چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: دوچرخه سواری به سیستم حمل‌ونقل شهری می‌پیوندد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح 50 طرح عمران شهری در منطقه 8 گفت: از امروز رسما دوچرخه را یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل شهری اعلام می‌کنیم. وی خواستار ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از سوی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی شد و تاکید کرد: این فرهنگ که مردم در شهر تهران از دوچرخه به‌جای خودروی شخصی استفاده کنند باید ترویج شود. به گفته قالیباف، این تصور که دوچرخه تنها یک وسیله تفریحی و ورزشی است باید از ذهن‌ها زدوده شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در اکثر شهرهای دنیا مردم برای داشتن شهری با هوای پاک به‌جای خودرو از دوچرخه استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در بسیاری موارد شرایط زندگی بهتر و آلودگی هوای کمتری دارند.

وی ادامه داد: در برخی شهرهای دنیا با آنکه مترو، اتوبوس و سایر وسایط حمل‌ونقل عمومی وجود دارد باز هم دیده شده در سرمای 20درجه زیر صفر مردم از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند و حتی بچه‌های خود را به مدرسه می‌برند.

شهردار تهران با اعلام اینکه حدود 9 ماه است که طرح دوچرخه سواری با بیش از 1500 دوچرخه و 36 ایستگاه در منطقه 8 آغاز شده است، تصریح کرد: این طرح با سرعت در سایر مناطق تهران نیز گسترش می‌یابد. وی اظهار داشت: شهرداری خود را مکلف می‌داند که دوچرخه را با شرایط روان و آسان در اختیار شهروندان بگذارد تا آنان به‌جای خودرو از دوچرخه استفاده کنند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم بهره‌برداری از 50 طرح شهری منطقه 8 ابراز داشت: در گذشته معمولا طرح‌های عمران شهری در دوره یک مدیرکلنگ می‌خورد و بعد از چند دوره در زمان مدیر دیگری افتتاح می‌شد.  وی اضافه کرد: روزی که کارم را در شهرداری آغاز کردم، گفتم اگر شهروندان در هر فصل و سالی در اطراف خود شاهد تغییر و تحول نباشند، بدانند که مدیریت شهری کار خود را به‌خوبی انجام نداده است.

وی در این باره به طرح‌هایی مثل برج میلاد اشاره کرد و گفت: درست است که برج میلاد به جهت ارتفاع چهارمین برج دنیاست ولی با بیش از 13هزار متر بنا در راس این سازه، واقعا بزرگ‌ترین است وباید از متخصصان چنین پروژه‌ای که سازه آن در دنیا بی‌نظیر است، قدرشناسی کنیم.  وی ادامه داد: تونل توحید نیز از  نظر حجم کاری و سازه از جمله سازه‌های نادر است.

قالیباف در توضیح این مطلب گفت: سالانه در تهران بالغ بر 15 کیلومتر تونل مترو ایجاد می‌کنیم اما عرض آن 5/8 متر است درحالی‌که عرض تونل توحید 35متر است؛ از این‌رو باید از مهندسان و تکنسین‌های این پروژه که با متوسط سن 32 سال چنین کار بزرگی را به سرانجام رساندند، قدردانی کرد. وی همچنین از افتتاح ادامه بزرگراه شهید همت در اوایل تابستان آینده خبر داد و گفت: به این ترتیب بزرگراه همت از سه راه آزمایش تا منتهی‌ا‌لیه غرب تهران در اختیار شهروندان تهرانی خواهد بود.

قالیباف از پروژه ادامه بزرگراه شهید بابایی، پل خاقانی و بزرگراهی که جایگزین اتوبان افسریه شده است به‌عنوان دیگر پروژه‌های شهرداری یاد کرد و گفت: شهرداری در عین حال در حوزه‌های تربیتی، آموزشی و توجه به مسائل دینی و اخلاقی و آموزش همگانی هم اقدامات خوبی انجام می‌دهد.

وی در این باره از توجه شهرداری تهران به زنان سرپرست خانوار سخن گفت و تصریح کرد: در شهر تهران 50 هزار زن سرپرست خانوار داریم که تحت پوشش هیچ سازمان و ارگانی نیستند و 20 هزار نفر آنان بی‌سوادند.

شهردار تهران از تکلیف خود برای رونق زندگی آنان گفت و ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم تا در حوزه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و  اقتصادی به معیشت آنان کمک کنیم.

قالیباف از تلاش شهرداری تهران برای حفظ سرمایه‌های اجتماعی، جلوگیری از گسست اجتماعی در جامعه و توجه به موضوعات دینی سخن گفت و افزود: موضوع دین، خود مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و مهم‌ترین موضوع تربیتی و آموزشی ماست.

کد خبر 101788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز