همشهری آنلاین: رییس جمهور با تبیین کارکردهای رسانه در شکوفایی و تعالی اقتصاد ایرانی - اسلامی گفت:

زمان آن رسیده است که برای نفس اطلاع رسانی اقتصادی اقدامات دقیق، عالمانه و هوشمندانه اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد ظهر روز دوشنبه در همایش رسانه و اقتصاد با بیان اینکه مقوله اقتصاد و رسانه پیچیده و ظریف است، اظهار داشت: رسانه ابعاد مختلفی دارد که همه وجوه زندگی انسان را در بر می گیرد و اقتصاد نیز جزء مهمترین مباحث مدیران جوامع می باشد و این دو در ارتباط بسیار تنگاتنگ با یکدیگر حرکت می کنند و زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند که فصل مشترک رسانه و اقتصاد را انسان و جامعه انسانی است.

رییس جمهور نقش رسانه در اقتصاد را اطلاع رسانی صحیح و دقیق بیان کرد و گفت: اطلاع رسانی شاید فوری ترین کار رسانه باشد و از نقش تعیین کننده و حساسی برخوردار است؛ اطلاع رسانی درست می تواند جهت گیریی ها را اصلاح کند و فضای اقتصادی را آشفته و غیرهدفمند و یا برعکس موجب هدایت توانمندی ها به مسیر درست باشد.

احمدی نژاد اطلاع رسانی را فعالیتی دقیق و هوشمندانه توصیف کرد و با اشاره به اقدامات رسانه ملی در این خصوص اظهار داشت: رسانه ملی فعالیت های خوب و متنوعی را به اجرا در می آورد و امروز شاهد تنوع در اطلاع رسانی اقتصادی هستیم اما باید در موضوعات اقتصادی به نقطه ای برسیم که متخصصین اطلاع رسانی در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی به تبیین و کنکاش این مقولات بپردازند.

رییس جمهور نقد درست را از دیگر وظایف رسانه دانست و گفت: نمایاندن ضعف ها و اشکالات و نشان دادن نقاط قوت و توانمندی ها از جمله اقداماتی است که رسانه می تواند در بحث اقتصادی انجام دهد.

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نقد خوب می تواند به اصلاح و نشاط و امید در جامعه منجر شود، خاطر نشان کرد: نقادی اقدامی بسیار هنرمندانه و دقیق است که البته باید در مقولات اقتصادی با احاطه نقاد در فضای عمومی کشور انجام شود.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: هنوز جای مجموعه نقد جامع در کشور خالی است و بسیاری از نقدها جزیی و با اطلاعات ناقص انجام می شود که بعضاً برخلاف هدف نقد کننده به سازندگی منجر نمی شود.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در مجموع حجم نقد قابل توجه است اما باید به جایی برسیم که هر اقدام اقتصادی توسط کارشناسان و صاحب نظران مورد کنکاش و ارزیابی قرار گیرد چرا که فعالیت های اقتصادی کل جامعه را به سرعت تحت تاثیر قرار می دهد و آحاد جامعه در آن دخیل هستند.

احمدی نژاد در ادامه آموزش را از دیگر ویژگی ها و وظایف رسانه در موضوعات اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: معتقدم به هر میزان که عموم مردم با مفاهیم و کارکردهای اقتصادی بیشتر آشنا شوند حرکت اقتصادی کشورمان بالنده تر و با شتاب خواهد بود.

رییس جمهور تصریح کرد: دانش اقتصادی نباید صرفاً در مراکز و مجموعه های خاص متمرکز شود و رسانه باید تلاش کند فضای لازم را ایجاد کند تا اساتید مفاهیم اقتصادی با روش های هنری و قابل فهم برای عموم مردم آموزش دهند.

احمدی نژاد در ادامه با تاکید بر ضرورت خودباوری در عرصه های مختلف گفت: امروز در همه بخش ها به خصوص در عرصه اقتصادی نیازمند خودباوری هستیم. و زمانی موفق خواهیم شد که بالاترین درجه خودباوری را در کشور داشته باشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه خوب نیست همواره دانشمندان سده¬های گذشته را مطرح کنیم ، خاطر نشان کرد: چنین موضوعی شاید بدین معنا باشد که از سده¬های گذشته تاکنون هیچ حرکت قابل توجهی وجود نداشته است از این رو امروز باید جهت گیری ما اینگونه باشد که دانشمندان عصر حاضر را به عنوان الگو و افتخار مطرح کنیم و این مستلزم خودباوری است.

احمدی نژاد با بیان اینکه خودباوری موجب خواهد شد تا نظریات اقتصادی جدید از ایران به دنیا معرفی شود تاکید کرد: تا زمانی که نظریه پردازی ها خواستگاه دیگری داشته باشد نه تنها تحولات اقتصادی کشورمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد بلکه بخش مهمی از اقتصادمان را در خدمت آن نظریه پردازی ها خواهد بود.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه زمانی اقتصاد و رسانه شکوفا می شود که موضوع آن یعنی انسان شکوفا شود گفت: رسانه و اقتصاد در خدمت شکوفایی انسان باشد و برای این منظور لازماًً باید مبانی نظری رسانه و اقتصاد ما انسانی و الهی باشد.
 
احمدی نژاد گفت: تردیدی نیست اگر دریافت ما از انسان موجودی لذت جو و عادی باشد بدون تردید اقتصاد و رسانه نیز همان شکل و قالب را خواهد گرفت اما اگر دیدگاه متعالی ایرانی و اسلامی به اقتصاد وارد شود در آن صورت رسانه و اقتصاد ما شکل متعالی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: انسان موجودی کمال جو است که برای تعالی و حرکت به سمت قله های کمال آفریده شده است.

رییس جمهور با اشاره به بحران اقتصادی نظام سرمایه داری خاطر نشان کرد: آیا این بحران آنگونه که عده ای مطرح می کنند به خاطر اشتباه چند بانک بوده است و یا طرح چنین موضوعی بهانه ای برای کتمان فروپاشی اقتصاد سرمایه داری است. معتقدیم مشکل نظام سرمایه داری به مبانی نظری این نظام در تعریف از انسان، سود ، پول، بازار سرمایه مربوط است. البته عده ای تصور می کنند که بحران کنونی محار خواهد شد اما بر این باور هستیم که آنچه تنها به نفع انسانها باشد ماندگار است.

وی گفت: بعید می دانم در بین اساتید اقتصادی کسی معتقد باشد که در برنامه اقتصادی باید براساس همان مبانی نظام سرمایه داری حرکت کنیم چرا که امروز سرنوشت این نظام برای همگان آشکار شده است.

احمدی نژاد تصریح کرد: اقتصاد بخشی از زندگی انسان است و باید در خدمت انسان ها باشد.

رییس جمهور با اشاره به چشم انداز بیست ساله، قانون اجرای سیاست های اصل 44 و برنامه طرح تحول اقتصادی گر چه در این برنامه راهکارهای شکوفایی و تعالی اقتصادی ترسیم شده است اما آیا این برنامه ها برای رسیدن به اهداف چشم انداز کافی است ؟ باورم این است که خلای در رابطه با مبانی نظری وجود دارد که اساتید و صاحبنظران اقتصادی باید تلاش کنند این خلأ و کمبود را جبران کنند.

احمدی نژاد گفت: اگر فضای اخلاقی و انسانی از اقتصاد حذف شود متعالی ترین طرح های عالمانه نیز با شکست مواجه خواهد شد.

رییس جمهور اظهار داشت: فرهنگ اسلامی مقولات کامل و جامع اخلاقی و اقتصادی برای بشریت ارائه کرده است و باید تلاش کنیم این مقولات را در فعالیت های اقتصادی وارد کنیم چرا که اگر دلسوزی به دیگران ، فداکاری برای جامعه ، دروغ و ربا به عنوان مخرب ترین فعالیت های اقتصادی از اقتصاد حذف شود آرامشی در جامعه نخواهد ماند و تمام معادلات اقتصادی موجب تخریب اخلاق و روابط اجتماعی و خانوادگی خواهد شد.

احمدی نژاد تصریح کرد: باید به سمت اقتصادی حرکت کنیم که ضمن شکوفایی استعدادها مجموعه جامعه را در فضای برادری ، کمال جویی و محبت قرار دهد و این کار بزرگ اساتید و دانشمندان اقتصادی امروز است که بر این مبنا نظریه پردازی کنند.

وی تصریح کرد: معتقدم اساتید اقتصاد می توانند مبانی نظری اسلامی و ایرانی را طراحی کرده و آن را به جامعه بشری ارائه دهند.

کد خبر 76887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز