چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هدف از حضور در تورنمنت قطر پیشرفت و دادن فرصت به بازیکنان جدید و کسب تجربه بین‌المللی برای ساختن تیم ایران است لذا نباید از این تیم انتظار قهرمانی داشت

به گزارش ایسنا، افشین قطبی در نشست خبری پیش از حضو ر در تورنمنت قطر اظهار کرد: در وهله اول از همه مردم برای حمایت‌هایی که از تیم ملی داشتند و به ما انگیزه دادند تشکر می‌کنم. اما هر وقت اسامی تیم ملی اعلام می‌شود نظرات مختلفی از سوی مربیان، کارشناسان و حتی مردم مطرح می‌شود که کاملا طبیعی است. لذا فکر می‌کنم این جزییات تفکرات مربیان نسبت به یکدیگر است که بنابر علم خود بازیکنان را به تیم ملی دعوت می‌کنند.

قطبی در ادامه در بیان ملاک‌هایش برای دعوت بازیکنان به تیم ملی گفت: با شخصیت بودن، حرفه‌ای بودن و روحیه پیروزی داشتن از ملاک‌های مهم من برای انتخاب این بازیکنان بود لذا فکر می‌کنم مغز و روح فوتبال اهمیت زیادی دارد. بازیکنانی که انتخاب کردیم بعضا دارای تکنیک‌های بین‌المللی هستند و قابلیت ‌بازی با دو پا را دارند. من سعی کردم بازیکنان چپ پا هم زیاد انتخاب کنم که از لیست 25 نفره ما 7 بازیکن چپ پا هستند. این نگاه مدرنی بود که در لیست جدید تیم ملی داشتیم.

وی افزود: همچنین تاکتیک‌پذیر بودن بازیکنان، نظم و انضباط و در اختیار بودن از ملاک‌های مهم ما بود و نیز سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که به سرعت در بازی‌ تصمیم بگیرند. در پیش‌بینی کردن صحنه‌ها قوی باشند و سرعت‌شان در حد سرعت فوتبال بین‌المللی باشد.

قطبی گفت: در لیگ برتر 540 بازیکن وجود دارند که 50 بازیکن آن در وضعیت نسبتا خوبی به سر می‌برند لذا پیش از هر اردو سعی می‌کنم بهترین‌ها را به این تیم دعوت کنم .میانگین سنی تیم ملی در حدود 25 سال است که این برای آینده فوتبال ایران خوب است. یکی دیگر از هدف‌های ما در انتخاب این لیست انتخاب نسل‌های مختلفی از فوتبال ایران بود. ما سعی می‌کنیم به بازیکنان جوان فرصت دهیم و تجربه‌ی بین‌المللی آنها را بیفزاییم تا اگر بازیکنی از تیم ملی کنار کشید جای او خالی نباشد. ما سعی می‌کنیم در تیم ملی رقابت ایجاد کنیم و برای هر پست دو، سه بازیکن خوب انتخاب کردیم. امیدوارم این تیم بتواند خودش را در مسابقات آتی نشان دهد و تا جام ملت‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته باشد. همچنین آخرین ملاک ما در انتخاب بازیکنان تخصصی بودن آنهاست که فکر می‌کنم بهترین‌های ایران را انتخاب کردیم. همچنین با توجه به آن که این مسابقات در تاریخ‌های فیفا دی نیست، برخی از لژیونرهای ما نمی‌توانند تیم را همراهی کنند که اگر با نگاه مثبت به این قضیه نگریسته شود این می‌تواند فرصتی برای آزمایش بازیکنان جدید و جوان‌تر باشد تا رقابت‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

سرمربی تیم ملی درباره تورنمنت قطر نیز گفت: درباره این تورنمنت بسیار بحث شده است که فکر می‌کنم بازی کردن در قطر در حدود یک سال پیش از جام ملت‌های آسیا برای تیم ایران مفید است. کره شمالی از تیم‌های قدرتمند تورنمنت بوده که دو ماه و نیم در اروپا اردو داشته است و با بهترین بازیکنانش به این مسابقات می‌آید و اجازه می‌دهد ما از بازیکنان‌مان تست واقعی بگیریم. همچنین مالی بنا بر قوانین فیفا می‌تواند لژیونرهایش را در اختیار داشته باشد و همه می‌دانند بازیکنان مهمی در لیگ‌ ایتالیا،  لیگ اسپانیا و فرانسه دارد که این تیم را قدرتمند کرده است. قطر هم میزبان باانگیزه این مسابقات است. آنها برای جام جهانی برنامه‌ریزی کرده‌اند و از فیفا درخواست میزبانی داشته‌اند. با توجه به اینکه لیگ این کشور تعطیل شده و بازیکنان لژیونر هم ندارند، قطعا با تمام قوا برابر حریفان می‌ایستند.

قطبی گفت: فکر می‌کنم همه باید متوجه باشند که هزینه این سه بازی در تورنمنت قطر تعطیل کردن یک هفته از لیگ است. لذا معتقدم مسئولان فدراسیون به خوبی تصمیم گرفته‌اند که تیم ایران را به این مسابقات بفرستند و مردم ایران تیم ملی کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند در مسابقات مختلف ساخته شوند.

قطبی با درخواست از تیم‌های باشگاهی برای کمک به تیم ملی گفت: تیم ملی، لیگ برتر و دیگر تیم‌های رده‌های سنی مختلف مثلثی هستند که هرچقدر این مثلث متحدتر و قوی‌تر باشد فوتبال ایران پیشرفت می‌کند. این مثلث باید سالم باشد و همه در آن به یکدیگر کمک کنند. باید قبول کنیم لیگ برتر ما در سطح متوسطی از آسیا است و کمک کنیم که تقویت شود، فدراسیون نیز هزینه‌های زیادی کرده که 8 تیم ملی در رده‌های سنی مختلف بتوانند تجربیات بین‌المللی را در مسابقات خارج از کشور کسب کنند که واقعا جواب داد و می‌بینیم بازیکنانی چون کریم انصاری فرد و احسان حاج صفی میوه‌های بها دادن به تیم‌های پایه است. همچنین می‌خواهم تیم‌های لیگ هم به ما کمک کنند تا بازیکنان‌شان دارای تجربیات بین‌المللی بیشتری شوند. قطعا بازی در جایی که یک سال دیگر جام ملت‌ها در آن برگزار می‌شود برای تیم ایران مفید است.

قطبی افزود: هدف ما از حضوردر تورنمتت قطر پیشرفت، ارتقا تجربه بازیکنان و آزمایش آنها در راستای ساختن تیم ایران است، لذا فکر می‌کنم انتظار قهرمانی در این بازی‌ها از ایران زیاد است. اما ما سعی می‌کنیم بازیکنان در هر بازی به واقع خود را نشان دهند و من تلاش می‌کنم که بیش از حدشان نیز ظاهر شوند. آنها به خاطر عشق به کشورشان با تمام وجود خواهند جنگید و امیدواریم بتوانیم جام را به ایران بیاوریم. اما واقعیت این است که حریفان ما با تیم‌های بهتری به این مسابقات می‌آیند.

قطبی تاکید کرد: ما نباید در لحظه فکر کنیم. هدف افشین قطبی این است که از این فرصت برای آزمایش بازیکنان مختلف در جهت ساختن تیم استفاده کند. حال می‌خواهد نتایج تساوی باشد، شکست و یا پیروزی اما باید متوجه باشیم که مهم‌ترین پیروزی ما قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است.

قطبی با اشاره به سابقه‌اش در تیم ملی کره جنوبی تصریح کرد:‌ کره جنوبی پیش از مسابقات جام جهانی شکست‌های زیادی را برابر تیم‌های مختلف متحمل شده که همگی به مثابه ویتامینی برای ساختن این تیم بود، مردم، کارشناسان و رسانه‌های این کشور اجازه دادند تا هیدینگ تیم‌شان را بسازد و همه دیدیم که این تیم به افتخار کره جنوبی و مسابقات جام جهانی 2002 تبدیل شد. آن موقع هم تغییرات زیادی در ترکیب بازیکنان دعوت شده از سوی هیدینگ لحاظ می‌شد و با تیمی با میانگین سنی 25 سال کارش را ادامه داد و در نهایت میوه آن حضور دوباره در جام جهانی بود و اکنون کره یکی از بهترین‌های آسیاست.

قطبی همچنین درباره دیدار با تیم‌های سنگاپور و تایلند نیز گفت: در بازی با تیم‌های سنگاپور و تایلند تیم ایران تنها نیازمند 4 امتیاز است تا صدرنشین قاطع جدول باشد که پس از آن بتوانیم با روحیه بیشتری تا جام ملت‌های آسیا تیم را بسازیم. من همیشه به عنوان یک سرباز برای پیروزی و سربلندی ایران می‌جنگم اما می‌خواهم انتظار رسانه‌ها و مردم ایران را هم به واقعیت نزدیک کنم، باید با حوصله و تشویق به جوان‌ها اعتماد کنیم و با تجربیات بیشتر تیمی قدرتمند در آسیا بسازیم. ما سرباز این مردم هستیم و تلاش می‌کنیم خوشحال‌شان کنیم. اما از شما رسانه‌ها که نزدیک‌تر به مردم هستید می‌خواهم کمک کنید و با منطق و اطلاعات درست و کامل خبرها را به مردم بدهید و اجازه دهید این تیم پخته شده و تجربه کسب کند و اگر بازی می‌کند مثل مرد بازی کند. مثل مرد ببازد و مثل مرد هم ببرد.

قطبی گفت: عدم حضور لژیونرهای ما بخصوص مسعود شجاعی و جواد نکونام در این تورنمنت تنها اجازه ندادن باشگاه‌هایشان بوده و هیچ مساله دیگری نداشته است چرا که آنها احتمال مصدومیت بازیکنان‌شان را داده‌اند و از این کار جلوگیری کرده‌اند. همچنین النصر که بازی‌های مهمی دارد اجازه حضور ایمان مبعلی را نداد. امکان حضور معدنچی هم ضعیف است اما تا آخرین لحظه تلاش می‌کنیم که او با ما باشد. شما هم مطمئن باشید بازیکنان تیم ملی از صمیم قلب می‌خواهند و تلاش می‌کنند که بازی‌های قدرتمندی به نمایش بگذارند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه نشست خبری‌اش با خبرنگاران اظهار کرد: وقتی سرمربی تیم ملی شدم، عده‌ای به من گفتند اگر می‌خواهی صندلی‌ات را حفظ کنی همیشه از بازی با تیم‌های بزرگ فرار کن و بهترین بازیکنان ایرانی را در مقاطع مختلف به تیم ملی دعوت کن اما من چنین نکردم و همیشه سخت‌ترین انتخاب‌ها را داشتم. ما باید قبول کنیم نسل فوتبال ایران عوض شده و بازیکنانی که ده سال برای این تیم بازی می‌کردند دیگر نیستند. اینجاست که سعی می‌کردم شجاع باشم مبارزه و کار کنم. حاجیلو زمانی حرف خوبی به من زد و گفت روی پا مردن بسیار بهتر از روی زانو مردن است.

وی افزود: علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال به من گفت به این مسابقات برو و اگر ببازی هم بدان که تا آخرش هستی. ما داریم تیم جدیدی می‌سازیم که نتیجه دادن آن نیازمند حوصله و زمان است. معتقدم اگر تیم ملی در تورنمنت قطر هم بازنده باشد چیزی از این تیم کم نشده چرا که هدف دیگری برای شرکت در این مسابقات دارد. من اعتماد به نفس زیادی دارم و تا روزی که مردم بخواهند در تیم ملی می‌مانم. در گذشته هم نشان دادم که مرد روزهای سخت بوده و همیشه کارهای سخت کرده‌ام.

قطبی ادامه داد: رسانه‌های ایرانی انگیزه‌های متفاوتی دارند. گاهی منافع شخصی عده‌ای باعث می‌شود که انگیزه‌های زیادی علیه من داشته باشند. اما می‌دانم وقتی قطبی در رسانه‌ها زده می‌شود، مردم هوشیار ایران بیشتر از او حمایت می‌کنند. من پشتیبانی بیش از پیش مردم نسبت به خودم را حس می‌کنم. قطبی جادوگر نیست که با یکی دو ماه کار کردن بتوانم تیمی در حد قهرمانی دنیا بسازم. برای پیشرفت یک تیم زمان و ابزار لازم است. ثانیه‌ای نیست که به موفقیت تیم ملی وفوتبال ایران فکر نکنم لذا از مردم هم می‌خواهم برای رسیدن به این مهم صبور باشند. معتقدم صندلی مربی‌گری تیم ملی دست هر کسی بوده انتقادهای زیادی از او شده است. لذا من هم سعی می‌کنم انتقادپذیری بیشتری داشته باشم و بگویم رسانه‌ها هرچه می‌خواهند بگویند.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: ما اکنون برای تیم ملی بهترین بازیکنان را انتخاب کردیم و ملاک‌مان هم تنها عملکرد خود بازیکن بوده است نه تیم او. ما برای انتخاب بازیکنان به تیم‌ها نگاه نکردیم و از این پس هم مطمئن باشید به تیم‌ها و پیراهن‌ها نگاه نمی‌کنیم. گذشت زمانی که در ترکیب تیم ملی 6 بازیکن از پرسپولیس و 6 بازیکن از استقلال انتخاب می‌کردیم. ممکن است یک تیم عملکرد خوبی داشته باشد اما بازیکن شاخصی در او به چشم نیاید و نیز برعکس این قضیه در تیم‌های لیگ هم وجود داشته باشد.

قطبی همچنین با اشاره به انتخاب بازیکنانی چون سپهر حیدری، محسن خلیلی، فریدون زندی و سوشا مکانی در لیست جدیدش که انتقادهایی را در پی داشته، گفت: همیشه وقتی لیست تیم ملی را اعلام می‌کنم سعی می‌کنم از وجود یک گلر جوان نیز استفاده کرده تا به او فرصت و تجربه بین‌المللی بدهیم. سوشا مکانی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های جوان و آینده‌دار ایران است و اشتباه او در یک بازی نمی‌تواند تمام کیفیت‌هایش را زیر سوال ببرد. همچنین سپهر حیدری را هم به خوبی می‌شناسم، او بازیکنی است که میل به پیشرفت دارد و از ویژگی‌های بارزش بی‌حاشیه بودن اوست. در انتخاب محسن خلیلی هم باید بگویم او مهاجمی است که در لحظات حساس تصمیمات خوبی می‌گیرد و باتجربه است. با دعوت او به تیم ملی فرصت بیشتری به این بازیکن می‌دهیم تا دوباره به روزهای اوجش بازگردد.

قطبی افزود: در نبود بازیکنان لژیونر و بازیکنانی چون مبعلی و معدنچی هم باید از نفرات باتجربه استفاده می‌کردیم که بنا به پست‌های مختلف از فریدون زندی به عنوان یک بازیکن باتجربه استفاده می‌کنیم. حمید استیلی سرمربی استیل آذین هم از کیفیت خوب او در تیمش خبر داد. در انتخاب آندرانیک تیموریان هم تنها می‌توانم بگویم او هر زمانی به تیم ملی دعوت شده عملکرد قابل قبولی داشته است، ضمن این که او یکی دیگر از نفرات باتجربه ما خواهد بود.

کد خبر 97930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز