جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

شهردار تهران با تاکید بر آنکه فرصت‌های باقیمانده برای نسل انقلاب کاملا استثنایی و مهم است

و با اشاره به اینکه فرصت آزمون و خطا برای آینده نداریم، گفت: من و امثال من دین بیشتری به انقلاب داریم و باید فضای کشور را فضای کار و تلاش کنیم.

در مقابل همه افتخاراتی که مردم می‌آفرینند، وظیفه داریم کار صادقانه و خردمندانه تحویل دهیم؛ به‌طوری‌که همه آن را حس کنند.دکتر محمد باقر قالیباف،  در آخرین نشست فصلی مدیران شهرداری در سال 88 که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان این مطلب و ضمن تشکر از مدیران و کارکنان شهرداری که گمنام، به شهر و شهروندان خدمت می‌کنند،

به شرایط سیاسی کشور در سال گذشته در همین ایام اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته کشور در این زمان در تب و تاب مسائل سیاسی و انتخابات بود و هر فرد در ذهن خود مسائلی داشت. آن روز گفتم همه این مسائل می‌گذرد و به هرچه می‌خواهیم فکر کنیم اما از انقلاب، نظام، رهبری و خدمت به مردم غافل نشویم، این فراز و نشیب‌ها می‌آید و می‌رود. وی افزود: در عمرم به‌خود اجازه ندادم که جایی را نردبام خود کنم، می‌خواهم خدا مرا به حال خود وا نگذارد که به اینگونه مسیرها بروم و اطمینان دارم که جز به وظیفه‌ام به چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

شهردار تهران با بیان اینکه فردای قیامت باید جواب شهدا را بدهیم و تکلیف من و امثال من ماهیتا با خیلی‌ها متفاوت است به شرایط پیش آمده پس از انتخابات اشاره  کرد و ادامه داد: صادقانه بگویم در زمانی‌که مردم و ملت ما با هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری،  بزرگ‌ترین افتخار یک نظام ولایی مقدس را در انتخابات رقم زده و اوج مردم‌سالاری دینی را به نمایش گذاشتند،  زمانی که برگ زرین و به یادماندنی دیگری در تاریخ ایران اسلامی ثبت شد و مردم و رهبری چنین افتخاری آفریدند، حوادث بعد از انتخابات، تلخی زیادی در کام مردم و انقلاب بر‌جای گذاشت.

قالیباف تاکید کرد: اکنون 14 ماه است که فعالیت و کار جدی در کشور صورت نمی‌گیرد و متأسفانه هنوز برخی در پیچ و خم حرف‌های پوچ، تهمت و افترا، غیبت، آبروریزی، افراط و تفریط، بی‌تدبیری، کم محبتی، بی‌صداقتی و... به‌سر می‌برند. وی افزود: خدا را شاهد می‌گیرم در طول این ایام دغدغه من این بود که مجموعه شهرداری و مدیریت شهری دست از فعالیت برندارد.

شهردار تهران تصریح کرد: بعضی به من می‌گویند تو سیاسی نیستی، اگر بودی الان وقت ماهیگیری است اما به این طرز تفکر می‌گویم که اگر سیاسی بودن به این معناست هیچگاه نمی‌خواهم اینگونه باشم و از این جنس نیستم.

وی ادامه داد: آنهایی را که به هر دلیل به انقلاب وفادار نیستند،  با عملمان دعوتشان کنیم.  امروز وقت کار سلبی نیست،  امروز که انقلاب پیروز شده و در مسند هستیم باید با کار ایجابی مخالفان را به انقلاب دعوت کنیم. برخورد سلبی مختص آنهایی است که با انقلاب عناد داشته و اقدام ضد‌انقلابی می‌کنند که اینها جمعیت بسیار محدودی هستند.

شهردار تهران افزود: آنهایی را که به انقلاب بی‌تفاوت هستند یا باورهایشان با باورهای ما متفاوت است باید با کار و عملمان دعوتشان کنیم و بگوییم برکت انقلاب و کارکرد جامعه دینی این است.

قالیباف با تاکید بر‌اینکه جز انقلابی ماندن، انقلابی زیستن و جز التزام عملی به ولایت فقیه و رهبری، راه دیگری نداریم، خاطرنشان ساخت: این، هم باور دینی ماست و هم بررسی عقلی ما را به اینجا می‌رساند. موقعیتی را که خدا ما را در آن قرار داده که به برکت شهدا و نظام اسلامی و امام (ره) است،  قدر بشناسیم و آن را از دست ندهیم.

قالیباف با اشاره به اینکه ما مکلف هستیم در مجموعه شهرداری، هم پرتلاش کار کنیم،  هم خوب کار کنیم و هم کار خوب و اثر بخش انجام دهیم، گفت: باید با مجموعه‌های بیرون از شهرداری به‌گونه‌ای تعامل داشته باشیم تا فضا به سمت همکاری و همدلی برود؛ برخی‌ها سؤالاتی می‌پرسند که گویی گاردی میان شهرداری با دیگر حوزه‌ها وجود دارد.

شهردار تهران خطاب به مدیران و کارکنان مجموعه شهرداری افزود: وظیفه خود می‌دانم که از یکایک شما که در این مدت 14 ماه،  در این فضای سیاسی تلاش کردید تشکر کنم، همه مردم نیز بر این صحه می‌گذارند و قضاوت آنها قضاوت بجایی است.

وی در ادامه سخنان خود برخی اتفاقات رخ داده در حوزه مدیریت شهری در سال 88 را اتفاقات خوبی دانست و به آنها اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه درآمدی و اقتصادی، سالی بحرانی داشتیم که البته همه شهرداری‌های کشور گرفتار آن بودند اما یکی از اقدامات خوب در این حوزه این است که توانستیم خودمان را به اعداد قابل‌قبول در حوزه درآمدی برسانیم تا این رکود نتواند ضربه جدی به فعالیت‌های ما بزند.

قالیباف افتتاح تونل توحید را از دیگر اتفاقات خوب در سال 88 نام برد و گفت: زحمات مهندس دنیامالی، معاون پیشین فنی و عمرانی شهرداری که تلاش بسیاری برای این تونل انجام داد در این حوزه کاملا مشخص و برجسته است.

شهردار پایتخت همچنین اقدامات انجام‌شده در حوزه‌ آی‌تی را از اقدامات خوب و البته لازم به سرعت گرفتن بیشتر دانست و ادامه داد: شاید به برخی موضوعات، ساده نگاه می‌کنیم. اگر پروژه بلیت الکترونیک درجای دیگری انجام می‌شد، شاید سر و صدای زیادی برایش به راه می‌انداختند اما مبنای این حرکت، یعنی زیر ساخت و این برای ده‌ها و صدها سرویس دهی دیگر هم در این شهر و کشور مهم است.

وی به اقدامات انجام‌شده در زمینه توسعه مترو، احداث تونل و واگن‌سازی‌ اشاره کرد و گفت: فعالیت واگن‌سازی‌ مترو در کشور نمونه است.  این مجموعه سال 86-85 آغاز به کار کرد و تنها بعد از 18 ماه از آغاز فعالیتش، نخستین سری واگن‌های قطار مترو را به بیرون فرستاد.

شهردار تهران همچنین اقدامات انجام‌شده در حوزه شهرسازی و طرح‌های تفصیلی را کاری بی‌سابقه در کشور و قبل و بعد از انقلاب دانست و درخصوص فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز اظهار داشت: حجم تولیدات و خدمات در این حوزه نیز قابل توجه است.

به‌عنوان نمونه باغ موزه دفاع مقدس از افتخارات بزرگ کشور و ثمره تلاش شما عزیزان و مایه مباهات است که با فرهنگ جهادی و با تکنولوژی روز دنیا در بهترین نقطه شهر در حال انجام است و هم کالبد و هم کار فرهنگی آن مایه افتخار است.

وی با اشاره به نشریات همشهری، این مجموعه را یکی از افتخارات در حوزه فرهنگی نام برد و بیان داشت: اداره کردن 15مجله تخصصی در حوزه‌های مختلف، خروجی کاری 15-14 ساله است که اوج آن در سال 88 انجام شد و کار کردن در این سطح محتوا و کیفیت مایه مباهات و قابل تقدیر است.

وی نوک پیکان رضایتمندی شهروندان را متوجه مناطق و نواحی دانست و اظهار داشت: توقع ما از نواحی این است که حواسشان به مسائل خرد باشد. شهردار تهران 3مسئله شفافیت مالی، سلامت اداری و کار جهادی را از موارد مورد اهمیت درون سازمان خواند و گفت: شفافیت مالی یک بخش شکلی و یک بخش محتوایی دارد که در حوزه شکلی خوب پیش رفته‌ایم.

برنامه‌های سال 89

شهردار پایتخت در ادامه به بخشی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در سال89 اشاره کرد و افزود: کوچک‌سازی‌ و هوشمند کردن شهرداری یکی از این اقدامات است. همچنین سیستم بدون کاغذ در شهرداری آغاز شده و از فروردین ماه به هیچ‌وجه نامه مکتوب در مکاتبات شهرداری نخواهیم داشت.

قالیباف همچنین به قراردادن تبصره‌ای جدید در قراردادهای سال آینده با پیمانکاران اشاره کرد و بیان داشت: براساس این تبصره،  بیست و پنجم هر ماه پیمانکاران باید حقوق کارگران و کارکنان را به حساب بریزند؛  اگر تا 25 ماه این اتفاق نیفتد شهرداری اجازه خواهد داشت به نیابت از پیمانکاران از مبلغ قرارداد بسته شده با آنها،  حقوق کارگران و کارکنان را پرداخت کند.

تلاش شهرداری برای خدمت صادقانه، مایه افتخار است

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: دوستان در شهرداری به خدمتگزاری صادقانه حریص هستند که این از افتخارات و مایه خوشحالی است.

وی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه خدمت به انسان، نوعی عبادت است، اظهار داشت: شهرداری پیشانی ارتباط مردم با دستگاه‌ها و ارتباط دستگاه‌ها با مردم است. نخستین جایی که مردم هر روز با آن ارتباط دارند، شهرداری است و این ارتباط نزدیک را باید به‌خوبی درک کرد و به انتظارات منطقی آنان پاسخ داد.

وی جلب رضایت شهروندان را ارزشمندترین افتخار دانست و تاکید کرد: رعایت و اجرای قوانین نیز در این جلب رضایت بسیار مهم و از ضروریات است.

کد خبر 103287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز