همشهری آنلاین: سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت: در شرایط کنونی انتقادهایی که از تیم ملی مطرح می‌شود، انتقادهای احساسی است که منطق کمتر در آن جای دارد.

محمد مایلی‌کهن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتقادهایی که این روزها از تیم ملی مطرح می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم انتقاد کردن در این شرایط درست باشد. انتقاد زمانی موثر است که در کنار آن برای بهبود شرایط راه حل هم ارائه دهیم. الان همه می‌توانند انتقاد کنند. فرصتی پیش آمده که همه از قطبی انتقاد کنند تا او را خانه‌نشین کرده و خودشان فرصت حضور در تیم ملی را پیدا کنند. این نه انصاف است و نه اخلاق. قبل از مسابقه باید انتقاد می‌کردیم و راه حل هم در کنار آن ارائه می‌کردیم. ما منتظریم تا یک نفر در لبه چاه قرار گیرد و با یک لگد او را به اعماق چاه بفرستیم. این شیوه نامناسبی است.

مایلی کهن افزود: چند وقت پیش من انتقادی را همراه با راهکار ارائه دادم. اما در آن زمان مورد هجوم قرار گرفتم. فکر می‌کنم انتقادهایی که الان مطرح می‌شود احساسی است که منطق کمتر در آن جای دارد. پس از باخت به اردن افرادی را دیدم که از تیم ملی انتقاد می‌کنند که زمان حضورشان در تیم ملی، در تهران به همین تیم اردن باختند. آنها حالا فرصت را مناسب می‌دانند که بار دیگر خودشان را مطرح کنند و طوری صحبت می‌کنند که گویی خودشان بهترین تیم تاریخ ایران را داشتند. معتقدم بیشتر این انتقادها تسویه حساب شخصی است. باید با منطق جلو برویم.

وی با بیان اینکه برای کسب تجربه هزینه‌های زیادی کرده‌ایم اما از آنها استفاده نمی‌کنیم گفت: مشکلی که برای بازی با اردن داشتیم دقیقا عین مشکلی بود که پیش از بازی با عربستان با آن روبه‌رو بودیم. پیش از بازی با عربستان، بازیکنان خسته از حضور در لیگ به اردوی تیم ملی آمدند و ما دو بازی دوستانه برگزار کردیم. آنها خسته‌تر به مصاف عربستان رفتند. حالا هم چنین شرایطی به وجود آمد. نمی‌خواهم از سازمان لیگ ایراد بگیرم. چرا که آنها مجبور بودند چنین برنامه‌ای را ترتیب دهند. مسابقات لیگ هر سه چهار روز یک بار برگزار می‌شد و بازیکنان خسته پیش از بازی با اردن به تیم ملی آمدند و مجبور شدند در عرض 12 روز چهار بازی برگزار کنند. دلیل بازی‌های دوستانه برابر مقدونیه و ایسلند چیست؟ وقتی ما با ایسلند و مقدونیه بازی داریم، یعنی اینکه یک روز قبل و یک روز بعد از هر مسابقه را نمی‌توانیم به تمرین مناسبی اختصاص دهیم.

مایلی کهن ادامه داد: 20 تا 25 روز بازیکنان در اختیار تیم ملی بودند اما عملا نتوانستند با تیم ملی خوب تمرین کنند. به اعتقاد من یکی از دلایل باخت به اردن همین خستگی بازیکنان بود. به نظرم ضرورتی نداشت که با مقدونیه و ایسلند بازی کنیم. می‌توانستیم با تیم امیدمان بازی کنیم یا حتی می‌شد با تیم‌های ضعیف‌تری بازی می‌کردیم تا بازیکنان شارژ روحی مناسبی بشوند. اما وقتی با ایسلند بازی می‌کنیم که تنها 500 تا 1000 نفر تماشاگر در ورزشگاه حاضر می‌شوند، این باعث دشارژ روحی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما اعتقاد به حفظ همین کادر فنی دارید یا می‌گویید باید کادر فنی تغییر کند، گفت: معتقدم وقتی نقدی مطرح می‌شود باید آن را با راه حل مطرح کنیم. من هر موقع انتقادی کرده‌ام انتقادهایم با راهکار همراه بوده و اگر انتقادی هم داشته‌ام به خاطر این بوده که تیم ملی کشورم را دوست داشتم. در پاسخ به این سوال تنها به این صحبت اکتفا می‌کنم که ما نباید احساسی تصمیم بگیریم. کما اینکه بعد از شکست در برابر عربستان احساسی تصمیم گرفتیم و بدون اینکه مدیریت بحران را بلد باشیم مشکلاتی را ایجاد کردیم. بحران همیشه وجود دارد اما کشورهایی می‌توانند از این بحران عبور کنند که مدیریت بحران را بلد باشند و افراد را بی‌جهت قربانی نکنند.

مایلی کهن در ادامه به بازی هفته گذشته فرانسه برابر ایرلند اشاره کرد و گفت: یک سری اتفاقات در دنیای فوتبال می‌افتد که تماشاگران از آن لذت می‌برند. یکی از این اتفاقات بازی جوانمردانه و حرکت فوق‌العاده تیری آنری بود. اتفاقی در بازی فرانسه و ایرلند افتاد که با دخالت دست آنری، ایرلند باخت. اما زیباتر از همه این است که آنری پس از بازی نگفت توپ به دستم خورده یا دستم به توپ بلکه از مردم ایرلند عذرخواهی کرد و حتی درخواست داد که در صورت امکان این بازی تکرار شود. این اوج زیبایی فوتبال جوانمردانه است.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با خواست خود با اشاره به اتفاقاتی که پس از انتخابات در ایران رخ داد، گفت: پس از انتخابات مسائلی داشتیم که همه ایرانیان علاقه‌مند به کشور، نظام، مملکت و دولت را متاثر کرد. می‌خواهم بگویم در این میان محسن صفایی فراهانی، رییس سابق فدراسیون فوتبال جزو نفراتی است که تکلیف مشخصی ندارد. من کسی هستم که جزو هیچ گروه و دسته‌ای نیستم اما به عنوان یک فرد فوتبالی که سال‌ها در فوتبال بوده و لمس کرده صفایی در زمان حضور در فدراسیون چه خدمات نسبی‌ای را به فوتبال کرده و البته در خیلی جاها هم به ایشان انتقاد داشته‌ام، می‌خواهم که زودتر وضعیت او مشخص شود.

مایلی کهن ادامه داد: به طومار نویسی اعتقاد چندانی ندارم اما اگر جامعه فوتبال من را قابل بدانند من حاضرم پیشقدم شوم و طوماری را تهیه کنم و هر جا لازم است این طومار را ببرم که مشکل او زودتر حل شود، چرا که صفایی فراهانی منشاء اثرات نسبی در فوتبال ایران بوده است، البته شاید هم خیلی‌ها موافق نباشند که من از طرف جامعه فوتبال این کار را انجام دهم که من به نظر آنها احترام می‌گذارم. می‌خواهم به عنوان یک فرد فوتبالی از کسانی که در مشخص شدن وضعیت صفایی فراهانی دستی دارند، بخواهم که هرچه زودتر وضعیت او را مشخص کنند.

کد خبر 96039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز