سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری بودجه سال آینده را نسبتا عملیاتی، منسجم و متناسب با شرایط امروز اقتصاد جهان توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد هنگام ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش حجم بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه سال آینده افزود: بودجه 88 با لحاظ کردن کاهش درآمدهای نفتی تنظیم شده و بودجه‌ای است که زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی را توسعه خواهد داد و مصارف دولتی را محدود خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی جهان رو به کاهش است، گفت: حتی برخی مراکز معتبر جهانی رشد اقتصادی سال آینده را در حد صفر ارزیابی کرده‌اند.

احمدی نژاد اضافه کرد: با توجه به این شرایط نباید انتظار افزایش قیمت نفت را داشته باشیم مگر اینکه اتفاق خاصی در محیط بیرونی به وقوع بپیوندد.

رئیس جمهوری کاهش وابستگی به نفت را از اهداف اصلی قوانین برنامه و از آرزوهای برنامه ریزان کشور خواند و گفت: کاهش مصرف، صرفه جویی و کنترل هزینه‌های مصرفی عمومی هم از دیگر آرزوهای ماست که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گامی بلند در تحقق این آرزوها محسوب می‌شود.

احمدی نژاد گفت: در تنظیم این لایحه با اتکاء به قوانین موجود و جهت گیری‌های برنامه، توان کارشناسی کشور برای پیش بینی و تحلیل درست بسیج و به صورت لایحه‌ای تقدیم مجلس شد.

وی با اشاره به برخی فضاسازی‌ها مبنی بر ایجاد واهمه و ترس در اجرای این قانون گفت: برخی قصد دارند از بیرون، دولت و مجلس را در این باره تحت فشار قرار دهند.

احمدی نژاد اجرای چنین قوانینی را ضروری خواند و گفت: هر چه این اقدامات دیر صورت گیرد هزینه‌های مالی آن بیشتر خواهد شد.

وی ظرفیت‌های کشور، دولت و مجلس را بالا خواند و افزود: بر اساس تجربه‌ای تاریخی ملت ما از تصمیمات درست‌، اصولی و اصلاحی بنیادین با همه وجود حمایت می‌کند.

احمدی نژاد به هیاهوی سال گذشته برخی افراد در بحث کنترل مصرف بنزین اشاره کرد و گفت: آنها سعی داشتند این تصمیم بزرگ را اینگونه معرفی کنند که دارای تبعات اجتماعی جبران ناپذیر است و سعی داشتند به گونه‌ای جلوه دهند که ملت ما به اجرای این تصمیمات روی خوش نشان نمی‌دهد.

رئیس جمهوری افزود: اما با انسجام میان مجلس و دولت این طرح به خوبی اجرا شد و امروز به جای مصرف 95 میلیون لیتر بنزین در روز، متوسط 65 میلیون لیتر مصرف داریم که حدود 30 درصد کل مصرف صرفه جویی شد در حالی که فشار قابل توجهی نیز به مردم وارد نشد.

احمدی نژاد گفت: اعتراض اصلی مردم در این باره استفاده بیش از حد از وسایل شخصی و ترافیک‌های شهری است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش کمیسیون‌های مجلس در بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: رویکرد مجلس به این لایحه در مجموع درست و مناسب است.

احمدی نژاد از مجلس خواست هر چه سریعتر این قانون در اختیار دولت قرار گیرد تا مقدمات اجرای آن در کوتاه ترین زمان فراهم شود.

وی در خصوص بودجه سال آینده نیز از نمایندگان خواست همانند گذشته این لایحه را به خوبی بررسی و پیشنهادهای تکمیلی و اصلاحی خود را ارائه کنند تا در وقت مقرر این بودجه در اختیار دولت قرار گیرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حجم لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با بودجه امسال و سال گذشته کاهش یافته است ابراز امیدواری کرد کل قانون بودجه در قالب یک دفترچه در جیب هر ایرانی جا شود.


ویژگی های بودجه 88 از زبان رئیس جمهور

رئیس جمهوری هنگام ارائه لایحه بودجه 88 به مجلس شورای اسلامی از ویژگی‌ها و جهت گیری‌های این بودجه سخن گفت.

آقای احمدی نژاد گفت: برای سال 88 هم بودجه مانند سه سال قبل در چارچوب سند چشم انداز که هدف اصلی و مرحله‌ای جمهوری اسلامی ایران است، در قالب سیاست‌های کلی برنامه چهارم و با در نظر گرفتن قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 و البته جهت گیری‌های دولت نهم، تنظیم شده است.

رئیس جمهور ی در خصوص جهت گیری‌های اصلی دولت در بودجه سال آینده افزود : یکی از جهت گیری‌های اصلی، اجرای قانون سیاست‌های اصل 44 به عنوان پایه حرکت‌های اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی در کشور است.

آقای احمدی نژاد گفت : دیگر جهت گیری ما در بودجه 88 تأکید بر اجرای طرح‌های نیمه تمامی است که به افزایش تولید، کالا و خدمات منجر می‌شود؛ زیرساخت‌هایی که فرصت را برای سرمایه گذاری و تولید فراهم می‌کند و با اولویت طرح‌های مهمی که در سال 88 به پایان خواهد رسید.

رئیس جمهوری افزود: ادامه سیاست صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش هزینه مصرفی دولت و پیش بینی درآمد حاصل از واگذاری‌ها بر اساس قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 و در جهت اجرای همان قانون از دیگر جهت گیری‌های لحاظ شده در بودجه سال آینده است.

آقای احمدی نژاد گفت: جهت گیری دیگر اصلاح فرآیند بودجه ریزی است؛ یعنی شفاف سازی منابع و مصارف، کاهش حجمِ بندها و احکامی که معمولاً در بودجه تعبیه می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: افزایش تولید کالا و خدمات یعنی حمایت کامل از تولید چه به صورت یارانه و چه به صورت جهت گیری‌های عمومی از دیگر رویکردهای دولت در بودجه 88 است.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه رویکر دیگر بودجه سال آینده افزایش بهره وری است، گفت: این افزایش بهره‌وری هم مد نظر قانون برنامه است و هم در تولید و اقتصاد ما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

رئیس جمهوری افزود: جهت گیری دیگر بودجه، تمرکز مسئولیت و پاسخ‌ گویی و اختیار در دست دستگاه‌های اجرایی است؛ یعنی یک گام دیگر ما برای شفاف سازی اختیارات و مسئولیت‌ها و پاسخگویی‌های دستگاه‌های اجرایی برداشتیم که به کدام دستگاه چه میزان منابع اختصاص پیدا می‌کند و چه مسئولیت ها و چه نتایجی مورد انتظار است.

آقای احمدی نژاد گفت: اجرای کامل مصوبات استانی برای کم کردن عدم تعادل بین استان‌های مختلف از دیگر جهت گیری‌های بودجه سال آینده است.

رئیس جمهور افزود: توجه به هدفمند کردن یارانه‌ها از جهت گیری‌های دیگر بودجه سال 88 است.

کاهش 40 درصدی مصارف ارزی یودجه

رئیس جمهور  در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مصارف ارزی بودجه سال آینده به حداکثر 37 میلیارد دلار محدود شده است که 40 درصد کاهش نشان می‌دهد.

آقای احمدی نژادافزود: هدف برنامه چهارم در هدفمند کردن یارانه انرژی هم در بودجه پیش بینی و 25 درصد از منابع حاصل در بودجه عمومی لحاظ شده است.

وی گفت: امسال با توجه به خشکسالی با مصوبه مجلس 5 میلیارد دلار اضافه بر بودجه سال 87 استفاده کردیم و استفاده از ذخیره ارزی هم به حداکثر 14 میلیارد دلار محدوده شده است.

وی احکام قانون بودجه را با دو تغییر، مشابه سال پیش دانست و افزود: این احکام ماده واحده‌ای با دوازده بند است و فقط دو حکم جدید به آن اضافه شده است.

رئیس جمهور گفت: در این احکام بر اجرای سیاست‌های اصل 44 تأکید شده و اجازه واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولت و شرکت‌های دولتی داده شده است.

احمدی نژاد تأکید کرد: البته شرکت‌هایی که سهم دولت در آن است 50 درصد کاهش یافته و از جدول بودجه دولت حذف شده است.

رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط بازار نفت پیش بینی کرده‌ایم که اگر تغییراتی در بازار نفت ایجاد شد مازاد درآمد آن در فعالیت‌های عمرانی و برای تسریع در اجرای طرح‌های نیمه تمام و جدید در حمل و نقل‌، منابع آب، بهداشت و درمان و نفت اختصاص یابد.

9 هزار میلیارد تومان برای مدیریت خدمات کشوری

رئیس جمهوری گفت: در بودجه سال آینده 9 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری پیش بینی شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: از این میزان 4 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان و 5 هزار میلیارد تومان برای شاغلان و دیگر کارکنان دولت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در بخش اولویت‌های اعتباری ما موظف به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم گفت: اجرای این قانون از نیمه دوم امسال برای بازنشستگان شروع شد و سال آینده نیز برای آنان ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری افزود: تلاش می‌کنیم بخش مهمی از این قانون را در سال آینده برای دیگر کارکنان و شاغلان دولت نیز اجرا کنیم.

احمدی نژاد گفت: بدون لحاظ کردن هزینه‌های قانون خدمات کشوری اعتبارات هزینه‌ای به 49 هزار میلیارد تومان محدود شده است و با این حال رشد 5 و 8 دهم درصدی دارد.

وی افزود: با وجود محدود بودن رشد اعتبارات هزینه‌ای و جاری، بودجه دستگاه‌های حاکمیتی مانند دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، بهداشت و درمان، کشاورزی و فرهنگ رشد خوبی دارند.

وی گفت: بودجه بهداشتی و درمانی بویژه برای مناطق محروم 37 درصد و بودجه محیط زیست 49 درصد رشد دارد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: برای ارتقاء کیفیت تغذیه دانش آموزان در مراکز شبانه روزی و دانشجویان و همچنین برای توسعه بیمه درمان روستاییان و بیمه درمانی همگانی ایرانیان منابع خاصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بودجه پژوهش و فناوری نیز افزایش قابل توجهی دارد و احکام لازم نیز پیش بینی شده است.

رئیس جمهور افزود: در بخش اولویت‌های اعتبارات عمرانی و در فصول آب، حمل و نقل، کشاورزی و بهداشت رشد بسیار خوبی داریم و بیشتر طرح‌های نیمه تمام مربوط به این فصول است.

احمدی نژاد گفت: مجموع اعتبارات عمرانی در مقایسه با پیش بینی عملکرد سال 87 از رشد 32 درصدی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی بودجه مناسبی در نظر گرفته شده است گفت: برای توسعه بندهای کوچک آب و زودبازده و نیز تکمیل شبکه‌های آبیاری همچنین برای حمایت از بخش مسکن و بخش تولید اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده‌ است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهت گیری قانون برنامه به این سمت است که طرح‌ها از ملی به استانی منتقل شود، گفت: دو هزار طرح جدید ملی به منطقه واسط که منطقه ملی استانی است، منتقل شده است.

وی گفت: کل اعتبارات عمرانی استانی به 8 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس جمهور افزود: در بودجه شرکت‌های دولتی نیز فروش و واگذاری 5 هزار میلیارد تومان از سهام آنها پیش بینی شده است.

احمدی نژاد گفت: همچنین زمینه فروش ساختمان و زمین مازاد شرکتهای دولتی نیز فراهم شده است.

حرکت دولت به سمت کوچک سازی

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی به هنگام ارائه لایحه بودجه سال 88 گفت: رویکرد جدی ما حرکت دولت به سمت کاهش هزینه‌ها و کوچک سازی خود است.

آقای احمدی نژاد درباره تصویر کلی بودجه سال آینده افزود: شما به تحولات بازار نفت و اقتصاد جهانی توجه کافی دارید؛ گرچه در مجموع اقتصاد ما کمترین تأثیر پذیری را از رکود اقتصادی حاکم بر جهان به خود اختصاص داده است اما بالاخره منابع حاصل از فروش نفت، سهم قابل توجهی در بودجه ما به خود اختصاص داده است.

رئیس جمهوری گفت: با توجه به تحولات بازار نفت و پیش بینی‌های گوناگونی که از سال آینده انجام شده است، کار بسیار دقیقی روی این پیش بینی‌ها انجام شد و با مشورتی که با جمعی از همکاران در مجلس شورای اسلامی داشتیم، رویکرد احتیاطی و کنترلی را در بودجه انتخاب کردیم.

احمدی نژاد افزود: سال 86 و 87، بودجه عمومی 20 درصد رشد داشت اما سال 88 نسبت به سال 87، 2 درصد منفی است، یعنی سعی کردیم بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: البته رشد بودجه عمومی نسبت به رقم مصوب سال 87، سه و نیم درصد است و نسبت به پیش بینی عملکرد6.2 درصد رشد دارد که با توجه به رقم میانگین تورمی که ما در 10 سال اخیر تجربه کردیم، معنایش این است که دولت در جهت کاهش هزینه‌ها و کوچک سازی خود، حرکت می‌کند.

احمدی نژاد با بیان اینکه در بودجه 88 منابع غیرنفتی نقش اساسی در منابع بودجه عمومی ایفا می کند، افزود: درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای غیرنفتی نسبت به پیش بینی عملکرد 87، 25.4 و 72.1درصد رشد دارد.

رئیس جمهوری در خصوص سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده گفت: این سهم از کل منابع عمومی به بیش از 30 درصد رسیده و سهم منابع غیرنفتی به 60.6 درصد رسیده است، یعنی ما از فضای به وجود آمده در بازار نفت استفاده کردیم و به صورت جهشی و صعودی، وابستگی هزینه‌های دولت به نفت را کاهش دادیم و سهم منابع نفت به کل بودجه عمومی به 4.39 درصد کاهش پیدا کرد.

احمدی نژاد افزود: اولین بار سهم منابع غیرنفتی و اعتبارات هزینه‌ای به بیش از 92 درصد رسیده است.

وی گفت: در افزایش منابع غیرنفتی، کسری تراز عملیاتی به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر، یعنی 5500 میلیارد تومان در بودجه رسیده که 93 درصد هدف برنامه را محقق کرده است.

احمدی نژاد افزود: در مقابل سهم عمرانی به حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده ، یعنی جهت گیری بودجه‌ای دولت به سمت توسعه زیرساخت‌ها، تکمیل طرح‌ها و اجرای فعالیت‌های عمرانی بوده است.

رئیس جمهوری در خصوص سهم هزینه‌ای گفت: این سهم به حدود 65 درصد در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است.

رشد بالای اقتصاد ایران در میان اقتصادهای جهان

رئیس جمهور گفت: اقتصاد ایران در میان اقتصادهای جهان در سال‌های اخیر دارای رشدهای بالا بوده است.

آقای احمدی نژاد با حضور در مجلس شورای اسلامی و تقدیم لایحه بودجه سال 88 افزود: رشد اقتصاد جهان در سال 2007میلادی5 درصد بود که در سال 2008 به3.9 درصد کاهش یافت اما رشد اقتصاد ایران در این سال‌ها سیر صعودی داشته است.

وی گفت: در سال 86 بدون احتساب نفت رشد 7.6 درصدی داشتیم که در مقایسه با سال پیش از آن که 6.9درصد بود رشد بسیار خوبی صورت گرفت.

احمدی نژاد افزود: هزینه‌های مصرفی دولت که جزو شاخص‌های اصلی سنجش است در جهت اهداف برنامه با رشد منفی 4.3 درصد همراه شد به این معنا که مصرف دولت کاهش و مصرف خصوصی9.1درصد افزایش یافت.

وی گفت: در نرخ مشارکت 97.1درصد هدف برنامه شد و در عرصه نیروی کار نیز حدود 93 درصد برنامه محقق شد.

رئیس جمهور با اشاره به کاهش 7 دهم درصدی نرخ بیکاری در این سال‌ها افزود: در مسیر اجرای عدالت فاصله میان بالاترین و پایین ترین نرخ بیکاری در استان‌ها نیز کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در تولید اشتغال بیش از 90 درصد اهداف برنامه محقق شده است گفت: در تجارت خارجی 149 درصد هدف برنامه در زمینه صادرات غیرنفتی محقق شد و بدهی خارجی نسبت به صادرات کالا و خدمات هم کاهش یافت.

احمدی نژاد با اشاره به اصلاحات فراوان بودجه و شاخص‌های اصلی آن گفت: سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی به بیش از 30 درصد و سهم درآمدهای مالیاتی به اعتبارات هزینه ای به 49 و نیم درصد رسید.

وی گفت: بیش از 80 درصد اعتبارات عمرانی تخصیص داده شد و برای نخستین بار منابع بودجه بر مصارف بودجه پیشی گرفت.

رئیس جمهور افزود: با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بیش از 3 هزار میلیارد تومان در مصرف بنزین صرفه جویی شد.

کد خبر 74009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز