گروه ورزشی: « ما باید کارى کنیم که تیم ملى در جمع ۲۰ تیم ابتدایى دنیا قرار گرفته و در آن وضعیت ثبات داشته باشد و دستخوش نوسان در رده‌بندى‌هاى اعلام شده نشود.

تیمى که طى ۲ سال از رده بیستم به شصتم مى‌رسد قطعا تیم‌هاى پایه قوى نداشته، باشگاه‌هاى آن ضعیف عمل کردند و مسائل ساختارى در فوتبالش خیلى قدرتمند نبوده است. اینهاست که وضعیت فوتبال ما را نگران‌کننده نشان مى‌دهد. البته در چنین شرایط ثابتى تغییر ۷ تا ۱۰ پله‌اى در مقاطع مختلف، طبیعى خواهد بود. در‌حال حاضر فدراسیون در تلاش است تا در همه زمینه‌ها، فوتبال کشور را تقویت کند. البته تیم ملى بزرگسالان شاخص فعالیت‌هاى فدراسیون خواهد بود اما همه ابعاد یک موتور باید کار کنند تا در نتیجه شاهد کارکرد نهایى مطلوبى باشیم. ما در گذشته نه از صعودهاى چندپله‌اى و حضور در جایگاه‌هاى بالاتر این رنکینگ خوشحال شدیم و تعریف کردیم و نه در این مقطع از نزول جایگاه تیم ایران احساس تاسف کنیم.»

اینها تازه‌ترین اظهارات علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال است که تاکید دارد اردوی تیم ملی فوتبال بزرگسالان در قطر می‌تواند شرایط بهتری را برای تیم ملی به وجود بیاورد. این در حالی است که سرمربی تیم ملی با توجه به ضعف برنامه‌ریزی برای هماهنگ‌شدن بازی‌های تیم ملی با فیفادی در شرایط سختی قرار دارد. افشین قطبی در تورنمنت چهارجانبه قطر، بازیکنانی همچون نکونام ، شجاعی و تیموریان را در اختیار ندارد و همچنین نمی‌تواند از این 3 بازیکن کلیدی خود در دیدار برابر سنگاپور استفاده کند. با این حال وی از احتمال حضور بازیکنان ایرانی حاضر در باشگاه‌های امارات در رقابت‌های بین‌المللی قطر خبر داد. در همین حال مهدى تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «از این به بعد در روزهاى فیفا براى تیم ملى بازى‌هاى دوستانه هماهنگ خواهیم کرد تا مشکلى براى باشگاه‌ها پیش نیاید.»

وى یادآور شد: «در جلسه‌اى که با افشین قطبى برگزار کردیم، تصمیم گرفتیم تیم ملى فوتبال ایران فقط در فیفادى‌ها دیدارهاى دوستانه برگزار کند. با این تصمیم هیچ‌گونه وقفه‌اى در مسابقات لیگ نخواهیم داشت.» تاج افزود: «یک فیفادى براى تیم ملى داریم که با تیم‌هایى مذاکره خواهیم کرد.» تاج درباره معارفه لگیا، اسپانسر پیراهن تیم‌هاى ملى گفت: «در روزى که قطبى کنفرانس خبرى خواهد داشت، این اسپانسر را در جمع رسانه‌ها معرفى خواهیم کرد.»

قطبی : از لژیونرهای امارات استفاده می‌کنیم

افشین قطبی افزود:‌ «فدراسیون فوتبال رایزنی‌هایی را با باشگاه‌های اماراتی برای حضور ملی‌پوشان در این دوره از مسابقه‌ها انجام داده است که امیدواریم آنها بتوانند تیم ملی را در قطر همراهی کنند.» وی در مورد بازیکنان شاغل در لیگ اسپانیا افزود: «نامه‌ای از سوی آنها به دست ما رسیده است که نمی‌توانند تیم ملی را در قطر همراهی کنند، به همین دلیل نکونام و شجاعی در قطر نخواهند بود.»  قطبی در مورد شرایط تیم ملی فوتبال، تورنمنت قطر و بازی با سنگاپور تصریح کرد: «این موضوع به دلیل اهمیتی که دارد در نشست خبری فدراسیون که در این هفته برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد.» 

حسینی، مسئول روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز در خصوص برگزاری این نشست خبری گفت: «تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در این هفته سرمربی تیم ملی فوتبال را رودرروی خبرنگاران قرار دهیم تا در یک نشست خبری، تمامی سئوالات در خصوص تیم ملی پرسیده و از سوی قطبی پاسخ داده شود.»

انتقاد استیلی از قطبی

دستیار اسبق قطبی در پرسپولیس که حالا سرمربیگری استیل‌آذین را بر عهده دارد هشدار داد که قطبی باید هر چه زودتر ترکیب ثابت خودش را در تیم ملی پیدا کند. البته سرمربی تیم استیل‌آذین با اشاره به اهمیت موفقیت تیم ملی گفت: «منافع ملی در هر زمانی برای ما اولویت دارد و به خاطر موفقیت تیم ملی فوتبال هر کاری لازم باشد، انجام خواهیم داد.»  حمید استیلی در خصوص تعطیلی لیگ برتر به خاطر حضور تیم ملی در تورنمنت قطر افزود:‌ «قطعا تعطیلی 20 روزه برای تمامی تیم‌ها بسیار مضر است  چراکه تعطیلی‌های زیاد باعث افت تیم‌ها خواهد شد.»  وی در خصوص تورنمنت چهارجانبه قطر گفت:‌ «این دیدارها می‌تواند بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم ملی فوتبال باشد و معتقدم، کادر فنی در این تورنمنت می‌تواند به خوبی از تیم شناخت پیدا کند.»

اعلام برنامه دیدارهای تیم ملی در تورنمنت قطر

تیم ملی فوتبال ایران همراه تیم‌های مالی، کره‌شمالی و قطر میزبان رقابت‌ها در این تورنمنت شرکت خواهد کرد.  این رقابت‌ها به صورت دوره‌ای انجام خواهد شد و ایران با هر سه تیم روبه‌رو خواهد شد.  براساس برنامه اعلام شده از سوی کمیته برگزاری این رقابت‌ها، تیم ملی فوتبال ایران روز یکشنبه 27 دسامبر یعنی 6 دی‌ماه در بازی افتتاحیه، ساعت 16:30 به وقت تهران برابر تیم ملی کره‌شمالی قرار خواهد گرفت. دیگر بازی روز اول را قطر و مالی در ساعت 18:30 برگزار خواهند کرد. 

در روز دوم مسابقات یعنی چهارشنبه 30 دسامبر برابر با 9 دی، ایران در بازی دوم روز دوم ساعت 18:30 به وقت تهران مقابل مالی قرار خواهد گرفت.  دیدار اول را قطر و کره‌شمالی در ساعت 16:30 برگزار خواهند کرد.  در روز آخر این تورنمنت یعنی 2 ژانویه 2010 برابر با شنبه 12 دی، ایران در ساعت 18:30 به وقت تهران مقابل میزبان این تورنمنت قطر قرار خواهد گرفت و در بازی اول روز آخر مالی و کره‌شمالی در ساعت 16:30 به وقت تهران  دیدار خواهند داشت.

واکنش فدراسیون فوتبال نسبت به شایعه اخراج قطبی

علی کفاشیان شایعه‌های مربوط به برکناری افشین قطبی در صورت ناکامی در تورنمنت قطر را رد کرد. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال درباره شایعه‌های اخیر مبنی بر، برکناری قطبی و جایگزینی یک مربی خارجی در صورت ناکامی در تورنمنت قطر گفت: «اصلا چنین چیزی صحت ندارد و این مسائل که مطرح شده کذب است.» رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه تیم‌های خوبی در تورنمنت قطر هستند گفت: «به طور حتم مالی می‌تواند حریف مناسبی برای تیم ملی باشد، یک حریف آفریقایی که در شرایط میلیمتری به جام جهانی صعود نکرد در رنکینگ فیفا هم جایگاهی بهتر از ما دارد.

کره‌شمالی هم که به جام جهانی راه یافته و قطر هم چند وقت پیش توانسته تیم ملی پاراگوئه را 2 بر صفر مغلوب کند. بازی با این تیم‌ها برای محک‌زدن تیم ملی و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت این تیم مفید خواهد بود.» وی در ادامه گفت: «باید بازیکنان تیم ملی با حریفانی دیدار تدارکاتی برگزار کنند که کار راحتی پیش‌رو نداشته باشند. این نکته را همه کارشناسان فوتبال قبول دارند که حریفان تدارکاتی برای شناسایی نقاط‌ضعف و قوت هستند.

 به طور حتم فدراسیون فوتبال و کمیته تیم‌های ملی در آینده هم برای تیم ملی بازی‌های دوستانه مناسبی را تدارک خواهند دید.» کفاشیان با اشاره به اینکه تیم ملی برای هماهنگی بیشتر بازیکنان به بازی‌های تدارکاتی احتیاج دارد، گفت: «تمام تلاش فدراسیون برای تقویت تیم ملی است و هدف حضور مقتدرانه در جام ملت‌های آسیاست.» کفاشیان در پایان درباره بازی مقابل سنگاپور گفت: «مطمئنا با شرکت در تورنمنت قطر مشکلی برای بازی مقابل سنگاپور وجود نخواهد داشت و ما به راحتی از این گروه صعود خواهیم کرد.»

کد خبر 97810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز