختلاف نظر وجود دارد که اینها جز برکت چیز دیگری را به دنبال ندارد.

قالیباف افزود: امروز هر منصفی که به شهر تهران نگاه می‌کند حداقل بر پیشرفت کارها صحه می گذارد و این جز با همکاری، وحدت، همدلی، محبت، برادری، تلاش و صداقتی که در مجموعه مدیریت شهری حاکم است میسر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عملکرد ما در سال 88 یک مبنای جدی برای سال 89 است، تصریح کرد: با همه مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف خصوصا حوزه اقتصادی پیش آمد توانستیم با برنامه‌ریزی، لوایح، طرح‌ها و پیش بینی‌های مختلف کار را خوب پیش ببریم. امیدواریم تا پایان سال جاری 95 درصد از درآمدهای پیش بینی شده تحقق یابد.

بودجه شهرداری فقط 70 دهم درصد افزایش یافته است

شهردار تهران با بیان اینکه در سال آینده هم همین درآمدها را محقق خواهیم کرد، از افزایش  70 دهم درصدی (یعنی کمتر از یک درصد ) بودجه سال آینده شهرداری نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: بودجه نقدی ما در سال آینده چهار هزار و سه میلیارد تومان و بودجه غیر نقدی هم سه هزار و 258 میلیارد تومان خواهد بود که مجموع نقدی و غیر نقدی 7 هزار و 261 میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: از این رقم یک هزار و 433 میلیارد تومان را برای بخش نگهداری و جاری پیش‌بینی کردیم . البته بخش مربوط به نگهداری شهر و پروژه های مستمر هم که قریب به 1200 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد در بخش نگهداری و جاری پیش‌بینی شده است. در حوزه پروژه‌های عمرانی در بخشهای مختلف 5 هزار و 828 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

توجه به حمل و نقل عمومی و ترافیک اصلی‌ترین خواسته شهروندان است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه دغدغه ما دغدغه مردم ماست، گفت: مرکز 137 نبض خواسته‌های مردم است. سه سال قبل اولین مشکل در شهر در حوزه خدمات بود که با وزن 36 درصد مباحثی از جمله آسفالت، چاله های شهر و نظافت بیشترین درخواست های شهروندان را به خود اختصاص داده بود. اما کم کم با اقداماتی که در سالهای اخیر انجام شد نظرات و خواسته های مردم تغییر یافت و خواسته های مردم در حوزه خدمات از 36 درصد به 12 درصد تبدیل شده است و موضوعی مانند آسفالت که روزی بیشترین درخواست شهروندان بود هم اکنون در رتبه هفتم یا هشتم درخواست شهروندان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد : امروز حمل و نقل عمومی و ترافیک با 61 درصد بیشترین حجم خواسته‌های شهروندان را به خود اختصاص داده و از این رو ما نیز بیشترین اولویت را با 61 درصد برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و دو هزار و 370 میلیارد تومان را به این بخش اختصاص داده‌ایم.

شهردار پایتخت در ادامه به بودجه‌های در نظر گرفته شده برای دیگر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: ما بودجه را در 6 بخش مشخص تقسیم‌بندی کردیم. به طوری که برای حوزه خدمات شهری 16 درصد بودجه یعنی نزدیک به 624 میلیارد تومان، در حوزه اجتماعی و فرهنگی 10 درصد بودجه یعنی بالغ بر 400 میلیارد تومان و در حوزه شهرسازی نیم درصد بودجه یعنی 21 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم . البته در بخش شهرسازی فقط در حوزه بخش ستادی و مشاوره 21 میلیارد در نظر گرفته‌ایم و بخش حاکمیتی در بقیه قسمت‌ها اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه ایمنی و مدیریت بحران در سال آینده 3 و 2 دهم درصد بودجه یعنی 125 میلیارد تومان و در حوزه خدمات مدیریتی 371 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده ایم. ضمن اینکه برای تملک و اراضی 450 میلیارد تومان و نیازهای دیگری مثل دیون شهرداری، املاک تصرفی و تملک هم از ردیفهای کلان بودجه سال آینده شهرداری تهران است.

مترو اولویت نخست شهرداری است

شهردار شهر تهران، با تاکید بر توجه به حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک، خاطرنشان کرد: در این بخش مترو در اولویت نخست قرار دارد. به طوری که پیش‌بینی کرده‌ایم درسال آینده، 17 کیلومتر مترو را عملیاتی کنیم. توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو و ورود اتوبوس‌های جدید نیز از دیگر اولویتهای ما در این بخش است.

قالیباف معتقد است اگر تدبیری برای بحث حمل و نقل در حوزه یارانه‌ها در نظر نگیریم و سیاست امسال را در پیش بگیریم سال آینده وقتی بخواهیم بودجه سال 90 را به شورای شهر ارائه دهیم باید همه بودجه سال 90 را به حوزه حمل و نقل و یارانه دادن اختصاص دهیم.

وی گفت: در لوایحی هم که برای نرخ گذاری به دوستان ارائه دادم با پرداخت یارانه به این شکل به مترو و اتوبوسرانی مخالفم.

شهردار تهران تصریح کرد: بر اساس قوانین مصوب مجلس و هیئت دولت هرگونه سوبسیدی که بناست داده شود دولت باید تامین کند. جالب اینجاست که اخیرا سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نامه‌ای به شهرداری نوشته‌اند که شما یارانه را از محل می‌دهید کار خلافی می‌کنید و اگر قرار است جایی قیمت‌ها بالا نرود در مجلس و هیئت دولت ردیف پیش‌بینی شده و از آن محل باید جبران شود چون از محلهای دیگر پول می‌دهید باید بیایید و توضیح بدهید.

با بلیت‌های 20 تومانی و 80 تومانی خدمات رسانی به مردم امکان پذیر نیست

قالیباف با بیان اینکه با بلیت 20 تومانی و 80 تومانی مترو در مقایسه با قیمتهای تمام شده آن امکان خدمات رسانی به مردم  وجود ندارد، ادامه داد: این در حالیست که هم اکنون اتوبوسرانی برای حل مشکل حقوق و هزینه‌های خود به دنبال آوردن متمم بیش از 40 میلیارد تومانی است. از تبصره 13 هم چیزی پرداخت نشده . ما داریم هم پول خرید اتوبوس می‌دهیم و هم یارانه می‌دهیم و هم  در ساخت مترو 70 ، 80 درصد هزینه‌ها را می‌دهیم. دیون گذشته را هم باید پرداخت کنیم که به نظر من اینها اصلا منصفانه نیست.

وی با بیان اینکه جدولی روشن و مشخص با عدد و رقم دقیق خدمت اعضای شورای شهر فرستادیم که امروز شرایط ما در حوزه هزینه کردن در حمل و نقل کجاست . وقتی را هم از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواستم تا در بودجه سالیانه کشور در بخش حمل و نقل عمومی به طور جد توجه شود.

شهردار تهران با بیان اینکه طبیعتا از ابتدای سال بعد باید قانون یارانه‌ها را اجرا کنیم، گفت: با اجرای این قانون حدود 8 هزار و 500 میلیارد تومان باید به شهرداری‌های کل کشور کمک شود که ما این برآورد را قبل از تصویب لایحه یارانه ها به مجلس و دولت داده‌ایم . پیش‌بینی ما این است که فقط برای سال 89 حدود 800 میلیارد تومان به شهرداری تهران تحمیل خواهد شد. البته با کمک مجلس و دولت شهرداری‌ها یکی از سازمان‌هایی شدند که جز یارانه بگیرها محسوب می‌شوند. اگر این سهم دیده نشود و یا دیده شود و پرداخت نشود حتما مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 101313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز