یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری در صورت عدم کمک دولت توسعه مترو را به‌تنهایی دنبال خواهد کرد، به مردم تهران قول داد که از مهر سال آینده معضل تاخیرات و کمبود واگن‌های مترو را برای همیشه حل کند

قالیباف شهردار تهران 2 اسفنددر مراسم افتتاح خط تولید واگن دو طبقه و خروج نخستین واگن کارخانه واگن‌سازی‌ تهران اعلام کرد: مشکل ترافیک تهران نه تنها غیرقابل حل نیست بلکه ظرف 4یا5سال آینده می‌توان غول ترافیک تهران را با مدیریت واحد،  گسترش حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو،  مدیریت صحیح و دست آخر اقدامات سلبی قابل کنترل کرد.

شهردار تهران گفت: در برخی مراجع تصمیم‌گیری خارج از شهرداری بحث‌هایی مطرح است مبنی براینکه شهرداری تهران سرش را انداخته پایین و بدون توجه به تامین واگن، تونل و ایستگاه مترو می‌سازد.

از نظر شهردار تهران اینگونه اظهارنظرها بی‌انصافی است؛ زیرا  او  از همان روزهای نخست فعالیتش در شهرداری مهم‌ترین دغدغه‌اش را روی حمل‌ونقل عمومی و ترافیک گذاشته است.

قالیباف گفت: در پایان سال 85 فهمیدم که گوش شنوایی برای حرف‌هایم نیست به همین دلیل از همان شروع سال 86 برنامه‌ریزی دقیق کردم تا به پشتوانه توان شهرداری تهران،  کار توسعه مترو و مدیریت صحیح بر حمل‌ونقل و ترافیک را به پیش ببرم.

تنظیم یک برنامه 5 ساله در حوزه حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) از جمله نتایج این جمع‌بندی است که به گفته شهردار تهران اگر دیگران کمک کنند سرعت اجرای این طرح بالا می‌رود، اگر هم کمکی نشد این کار در زمانبندی خود پیش برده می‌شود.

وی با تاکید براینکه براساس قانون، 50 درصد هزینه‌های مترو بر عهده دولت است (هزارمیلیارد تومان) افزود: در هرحال ما منتظر این حمایت‌ها نمی‌مانیم و به همین دلیل بیش از 50 درصد بودجه شهرداری تهران را متوجه حمل‌ونقل عمومی تهران کرده‌ایم.

قالیباف با اعلام اینکه در یک برنامه 6 ساله باید 218کیلومتر مترو داشته باشیم، گفت‌: طبیعی است که حجم درخواست‌ها در این حوزه بالا باشد؛ زیرا در شرایطی که ناوگان مترو ظرفیت 5/3میلیون مسافر را در روز دارد ، کمبود واگن باعث شده تا این ظرفیت به 5/1میلیون نفر کاهش پیدا کند که انصاف نیست.

وی ادامه داد: نزد مردم،  دولت و مجلس شورای اسلامی همه آبروی خود را گرو می‌گذارم تا درصورت تامین 40 میلیارد تومان برای هر کیلومتر مترو ظرف 6‌سال 180 کیلومتر خط مترو تحویل مردم بدهم.

شهردار تهران اظهار داشـت: قبول ندارم که از اتوبوس‌های ایران‌خودرو که تکنولوژی 40سال قبل را دارند برای خدمات‌رسانی به شهروندان استفاده کنم؛ زیرا معتقدم باید خدمات‌رسانی به مردم در شأن آنها باشد و به همین دلیل به‌رغم همه فشارها،  اتوبوس‌های خارجی دوکابین را وارد ناوگان کردم و اکنون در تلاشیم تا تکنولوژی ساخت این اتوبوس‌های مدرن و با کیفیت را در داخل بومی‌سازی‌ کنیم.

اختصاص ردیفی برای یارانه‌های حمل‌ونقل عمومی

قالیباف2اسفنددر حاشیه مراسم بهره‌برداری رسمی از خط تولید واگن‌های دو طبقه کارخانه واگن‌سازی‌ تهران به خبرنگاران گفت: از نمایندگان مجلس درخواست داریم که ردیفی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برای هر سفر با اتوبوس 100 تومان هزینه می‌شود درحالی‌که 20تومان از مردم اخذ می‌شود ضمن اینکه متأسفانه دولت نیز در سال‌جاری بابت یارانه‌ها فقط 13میلیارد تومان به شهرداری داده است.

به اعتقاد شهردار تهران با توجه به اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه تردد به‌طور حتم بسیاری از شهروندان به حمل‌ونقل عمومی روی می‌آورند، به همین دلیل مجلس باید در حوزه تخصیص، ردیفی را  از محل هدفمندکردن یارانه‌ها به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد توقف واگن‌های جدید مترو در گمرک گفت: باید نیمی از اعتبارات مورد نیاز مربوط به خرید واگن‌ها و تجهیزات مترو توسط دولت پرداخت شود وگرنه ترخیص تجهیزات با مشکل مواجه می‌شود که در حال پیگیری و رفع آن هستیم.

دوربرگردان‌ها، آفت تهران شده‌اند

2اسفند خبرنگاران به‌منظور طرح برخی سؤالات ترافیکی خود به سراغ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران رفتند. جعفر تشکری هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در باره مشکلات ترافیکی تونل توحید گفت: متأسفانه در مسیرهای مرتبط با تونل توحید چند دور برگردان وجود دارد که در حال حاضر این دور برگردان‌ها تبدیل به آفت شهر تهران شده است.

وی با رد ادعای افزایش ترافیک پس از افتتاح تونل توحید به آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: 40درصد بار ترافیکی شمال به جنوب میدان توحید، 30درصد ترافیک خیابان آزادی و 15درصد ترافیک مسیر جنوب به شمال تونل توحید و بزرگراه‌های مرتبط مثل آیت‌الله  سعیدی با این تونل با کاهش بار ترافیکی روبه‌رو بوده‌اند.

وی در عین حال اظهار داشت: ترافیک ورود به تونل توحید به‌خصوص در بخش جنوبی بیشتر مربوط به چند نقص مسیر و کم شدن عرض بزرگراه است، از جمله در بزرگراه شهید«چمران» زیر پل «نصر» و نزدیک میدان «حق شناس» که با کمک مجموعه فنی و عمرانی، اصلاح هندسی را در مورد این مجموعه‌ها و نقص‌های ترافیکی پیگیری خواهیم کرد.

تشکری هاشمی توجه خبرنگاران را به این مطلب نیز جلب کرد که در ماه اسفند و پایان سال همواره با افزایش حجم ترافیک و آمد و شد شهری روبه‌رو هستیم. وی با اشاره به قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی گفت: در این قانون آمده است که سالانه 4 هزار میلیارد تومان باید به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد ولی در هیچ سالی این عدد تخصیص نیافته است

کد خبر 102033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز