دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

گروه ورزشی: اظهارات تازه افشین قطبی واکنش‌های منفی اهالی فوتبال را به همراه داشته است.

سرمربی تیم ملی از مسئولان فدراسیون خواسته تا برای  این تیم هواپیمای اختصاصی تهیه کنند. موضوعی که علی کفاشیان نسبت به آن موضع خاصی اتخاذ نکرده است. اما مربیان لیگ برتر در خصوص حرف‌های قطبی واکنش نشان داده‌اند و تاکید کرده‌اند که سرمربی تیم ملی همچنان به طرح حواشی می‌پردازد که در نهایت به پیشرفت فنی تیم ملی منجر نخواهد شد. روز گذشته همچنین خبری که روی خروجی خبرگزاری برنا قرار گرفت حرف و حدیث‌های فراوانی را به وجود آورد. خبر کوتاه اما شوکه‌کننده بود.

هرچند که تجربه نشان داده مسئولان فدراسیون فوتبال با وجود حمایت‌های رسانه‌ای از مربیان تیم ملی در عین حال مانعی برای برکناری‌شان نمی‌بینند. برنا نوشت: «در حالی که افشین قطبی، سرمربی تیم ملی از دورخیز خود برای جام جهانی 2014 سخن می‌گوید مسئولان فدراسیون فوتبال در تلاشند تا پای یک مربی مطرح خارجی را به فوتبال ملی کشورمان باز کنند.

عملکرد افشین قطبی طی ماه‌های حضورش روی نیمکت تیم‌ملی رضایت فدراسیون‌نشینان را جلب نکرده  به همین دلیل از مدتی قبل برای جذب یک مربی مطرح خارجی مقدمه‌چینی شده است.» یک منبع آگاه با اعلام این خبر افزود: «قطبی دو بازی دیگر روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست و پس از آن کنار می‌رود. به همین دلیل هم فدراسیون تمایلی به حضور دستیاران ایرانی در کنار وی ندارد.» صحت این خبر اما هنوز از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال تایید نشده است. هر چند که معمولا در چنین شرایطی فدراسیون فوتبال ساده‌ترین راه یعنی تکذیب شایعات را انتخاب می‌کند.

همان‌طور که پیش از برکناری دایی از سمت سرمربیگری تیم ملی مسئولان فدراسیون فوتبال تاکید می‌کردند: «حتی اگر به جام جهانی نرویم هم دایی را برکنار نمی‌کنیم.» اما پس از شکست تیم ملی مقابل عربستان و به دنبال آن شدت گرفتن فشار انتقادها، دایی را کنار زدند. مدتی بعد مایلی‌کهن نیز که حضور پرحاشیه‌ای در سمت سرمربیگری تیم ملی داشت نیز به همین سرنوشت دچار شد تا کفاشیان مربی مورد علاقه‌اش را به تیم ملی بیاورد. حالا نوبت به افشین قطبی رسیده است. خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند با توجه به فشار انتقادهایی که متوجه قطبی است فدراسیون فوتبال احتمالا تصمیم‌های تازه‌ای را در خصوص تغییر در کادر فنی تیم ملی اتخاذ خواهد کرد.

قطبی: فوتبال را رصد می‌کنم

در حالی که موضوع برکناری احتمالی افشین قطبی روز گذشته سوژه اصلی محافل خبری بود وی در گفت و گویی از رصد کردن فوتبال ایران به صورت هلی‌کوپتری خبر داد و گفت: «وظیفه دارم که به صورت هلی‌کوپتری فوتبال کشور را رصد کرده و به پیشرفت آن کمک کنم.» وی که اخیرا با درخواست خود مبنی بر در اختیار داشتن هواپیمایی خصوصی خبرساز شده است، در ادامه گفت: «در هر کجا که کار کردم آگاهی از سطح توانمندی بازیکنان رده‌های مختلف از وظایف سرمربی تیم ملی بزرگسالان بوده است.

من هم در زمانی که سرمربی تیم ملی بزرگسالان ایران هستم، معتقدم که باید به صورت هلی‌کوپتری فوتبال کشور را رصد کرده و میزان توانمندی بازیکنان مستعد مختلف را ببینم. سعی می‌کنم بازی تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف را ببینم و از این طریق در جریان روند بازیکن سازی در فوتبال ایران باشم.»

وی ادامه داد: «در مدتی که سرمربی تیم ایران بودم، سعی کردم به سهم خودم حلقه‌های مربیان تیم ملی در تمامی رده‌های سنی به هم نزدیک شوند. ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا سهم عمده‌ای در پیشرفت فوتبال ایران داشته باشیم. در تیم جوانان دیدم که بازیکنان مستعد و توانمند زیادی وجود دارند که بهتر است تجربیات بین‌المللی آنها را بیشتر کنیم.»

قطبی تا پایان جام ملت‌ها می‌ماند

علی کفاشیان در مورد خواسته‌های قطبی حرف‌هایش را این‌‌گونه آغاز می‌کند: «قطبی در این جلسه برنامه‌هایش را برای آینده ارائه داد و یک سری امکانات خواست تا برایش مهیا کنیم. اولویت فدراسیون فوتبال هم تیم ملی بزرگسالان است و ما نهایت تلاش‌مان را برای فراهم کردن امکانات انجام خواهیم داد.» وی در مورد گرفتن هواپیمای اختصاصی تاکید می‌کند: «مدتی پیش که ایران برای دیدار با کره‌شمالی به این کشور رفت، رایزنی‌هایی انجام دادیم و در بازگشت تیم ملی به ایران هواپیمای اختصاصی برای ملی‌پوشان گرفته شد.

اگر شرایط مهیا باشد، ما در مواقع حساس باز هم برای تیم ملی هواپیمای اختصاصی می‌گیریم ولی این امکان وجود ندارد که به صورت دائمی یک هواپیمای اختصاصی در اختیار تیم‌ملی قرار دهیم چراکه محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.» کفاشیان شایعه اخراج قطبی از تیم ملی را تکذیب کرد و با بیان این مطلب که از عملکرد او راضی است، ادامه داد: «این خبرها فقط در حد شایعه است. افشین قطبی تا پایان جام ملت‌های آسیا با تیم ملی قرارداد دارد و کارش را ادامه خواهد داد. در ضمن ما از عملکرد او فعلا راضی هستیم و بعد از پایان جام ملت‌ها هم کارنامه او را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

کفاشیان در مورد بحث منشور اخلاقی که مخالفان زیادی را به خود می‌بیند، تاکید می‌کند: «در همین زمینه ما روز دوشنبه جلسه‌ای خواهیم داشت که مسئولان کمیته انضباطی و سازمان لیگ هم در این جلسه شرکت می‌کنند. ما قبلا مسائل انضباطی را به کمیته انضباطی واگذار کردیم و در این مورد فردا (امروز) هم بحث خواهیم کرد. تمامی مسائل انضباطی از قبیل محرومیت بازیکنان یا مربیان و موارد دیگر به کمیته انضباطی مربوط می‌شود و سازمان لیگ دیگر حق ندارد مربی یا بازیکنی را محروم کند. اگر هم سازمان لیگ مسئله‌ای در این زمینه داشته باشد می‌تواند آن را به کمیته انضباطی ارائه دهد تا در نهایت این کمیته تصمیم نهایی را بگیرد.»

رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: «اولویت ما تیم ملی است و سعی می‌کنیم برنامه باشگاه‌ها را در کمیته فنی و سازمان لیگ هماهنگ کنیم.» علی کفاشیان درمورد انتقاد برخی از تیم‌های لیگ برتری مبنی بر فرستادن بازیکنانشان به تیم ملی در زمان‌های غیر فیفا دی اظهار داشت: «اولویت ما تیم ملی است و سعی می‌کنیم برنامه‌ باشگاه‌ها را در جلساتی که در کمیته فنی خواهیم داشت و مصوباتی که به سازمان لیگ می‌دهیم با تیم ملی هماهنگ کنیم. این مشکل قطعا با تعامل طرفین حل خواهد شد.»

مهدی تاج نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال با اعلام موافقت سپاهانی‌ها با حضور بازیکنان ملی‌پوش این تیم در تورنمنت قطر، پرونده مخالفت محمدرضا ساکت با حضور ملی‌پوشان در قطر را بست. مدیرعامل باشگاه سپاهان چند روز پیش گفته بود: «ما فقط در روزهای مورد تایید فیفا (فیفادی) بازیکنان ملی‌پوش‌مان را در اختیار تیم ملی قرار می‌دهیم و چون تورنمنت قطر در تقویم فیفا نیست ما ملی‌پوشان‌مان را به تیم ملی نمی‌دهیم.»

این اظهارنظر واکنش‌های متعددی را برانگیخت تا اینکه تاج با جلب موافقت مدیران رده بالای باشگاه سپاهان و کارخانه فولاد برای حضور ملی‌پوشان سپاهانی در تورنمنت قطر در یک برنامه رادیویی خیال همه باشگاه‌ها را راحت کرد و به نوعی آب پاکی را روی دست ساکت ریخت.

کد خبر 97277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز