محمدجواد پاینده: شکست تیم ملی ایران مقابل اردن و بازی ضعیف ملی‌پوشان در امان، انتقادهای شدید برخی از مربیان و کارشناسان فوتبال کشور را نسبت به عملکرد فنی کادر فنی تیم ملی در پی داشت.

 ایران با یک گل در خانه اردن مغلوب شد اما نکته تاسف‌برانگیز این بود که تیم ایران استحقاق این شکست را داشت و حتی اردنی‌ها می‌توانستند با استفاده از ناهماهنگی و بازی ضعیف تیم قطبی به گل‌های بیشتری برسند.

جمعه‌شب افشین قطبی با حضور در یکی از برنامه‌های ورزشی سیما به دفاع از عملکرد خودش پرداخت و موضع منتقدان را به چالش کشید. قطبی در مقام دفاع از خودش، جوانگرایی را عامل شکست اخیر دانست و حتی تاکید کرد که با این برنامه ممکن است در آینده هم شکست‌های دیگری به دست بیاید. سرمربی تیم ملی ایران در این خصوص گفت: «هدف اول من، تغییر نسل تیم ملی بعد از شکست در مقدماتی جام جهانی 2010 است و این تغییر، هزینه‌هایی خواهد داشت که عادی‌ترین آنها شکست‌هایی مثل باخت در اردن است چراکه جوان‌ترها به مرور اعتمادبه‌نفس حضور در ترکیب اصلی تیم را پیدا خواهند کرد و تحمل فشار - از ابتدا- برایشان خیلی ساده نیست.

حالا که 4 سال‌و‌نیم تا جام جهانی بعدی فرصت داریم، بهترین موقعیت برای ما فراهم شده تا این کار را انجام بدهیم.» قطبی اضافه کرد: «می‌شود بازیکن جوان را در شرایط آسان و وقتی که تیم با سه گل از حریف پیش افتاده به میدان فرستاد اما قصد من این نیست. می‌خواهم بازیکنان را در شرایط سخت و بازی‌های جدی به میدان بفرستم. ما باید رو به جوانگرایی بیاوریم و تیم تازه‌ای بسازیم. در این راه حتی ممکن است شکست‌های دیگری هم حاصل شود اما نتیجه اهمیت زیادی نخواهد داشت.»

قطبی در حالی نتایج و نمایش ضعیف ملی‌پوشان را با این دلایل توجیه می‌کند که در بازی با اردن تنها دو بازیکن جوان و کم‌تجربه در ترکیب اصلی تیم ملی قرار گرفته بودند. به غیر از انصاری‌فر و حاج‌صفی همه بازیکنان حاضر در این مسابقه بالاتر از 25 سال سن داشتند. در این بین حاج‌صفی هم بازیکن بی‌تجربه‌ای به حساب نمی‌آید و این بازیکن در زمان علی دایی هم مورد استفاده قرار گرفته بود. با این شرایط معلوم نیست چگونه قطبی جوانگرایی را دلیل شکست تیمش مقابل اردن دانسته در حالی که بازیکنانی مثل نصرتی، عقیلی، رحمتی، کعبی و تیموریان از بازیکنان باسابقه فوتبال ملی ایران به شمار می‌روند.

قطبی مدعی جوانگرایی در تیم ملی است اما منتقدان شکل بازی تیم او را مورد انتقاد قرار می‌دهند که در دفاع پراشتباه است و در حمله کم زهر و کند. سرمربی تیم ملی البته باز هم از آرایش 1-3-2-4 حمایت کرد همان‌طور که در پرسپولیس بر استفاده از این سیستم در هر شرایط و هر مسابقه‌ای تاکید داشت و تا کنون در فوتبال ایران سیستم دیگری از این مربی دیده نشده است. قطبی در پاسخ به انتقادها درباره استفاده همیشگی از سیستم 1-3-2-4 می‌گوید: «من نمی‌دانم که دوستان چگونه بازی ما را تماشا کرده‌اند اما من در 2 بازی ایران و اردن از سیستم 3-3-4 استفاده کردم نه 1-3-2-4. در بازی اردن ما یک مثلث تهاجمی داشتیم که شامل انصاری‌فر در راس و خلعتبری و حیدری در کناره‌ها بود و ایمان مبعلی به عنوان بازیساز نزدیک به پژمان نوری و آندو تیموریان بازی می‌کرد.»

البته 1-3-2-4 هنگام حمله می‌تواند به شکل 3-3-4 تغییر پیدا کند اما سیستم اصلی قطبی همچنان همان روش 1-3-2-4 خصوصا با تکیه بر استفاده از دو هافبک دفاعی است. در بازی با اردن، تیموریان و نوری این ماموریت را بر عهده داشتند با این وجود میزبان به راحتی تیم  ایران را تحت فشار قرار داد و شاگردان عدنان حمد بارها صاحب موقعیت گلزنی شدند.

افشین قطبی با حمله به منتقدانش در این برنامه تلویزیونی گفت: «من نمی‌دانم این چه تفکری است که دارند. به خاطر یک بازی و یک نتیجه به این شکل موضع‌گیری می‌کنند. فکر می‌کنم همه این مسائل ریشه در انگیزه‌های دیگری دارد و بعضی‌ها به دلایل غیرورزشی و حتی سیاسی انتقاد می‌کنند، حتی گفته‌اند رئیس فدراسیون، سرمربی،‌ کمک مربی و همه باید تغییر کنند. این اصلا درست نیست. من فکر می‌کنم در ایران نمی‌گذارند یک مربی کارش را درست انجام بدهد. بعضی‌ها حسودی می‌کنند و در کار مشکلاتی به وجود می‌آورند.»

قطبی از مربیان تیم‌های لیگ برتری هم انتقاد کرد و گفت: «من هیچ وقت ندیدم که حتی یکی از مربیان لیگ، یک بار برای تماشای تمرین ما به اردو بیاید و شرایط بازیکنان را ببیند و بعد کار ما را آنالیز کند. این در حالی است که مدت 8 ماهی که در خدمت تیم ملی هستم، سعی کردم جلب اعتماد کنم و با هم کار را پیش ببریم.» جدی‌ترین چالشی که پیش‌روی سرمربی فعلی تیم ملی قرار دارد، وعده‌های او در خصوص کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیاست.

قطبی پیش از این قول داده بود ایران را به جام جهانی ببرد و می‌گفت مطمئن است که این اتفاق روی خواهد داد اما در نهایت ناکام شد و بعد گفت مجبور بوده برای تغییر شرایط روحی بازیکنان آن حرف‌ها را بزند. او اخیرا از قهرمانی در جام ملت‌ها گفت اما بازی‌های اخیر تیم ملی نشانی از مدعی عنوان قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نداشت. افشین قطبی هم مدعی شد که اصلا قول قهرمانی نداده و تنها کسب عنوان نخست مسابقات جام ملت‌ها را هدف تیم خودش می‌داند. وی در این خصوص گفت: «من همیشه گفته‌ام که هدف ما قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست.

هیچ‌وقت قول ندادم که تیم ملی را در جام ملت‌های آسیا قهرمان ‌کنم. این موضوعی نیست که با قول‌دادن من اتفاق بیفتد. ما تنها یک هدف برای خودمان گذاشته‌ایم و می‌دانم شرایط فعلی تیم برای قهرمانی مناسب نیست اما یک سال فرصت داریم و باید سعی کنیم با تیمی قدرتمند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنیم.»

کد خبر 96263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز