مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

توجه به امر پژوهش به معنی اداره شهر، بدون سعی و خطاست.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران 3 اسفند در  افتتاحیه  جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری، با اعلام این مطلب گفت: شهر  نیاز به شناخت دقیق برای تصمیم‌گیری صحیح دارد که این مهم، بدون اتکا به پژوهش امکان پذیر نیست. 

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برخلاف تصور عامه، کار شهرداری فقط خدماتی، زباله جمع‌کنی و چاله پرکنی نیست.قالیباف چنین نگاهی را از اساس نادرست خواند و گفت: شهر یک سازه اجتماعی و موجود زنده است که پیچیدگی‌های بسیار عمیق و چند وجهی دارد، از این جهت روابط ارگانیکی بر آن حاکم است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما در شهرداری تهران تصمیم گرفتیم اداره امور را بر بستر فناوری اطلاعات پیش ببریم. به همین مناسبت مصمم هستیم که در طول دوره‌ای 5ساله، تهران در حوزه شهر الکترونیک درحد 10 کلانشهر اول دنیا باشد.

وی با بیان اینکه داشتن شهر هوشمند، چابک و سبک از اولویت‌های ماست، افزود: خصوصی‌سازی‌، عدم‌تمرکز، کوچک کردن ساختارها و هوشمند کردن شهر از مهم‌ترین موضوعات است.

به گفته قالیباف، تحقق این مهم علاوه بر اینکه باعث می‌شود شهر نفس بکشد به کاهش ترافیک، آلودگی هوا، ممانعت از فساد اداری، توسعه عدالت اجتماعی، تحقق کرامت انسانی، اصلاح الگوی مصرف و افزایش مشارکت مردم منجر خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در مدیریت شهری به کمک پژوهشگران نیازمندیم و این بستر را برای آنها فراهم می‌کنیم، گفت: اگر مدیریت توسعه‌گرا باشد، پژوهش بازوی اصلی آن است؛ زیرا یک مدیریت توسعه گرا نمی‌تواند بدون حرکت نرم افزاری کارش را پیش ببرد.

شهردار تهران تأکید کرد: یکی از چالش‌های کشور این است که خیلی از مدیران نمی‌خواهند تغییر را بپذیرند و در مقابل آن مقاومت می‌کنند. این درحالی است که ما باید تغییرات را به درستی درک کنیم و به نفع باورها و اصولی که داریم آن را پیش ببریم.

وی یادآور شد: آینده‌پژوهی در حوزه پژوهش باید اساس کار باشد و نباید به حال و گذشته بپردازیم. ما مشرق زمینی‌ها عادت کرده‌ایم به حال و گذشته بپردازیم و کمتر آینده را هدف قرار می‌دهیم. وی تاکیدکرد: دیگر با یک تفکر سنتی و قدیمی امکان اداره شهرها و کلانشهرها وجود ندارد و بعد از 30 سال خدمت در نظام جمهوری اسلامی هیچ شهروندی سعی و خطا را از من قبول نمی‌کند و امروز خطا کردن نه تنها پذیرفتنی نیست بلکه یک گناه بزرگ و نابخشودنی است.

شهردار تهران با تاکید براینکه رویکرد دانایی‌محور، تولید دانش و تحقیقات و پژوهش کاملا یک رویکرد انقلابی و ارزشی است، گفت: بدون شک انقلاب اسلامی ما صرفا برای نیازهای مادی شکل نگرفت اما اگر نیازهای مادی جامعه تامین نشود و جامعه به‌صورت هدفمند به سمت نیازهای مادی خود حرکت نکند، مطمئنا به نیازهای معنوی دست نخواهد یافت.

کد خبر 102132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز