سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

محمدجواد پاینده: افشین قطبی در آستانه تورنمنت قطر و دیدار با سنگاپور اسامی 25 بازیکن را برای حضور در اردوی تیم ملی اعلام کرد.

در فهرست جدید تیم ملی اسامی بازیکنانی دیده می‌شود که انتظار نمی‌رفت در این مقطع جایی در فهرست قطبی داشته باشند اما تعلقات ویژه سرمربی تیم ملی به برخی بازیکنان موجب دعوت از آنها شده است.

از آن جمله می‌توان به نام بازیکنانی مثل محسن خلیلی و فریدون زندی اشاره کرد که سبک بازی آنها همیشه مورد علاقه قطبی بوده است. خلیلی در این فصل تنها یک گل به ثمر رسانده و در 3، 4 هفته اخیر به ترکیب پرسپولیس بازگشته اما هنوز نمایش قابل‌قبول و موفقی نداشته و با روزهای اوجش فاصله زیادی دارد. او که بعد از گذراندن دوران مصدومیت هرگز نتوانست نمایش دو فصل پیش خودش را در ترکیب پرسپولیس تکرار کند همچنان مهاجم مورد علاقه افشین قطبی است و باز هم فرصت حضور در اردوی تیم ملی را پیدا کرده است. فریدون زندی هم زمانی یکی از بازیکنان آماده و موثر در ترکیب تیم ملی بود اما جایگاه این بازیکن در باشگاه استیل‌آذین هم  تثبیت‌‌شده نیست.

زندی بیشتر بازی‌های لیگ را به دلیل مصدومیت،‌ اختلاف با کادر فنی و یا دلایل انضباطی از دست داده و هنوز بازیکن موثری برای استیل‌آذین به شمار نمی‌رود اما قطبی که به سبک بازی هافبک چپ پای استیل‌آذین علاقه‌مند است از این بازیکن دعوت کرده است.دعوت از سوشا مکانی هم یکی از تصمیمات عجیب افشین قطبی است در حالی که معمارزاده با بازی‌های کم اشتباه خودش شانس حضور در اردوی تیم ملی را پیدا نمی‌کند.

مکانی در همین بازی اخیر تیمش مقابل پرسپولیس عامل اصلی شکست پاس بود و حالا به عنوان یکی از 3 دروازه‌بان برتر لیگ در فهرست بازیکنان تیم ملی قرار دارد.بازگشت نویدکیا به اردوی تیم ملی البته یکی از تصمیمات درست و منطقی افشین قطبی به شمار می‌رود. هافبک میانی سپاهان باز هم به روزهای خوب خودش بازگشته و حالا در شرایطی قرار دارد که می‌تواند یکی از بازیکنان موثر در خط میانی تیم ملی باشد.

افشین قطبی اخیرا مدعی شده بود که پیش از هر چیز به دنبال جوانگرایی و ساختن تیمی برای حضور در رقابت‌های جام جهانی 2014 خواهد بود. قطبی حتی نتایج ضعیف و شکست یا ناکامی‌های اخیر را مرتبط با جوانگرایی و ایجاد تحول در تیم ملی دانسته  اما در فهرست 25 نفره‌ای که برای بازی‌های پیش‌رو اعلام شده تنها نام 3 بازیکن دیده می‌شود که پیش از این در زمان دیگر مربیان شانس حضور در تیم ملی و انجام بازی ملی را نداشته‌اند.

این یعنی تقریبا 10درصد فهرست جدید تیم ملی اما دیگر نام‌هایی که در این فهرست دیده می‌شود به نوعی تکراری است.طبیعتا ملاک انتخاب بازیکنان تیم ملی شایستگی و معرفی بهترین‌های لیگ است اما در چنین شرایطی سرمربی تیم ملی نمی‌تواند ناکامی، عملکرد ضعیف و شکست در بازی‌های پیش‌رو را با اشاره به  جوانگرایی و یا آینده‌نگری توجیه کند. شرایط سنی و تجربه بازیکنان تیم ملی نشان از آن دارد که تحول خاصی در این تیم ایجاد نشده و ساختار تیم قطبی تفاوت زیادی با تیم دایی و یا حتی قلعه‌نویی ندارد.

حتی نام تعدادی از بازیکنانی که در زمان برانکو به تیم ملی دعوت می‌شدند هم در این فهرست دیده می‌شود. بخش قابل‌توجهی از بازیکنان این تیم در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آینده از مرز 30 سال عبور می‌کنند و نشانی از آینده‌نگری و جوانگرایی حتی در تورنمنت دوستانه قطر و بازی نه‌چندان دشوار تیم ملی مقابل سنگاپور نیز دیده نمی‌شود.

این اتفاق با اهدافی که افشین قطبی در برنامه‌های اخیر خودش اعلام کرده بود در تضاد و تناقض آشکار است. می‌توان گفت کریم انصاری‌فر تنها بازیکنی است که با حضور قطبی به ترکیب اصلی تیم ملی رسیده و عملکرد خوبی هم داشته، فشنگچی و زنیدپور هم شانس زیادی برای حضور در ترکیب پیدا نخواهند کرد و ترکیب اصلی تیم قطبی تقریبا مشخص است. غلامرضا رضایی هم   پس از مدت‌ها از سوی قطبی به تیم ملی دعوت شده است.

کد خبر 97885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز