سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: 15عضو شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه 13بهمن شورا که به‌صورت علنی برگزار شده بود، طی نامه‌ای از محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و همه دست اندرکاران تونل توحید قدردانی کردند.

در بخشی از  این نامه آمده است: اینجانبان اعضای دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران،  به‌عنوان نمایندگان و امنای شهروندان شریف تهرانی به مصداق  من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق وظیفه خود می‌دانیم مراتب تقدیر و تشکر خود را از عموم مدیران،  مهندسان،  طراحان،  ناظران و همه عوامل و دست اندرکاران این طرح عظیم و خصوصا جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف،  شهردار متعهد،  انقلابی و سختکوش شهر تهران اعلام داریم.

متن نامه به این شرح است: دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی ایران، یادآور مجاهدت‌های عظیم امام امت،  خمینی کبیر و ملت شریف ایران در جهاد علیه نظام سلطه و پیروزی درخشان بر رژیم وابسته و ضد‌مردمی پهلوی و حاکمیت استعماری در ایران و استقرار نظام مقدس و الهی جمهوری اسلامی ایران به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی(ره) است.

ضمن تبریک این ایام به ساحت مقدس امام زمان و ملت شریف ایران به این مناسبت،  تقارن افتتاح و بهره‌برداری از طرح تونل توحید را با آغازین روز این دهه مبارک و سالروز بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی گرامی می‌داریم.

در ادامه نامه شورا آمده است: «باور اینجانبان به‌عنوان اعضای سومین دوره شورای اسلامی در شهر تهران آن است که پروژه عظیم و ملی تونل توحید که با تلاشی شبانه روزی و با توان علمی و فنی مهندسی و همت دست اندرکاران ایرانی اکنون به بهره‌برداری رسیده است که به‌عنوان سندی نمادین و بارز در عرصه سازندگی می‌درخشد با همه بزرگی،  هدیه‌ای است کوچک به پیشگاه ملتی بزرگ که شایسته این خدمتگذاری هستند.»
دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران لایحه مجوز دریافت املاک از مودیان به جای پرداخت عوارض مختلف ساختمانی در شهر تهران را رد کردند. براساس این لایحه قرار بود به‌منظور ایجاد رونق در فعالیت‌های ساخت و ساز شهری و همچنین وصول مطالبات با رویکرد جلوگیری از ارجاع پرونده به مراجع قضایی،  به شهرداری تهران اجازه داده شود تا از متقاضیان پروانه ساختمانی و مودیان بدهکار بابت عوارض، ملک دریافت شود.

دلیل مخالفان این لایحه ازجمله خسرو دانشجو این بود که اگر ملک فرد بدهکار،  ارزشمند است که بهتر است خودش بفروشد و از ناحیه آن بدهی شهرداری تهران را بدهد، اگر هم ارزشمند نبوده و قابل فروش نیست که در این صورت عملا به درد شهرداری هم نخواهد خورد. وی در عین حال تاکید داشت که اگر حجم املاک شهرداری زیاد شود، نگهداشت آنها هزینه‌‌بر خواهد شد.

اخذ عوارض نقل و انتقال از امول غیرمنقول

اعضای شورای شهر تهران با این تحلیل که اخذ عوارض نقل و انتقال از اموال غیرمنقول نه شوکی ایجاد می‌کند و نه تاثیری روی قیمت مسکن دارد به تصویب آن رای دادند. براین اساس مقرر شد تا از سال آینده انتقال‌دهندگان قطعی املاک به ماخذ نیم درصد بهای منطقه‌ای مطابق آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک به شهرداری عوارض بپردازند.

بنابراین، نخستین انتقال قطعی واحدهای مسکونی نوساز (2سال ساخت) و همچنین املاک واقع در طرح‌های مصوب شهرداری و املاکی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند مشمول این عوارض نمی‌شوند.

عوارض پایه برخی مشاغل اصلاح شد

تعرفه و آیین‌نامه دریافت عوارض کسب و پیشه در شهر تهران،  با اصلاحاتی در جلسه دیروز شورا به تصویب رسید. براین اساس عوارض پایه موجود از انبار کالاهای تجاری روباز از متری 175 تومان به 100‌تومان و عوارض پایه موجود صندوق قرض الحسنه تک شعبه،  خیریه‌ها و مساجد در شهر تهران از 10 هزار تومان کنونی به 250 تومان کاهش یافت.

تصویب لایحه اخذ عوارض‌ حق‌الارض درتهران

براساس لایحه اخذ عوارض حق‌الارض، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از ابتدای سال 89 به‌صورت سالانه و براساس طول شبکه‌های احداث شده و تجهیزات منصوبه (زیرزمین،  سطح زمین و هوایی از شرکت‌های استفاده‌کننده شامل مخابرات،  آب،  گاز،  برق،  فاضلاب) عوارض اخذ کند.

اعضای شورای شهر در عین حال تاکید کردند اجرای این مصوبه پس از ابلاغ منوط به تایید کمیسیون تلفیق مرکب از روسای سه‌گانه و رئیس شورای شهر تهران با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط باشد.

براساس این گزارش،  پرداخت عوارض صرفا به‌عهده شرکت‌های استفاده‌کننده بوده و قابل وصول از مشترکین نیست. به گفته خادم با درنظر گرفتن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها که درآمد بالایی را برای شرکت‌های خدماتی آب،  برق،  گاز و تلفن تثبیت خواهد کرد باید بتوانیم حق شهر را از آنها طلب کنیم.

13بهمن همچنین معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران برای چندمین بار بابت آثار تخریبی امواج آنتن‌های موبایل بر سلامت شهروندان ابراز نگرانی کرد و گفت: بسیاری از آنتن‌ها روی سقف خانه‌های مسکونی و داخل بافت شهری نصب شده است. وی بر لزوم تجهیز آنتن‌های تلفن‌های همراه به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و توسعه ابعاد نظارتی براین آنتن‌ها تاکید کرد.

در همین زمان، چمران رئیس شورای شهر از تشکیل جلسه‌ای مشترک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری  و شهردار تهران سخن گفت که در آن بر سرتشکیل یک شرکت مشترک به‌منظور نصب آنتن‌های مشترک توافق شد.

به گفته چمران، با تشکیل این شرکت از نصب آنتن‌های متعدد،  پراکنده و بی‌برنامه جلوگیری می‌شود به‌گونه‌ای که تمام شرکت‌های تلفن همراه آنتن‌های مشترک داشته باشند.
براساس این گزارش شهرداری تهران موظف شد طی 3ماه گزارشی از زیان‌های نصب آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی به شورای شهر ارائه دهد.

کاهش 67 درصدی صدور پروانه ساخت و ساز

معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: رکود بازار مسکن دریافت پروانه ساخت را 67 درصد کاهش داده است. حسین‌محمد پورزرندی در جلسه 13بهمن شورای شهر و در جریان بررسی لایحه مجوز دریافت املاک از مودیان به جای پرداخت عوارض مختلف ساختمانی در شهر تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: رکود بازار خرید و فروش مسکن علاوه بر کاهش درخواست پروانه کسب، سبب افزایش دو برابری چک‌های برگشتی بدهکاران به شهرداری تهران شده است.

وی افزود: شهرداری تهران باید به‌جای چک‌های برگشتی، ملک بگیرد تا فرصتی برای تسویه حساب داشته باشد. معاون مالی و اداری شهرداری ادامه داد: واگذاری ملک به شهرداری به جای چک‌های برگشتی به‌عنوان اعتبار غیر‌نقد می‌تواند بسیاری از طرح‌های عمرانی را پیش ببرد.

کد خبر 100896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز