یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۴۲ به‌دست علی عبده تاسیس شد و در آن رشته‌های بولینگ، والیبال و بسکتبال فعال بود.

perspolis fc

او از آمریکا به ایران آمده بود و درجامعه ورزشی آمریکا در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی شده بود.  وی مدت‌ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را با خود داشت و تیم فوتبالی را نیز ایجاد کرده بود که تیمی ضعیف در رده دوم باشگاه‌های کشور محسوب می‌شد و از اعضای محبوب و ماندگار از آن محمود خوردبین را می‌توان نام برد.

پس از انحلال شاهین با درایت امیر مسعود برومند و رایزنی‌های مرحوم دهداری، چند تن از بازیکنان قبلی شاهین در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یک مسابقه با تیم جم آبادان (که در آن زمان تیم صاحب نامی بود) را دادند و پس از آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت شاهین بلند پرواز را به پرسپولیس هدیه کردند.

پرسپولیس بهار خود را درآغازین روزهای سال ۱۳۴۷ با مربیگری دهداری (کاپیتان پیشین شاهین) و سرپرستی دکتر برومند آغاز کرد. مطابق مقررات این تیم می بایست کار خود را در فوتبال از دسته سوم و یا حداکثر از دسته دوم باشگاه ها شروع کند اما انحلال چند تیم در این زمان باعث شد تا به جای مسابقات لیگ یکسری مسابقات رده بندی در سطح باشگاههای پایتخت برگزار شود در آن زمان مسابقات ۴۴ تیم به رقابت پرداختد که ۴ تیم پرسپولیس، تاج (استقلال)، عقاب و پاس سرگروه شدند.

از آن پس پرسپولیس رسماً وارد مسابقات باشگاهی ایران شد. این تیم در سال ۱۳۴۷ قدرت نمایی کرد و تمام رقیبان را پشت سرگذاشت و به عنوان قهرمان باشگاه‌های تهران جهت شرکت در مسابقات آسیایی تایلند عازم بانکوک گردید.

در سال ۱۳۴۸ کارخانه ایران ناسیونال با مدیریت خیامی (از طرفداران تیم شاهین) تازه تاسیس شده بود و تیم فوتبال ضعیفی هم داشت (علی پروین هم از جمله بازیکنان این تیم بود). در این زمان (۱۳۴۸) فکر تبلیغ محصول این شرکت (پیکان) با استفاده از محبوبیت تیم شاهین، خیامی را بر آن داشت تا مذاکراتی با چند تن از شاهینی‌های سابق انجام داده و آنان را به تیم پیکان دعوت نماید. با رفتن آنها افراد باقی مانده نیز راهی جز پیوستن به ایشان ندیدند لذا تمامی بازیکنان شاهین (به جز عزیز اصلی، دروازه‌بان شاهین) به پیکان مهاجرت کردند و در این سال عنوان قهرمانی باشگاههای ایران را از آن پیکان نمودند و در همین سال پیکان به جای تیم ملی در تورنمنت جام دوستی نیز شرکت کرده و در بین ۵ تیم مقام نخست را از آن خود کرد.

در سال ۱۳۵۰ نخستین لیگ حرفه ای فوتبال ایران با نام تخت جمشید شکل گرفت و پرسپولیس هم تلاش نمود خود را با استانداردهای حرفه ای تطبیق دهد اما بدلیل فقدان زیرساخت‌های فوتبال حرفه‌ای در کشور این ایده بصورت کامل به فرجام نرسید.

باشگاه پرسپولیس علاوه بر این نقص بزرگ بتدریج از مکتب فوتبال شاهین هم فاصله گرفت و رابطه خود را با سازندگی و تغذیه از بازیکنان جوان در آموزش و پرورش کم رنگ کرد و در مسیر استفاده از ستاره‌های تیم‌های دیگر قرارگرفت و هر روز محتاج تر از روز قبل شد و علیرغم برخورداری از طرفداران بیشمار از یک باشگاه به یک تیم تقریباً محلی نزول کرد.  از جنبه فرهنگی هم با آرمانهای اولیه خود که از شاهین به آن منتقل شده بود دور شد بگونه ای که این دو قضیه بزرگ همچنان گریبانگیر این نام بزرگ است.

پرسپولیس در غیاب شاهینی ها با تصاحب ۱۲ امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت. حضور در پیکان بیشتراز یک سال به طول نیانجامید و مجدداً بازیکنان در سال ۱۳۴۹ به خانه خود برگشتند و قهرمانی اولین دور لیگ تخت جمشید در سال ۱۳۵۰ را از آن خود کردند. پرسپولیس در ۵ دوره برگزاری لیگ تخت جمشید، با کسب دو قهرمانی (لیگ اول و دوم) و سه نائب قهرمانی، به عنوان پرافتخارترین باشگاه کشور شناخته شد.

پرسپولیس قهرمان

با وقوع انقلاب اسلامی، این تیم دچار بحران نفرات شد و بازیکنانش بکلی عوض شدند و تعداد بسیار اندکی از بازیکنان قدیمی باقی ماندند. لیکن برگزاری مسابقات جام شهید اسپندی درسال ۱۳۵۸ و دیگر مسابقات، باعث شد تا بازیکنان مستعد و جوان کشور نگذارند این باشگاه بلند آوازه از رونق بیفتد.

باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۶۵ تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرارگرفت که نام آن به آزادی تغییر یافت لیکن پس از مدت زمان اندکی بنیاد از اداره این باشگاه خودداری کرد و دراین زمان با توجه به موقعیت این باشگاه، سازمان تربیت بدنی، خود اداره آن را عهده دار شد.

پرسپولیس از سال ۱۳۷۰ با آغاز مجدد لیگ فوتبال ایران تحت عنوان لیگ‌آزادگان دور جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز کرد و پیوسته باوجود تغییرات گسترده و متعدد درمدیریت باشگاه توانست موقعیت خود را به عنوان یکی از سه باشگاه برتر کشور و کسب مقامهای نخست، دوم و یا سوم حفظ کند.

این باشگاه در سال ۱۳۸۰ با آغاز لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران در میان ۱۴ تیم برترایران قرار گرفت. پرسپولیس دو بار در فصل‌های ۸۰-۱۳۷۹ (اولین دوره)  و  ۸۷-۱۳۸۶ (هفتمین دوره) لیگ‌برتر به عنوان قهرمانی رسیده است.

در طول سالهای گذشته باشگاه پرسپولیس در چندین نوبت به عنوان نماینده باشگاه‌های ایران، در جام باشگاه‌های آسیا حضور یافت که موفقیت های چشمگیری بدست نیاورد.

طبق لیستی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم آسیا انتخاب شده است. دالیان چین و الهلال عربستان هم درمکان‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این تیم در سال ۱۳۹۰ با سرمربیگری علی دایی به مقام قهرمانی جام حذفی دست یافت. حمید استیلی در لیگ یازدهم سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس شد اما در نیم فصل جای خود را به مصطفی دنیزلی ترک داد.

پس از کناره‌گیری مصطفی دنیزلی از سرمربیگری این تیم، مسئولان باشگاه پرسپولیس با مانوئل خوزه به توافق رسیدند و سکان هدایت این تیم در لیگ دوازدهم را به وی سپردند.

آذر سال ۱۳۹۱ کمیته فنی تیم پرسپولیس تصمیم به برکناری مانوئل ژوزه گرفت و  یحیی گل‌محمدی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کرد.

یحیی گل‌محمدی پس از شکست در فینال جام حذفی مقابل سپاهان با انتقادهای پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس مواجه شد و ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ استعفا داد و رسما از این تیم جدا شد.

دایی اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجددا با تیم پرسپولیس به توافق رسید و سکان هدایت این تیم را به دست گرفت. او در سال ۹۳ در لیگ برتر چهاردهم از سرمربیگری پرسپولیس برکنار شد و جایش را به حمید درخشان داد.

حمید درخشان نیز پس از کسب نتایج ضعیف در لیگ برتر چهاردهم، اردیبهشت سال ۱۳۹۴ استعفاد داد و برانکو ایوانکوویچ به جای او هدایت تیم پرسپولیس را در دست گرفت.

 قهرمانی پرسپولیس

کد خبر 28723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز