همشهری آنلاین: شهردار تهران روز دوشنبه 5 بهمن در سخنانی در سومین کنگره سراسری خانه کشاورز در اردوگاه شهید باهنر گفت:

اگر آن فرهنگی را که امام خمینی ( ره ) در این کشور پایه گذاری کردند مبنا قرار داده و از آن منحرف نشویم بی‌تردید استقلال، عزت و افتخارمان تدام یافته و مسیر توسعه و پیشرفت را با شتاب پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف در این مراسم که برخی نمایندگان مجلس و تعدادی از تولیدکنندگان و کشاورزان نمونه سراسر کشور نیز حضور یافته بودند، گفت: خوشحالم از اینکه در جمع عزیزانی هستم که بدون شک جزو شریفترین و عزیزترین افراد جامعه هستند، کسانی که با طبیعت سر و کار دارند، از سلامت نفس بیشتر و از بخشندگی و کرامت فزون‌تر و از پایداری و ایستادگی بیشتر نسبت به دیگران برخوردار هستند . کسانی که با تلاش خود استقلال و آبادانی کشور را دنبال کرده و امنیت اجتماعی را برقرار می‌کنند و ضروری‌ترین نیاز جامعه را نیز تامین می کنند.

وی افزود: اگر منصفانه نگاه کنیم ، امروز هرچه در عرصه مادی و معنوی داریم مدیون امام (ره)، انقلاب و شهدا هستیم، انقلاب اسلامی ما را از ظلمات به سمت نور هدایت کرد و این توفیق را به ما داد که بتوانیم از یک نظام سلطه و جور و ظلم در نظام مقدس جمهوری اسلامی زندگی کنیم.

شهردار پایتخت ادامه داد: بارها گفته‌ام اگر بخواهیم شکر همین یک نعمت که زندگی ما در این مقطع از زمان و در سایه نظام اسلامی و ولایی و قرآن قرار گرفت را به جا آوریم، نمی‌توانیم. انقلابی که به برکت وجود امام خمینی ( ره ) باعث احیاء مجدد اسلام و عزت و افتخار کشور و ملت شد.

قالیباف بابیان اینکه خوشحالم که در چنین زمانی در خدمت شما عزیزان زحمت کش هستم افزود: بدون شک جامعه ایرانی ما بر بستر نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال رشد و تعالی بوده است، انقلاب اسلامی به دنبال پیشرفت و تعالی بود و ما نیز به دنبال استقلال و آزادی جامعه مان بودیم و هستیم ؛ این‌ها از اهداف بزرگ انقلاب، امام خمینی (ره) و شهدا بود.

وی با تاکید براینکه ما نباید تحت هیچ شرایطی از اهدافی که در انقلاب اسلامی داشتیم ، دست برداریم، تصریح کرد: امروز بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی مان می‌گذرد و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده با یک نگاه آسیب شناسانه به گذشته خودمان نگاه کنیم، البته براین باورم معنای نگاه آسیب شناسانه این نیست که دستاوردهای بزرگی که انقلاب و نظام برای ما ارزانی داشته را فراموش کنیم، اما عقل و تدبیر به ما می‌گوید این نگاه را داشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه کشور این است که ابتدا عیب‌های خودمان را در گذشته بشناسیم تا دوباره آن‌ها را تکرار نکنیم، گفت: من بارها خودم را مثال زده‌ام تا به کسی برنخورد، اولین سمت اجرایی در دوران جنگ در حالی به من واگذار شد که کمتر از 18 سال سن داشتم و به برکت انقلاب و نظام و اعتمادی که نظام به من داشت این مسولیت را به عهده گرفتم و اگر در آن دوران خطا و کوتاهی می‌کردم مردم مرا می‌بخشیدند و می‌گفتند تجربه ندارد، آغاز کار است و شرایط سخت است.

وی ادامه داد: به نظر شما امروز در اداره تهران بعد از کسب تجربه 30 ساله‌ای  که جوامع در این مدت تمدن به جای می‌گذارند، اگر تهران را با سعی و خطا اداره کنم خدا، مردم، امام خمینی (ره) و شهدا مرا خواهند بخشید ؟ هرگز اینطور نخواهد بود.

قالیباف با اشاره به اینکه باید بدانیم بعد از 30 سال وقت آن رسیده که حتما چرخش نخبگان انجام شود خاطرنشان ساخت: جوانترها باید آمده و در مسولیت‌ها قرار بگیرند چراکه این همان مدیریت، علم، تجربه و اقتضای زمان است اما باید حواسمان باشد که وقتی نسل گذشته را تودیع می‌کنیم و نسل جدید در مدیریت معرفی می‌شوند به بعضی نکات و اصول توجه کرده و آن‌ها را زیر پا نگذاریم که یکی از آن‌ها استفاده از دانش و تجربه است آن هم به ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

شهردار تهران با بیان اینکه نظامی که در شرایط جدید، رویکرد جدید و مبانی جدید کار را آغاز کرده و در بسیاری از زمینه‌ها اولین تجربه را انجام می‌دهد ، استفاده از تجربیات نسل گذشته برایش اجتناب ناپذیر است ، یادآور شد: نسل جدید باید بداند به جای تخریب و تضعیف گذشته، شرط عقل و منطق و انصاف این است که از افتخارات گذشته خوشه چینی کند، افتخاراتی که متعلق به انقلاب، مردم و دستاورد نظام است.

وی با اشاره به اینکه عقل حکم می‌کند بعد از 30 سال عبرت آموزی کرده و از نبایدهایی حذر کنیم، تصریح کرد:  یکی از مهمترین عبرت‌ها و توجهاتی که مردم و مسولان باید با هم داشته باشند این است که توسعه و پیشرفت در کشور اتفاق نمی‌افتد مگربر بستر همدلی و وحدت در جامعه.

قالیباف در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی و دو عامل مهم در این پیروزی اشاره کرد و اظهار داشت: دو عامل مهم انقلاب اسلامی ما را به پیروزی رساند، یک کلمه توحید بود یعنی خداجویی و اگر امام راحل توانست انقلاب را به پیروزی برساند فقط به خاطر این بود که این مرد الهی جز برای خدا نه گامی برداشت و نه کلامی گفت؛ و دومین عامل، توحید کلمه یعنی همان وحدت بود و شک نکنید که تداوم انقلاب اسلامی در گرو همین دو عامل است و اگراز این دو فاصله بگیریم حرف زدن از توسعه و پیشرفت درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه خدا نعمت خود را با ما تمام کرد و با فضل خود با ما رفتار کرده و این امکانات و وسعت و ظرفیت در کشور وجود دارد به مساله مهم نیروی انسانی اشاره کرد و بیان داشت: عامل توسعه در هر کشوری نیروی انسانی است ، نیروی انسانی در کشور ما از قابلیت‌های زیادی برخوردار است و ظرفیت برای توسعه و پایداری در کشور ما فراهم است.

قالیباف با طرح این پرسش که مهمترین اختلاف نظر امام خمینی (ره) و مخالفان وی در هر جایگاهی در چه چیزی بود، گفت: امام خمینی (ره) بر این باور بودند که اگر دین در قدرت قرار بگیرد می‌تواند نیازهای مادی و معنوی انسان را تامین کند و دین را علاج می‌دانستند اما مخالفان امام با هر گرایش و سلیقه‌ای معتقد بودند دین، امری شخصی است و نباید در مسند اداره جامعه قرار بگیرد. اگر از این منظر نگاه کنیم، سربازان امام، پیروان شهدا و معتقدین به حکومت الهی چه کسانی هستند ؟

وی ادامه داد: کسانی که در عمل پیرو ولایت، امام و اسلام هستند و راه امام و شهدا را قبول دارند کسانی هستند که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانند و هر کس به هر طریقی این اصل را زیر پا گذارد، نمی‌تواند بگوید دلسوز کشور است و برای استقلال و آزادی کشور تلاش می‌کند چراکه امروز اسلام و دین در حاکمیت است و ما باید این آرمان بزرگ را در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نشان دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: تلاش کنیم اگر استقلال و آزادی می‌خواهیم، کشوری مولد و تولید کننده شویم. باید تولید ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم و اگر مولد نباشیم راه امام و شهدا و استقلال نظام را دنبال نکرده‌ایم ، امروز زمان شعار دادن نیست.

قالیباف با تاکید بر اینکه هر کس که در موضع مسئولیت و قدرت قرار گرفت باید عمل کند و پاسخ دهد بیان داشت: البته نمی‌گویم من امروز در شهرداری و دیروز در پلیس کشور، قرار گاه سازندگی و یا دوران جبهه حضور داشتم و همه مشکلات باید به طور حتم در دوره من حل شود اما یک چیز وجود دارد و آن اینکه مردم این شهر باید احساس کنند سال و فصلی که گذشت رو به جلو هستند و متوقف نشده و عقب هم نرفته‌اند .

شهردار پایتخت با اشاره به وعده خود به مردم تهران در مورد ایجاد تغییرات در این شهر و با تاکید بر اینکه کار باید اثربخش باشد، اظهار داشت: بنیادی ترین رسالت هر مسئولی  که  در هر سطحی در روستا، شهر و هر بخشی فعالیت می‌کند ، این است که کارآمدی دین در اداره جامعه را اثبات کرده و در سایه همدلی پیش رویم این انتظار و توقع مردم نیز هست.

قالیباف ادامه داد: امروز اگر ما دلسوز انقلاب و نظام هستیم باید همدلی، گذشت، محبت و برادری داشته باشیم، زمان می‌گذرد و نباید فرصت‌ها را از دست داد و نباد جامعه را به سمت تنش برد.

وی با اشاره به اینکه اکنون 30 سال ازانقلاب گذشته و فرزندان کمتر از 40 ساله این کشور درک و باور ما را از انقلاب و آن دوران ندارند تصریح کرد : فرزندان ما آرمان انقلاب و امام را از عملکرد امثال ما می شناسند و هرگز شاخص های پیشرفت کشور را با دوران طاغوت مقایسه نمی کنند که مثلا پیش از انقلاب دراین حد بودیم و اکنون به کجا رسیده ایم ، بلکه جوان امروز در پای اینترنت نشسته و حداقل به آسیا و منطقه نگاه کرده و شاخص‌ها را با  آن مقایسه  می‌کند و عملکرد ما را مورد قضاوت قرار داده و انقلاب‌ها را با این شاخص‌ها می شناسد.

به گفته شهردار تهران باید در عملکرد، رفتار و بیانمان تلاش کنیم که تابلوی تمام نمای انقلاب و امام خمینی (ره) باشیم.

وی تصریح کرد: به عنوان کسی که در این فرهنگ تربیت شده‌ام با صراحت می‌گویم که دنیا نادیده نیستم و دیگر کشورها را هم دیده‌ام، محیط‌های دانشگاهی را نیز دیده‌ام و در حوزه مسایل مدیریتی و اجرایی هم تجربه داشته‌ام و می‌گویم اگر آن فرهنگی را که امام خمینی ( ره ) در این کشور پایه گذاری کردند مبنا قرارداده و از آن منحرف نشویم بی تردید استقلال، عزت و افتخار کسب کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را با شتاب پشت سر خواهیم گذاشت و هرجا که با اشکال روبرو شویم بی تردید با آن فرهنگ زاویه پیدا کرده‌ایم.

قالیباف ادامه داد: فرهنگ انقلاب و امام که نشات گرفته از فرهنگ اسلام و جهاد و شهادت است در جنگ هم حاکم شد، یعنی گذشت، محبت و برادری .

شهردار پایتخت افزود: وقتی می‌گوییم فرهنگ جهاد و شهادت یعنی به مسایل عقلانی و منطق نیز توجه کنیم، در کنار آن روحیه حماسی و عزت نیز وجود داشته باشد و در کنار این دو روحیه احساسی و عاطفی هم قرار داشته باشد ، امروز ما هم در محیط کارمان باید اینگونه نگاه کنیم.

قالیباف با تاکید بر کسب تجربه از دیگر کشورها اظهار داشت: نجات و پیشرفت و توسعه کشور در گرو این نیست که به سمت باورهایی که مورد توجه و قبول کشور نیست برویم یا به دنبال توسعه غیر بومی برویم بلکه باید تجربه دنیا را منطبق بر آرمان‌های خودمان قرار دهیم و اگر اینگونه باشیم پیشرفت خواهیم کرد.

وی خطاب به تولید کنندگان و کشاورزان نیز گفت: استقلال و امنیت کشور بدون شک در گرو تلاش شماست و امیدوارم بتوانیم زحمات شما را قدرشناسی کنیم.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم، کشاورزان و تولید کنندگان با اهدای لوح تقدیری از زحمات دکتر محمد باقر قالیباف قدردانی کردند. همچنین تعدادی از تولید کنندگان و کشاورزان نمونه سراسر کشور نیز لوح تقدیر و هدایایی ازدست شهردار تهران دریافت کردند.

کد خبر 100238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز