همشهری آنلاین: رییس‌جمهور گفت: اگر ملتی همه‌ امکانات و استعدادهای مادی را در اختیار داشته باشد ولی همدل و هم‌جهت نباشد، محال است که به قله عزت و شکوفایی دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد  یکشنبه (13 بهمن) در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی که در آستانه‌ سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصلی تهران برگزار شد، با بیان این‌که " با تمام وجود خوشحالم که توفیق حضور در این جشن، جشن تجلیل از نوآوران و مبتکران را پیدا کرده‌ام" افزود: شما می‌دانید یک ملت برای بالندگی، شکوفایی و بروز و ظهور تمام استعدادهای شگرف خود و برای رسیدن به قله سعادت نیازمند است که تمام موانعی را که در این راه وجود دارد برطرف کند و عامل اول در برطرف کردن این موانع وحدت است.

وی عامل دوم در این زمینه را روحیه‌ کار و تلاش عنوان و اظهار کرد: اگر ملتی همه‌ امکانات را در اختیار داشته باشد، اما اهل تلاش و کوشش نباشد، محال است که در مسیر پیشرفت و شکوفایی حرکت کند.

وی عامل سوم را علم دانست و گفت: علم چراغ راه و ابزار حرکت است و در واقع راه حرکت را نشان می‌دهد و بدون یک حرکت علمی و عمیق و گسترده محال است که یک ملت بتواند آرزوها و آرمان‌های خود را محقق کند.

رئیس‌جمهور عامل دیگر را در این زمینه خودباوری دانست و اظهار کرد: اگر یک ملت تمام امکانات را در اختیار داشته باشد اما توانمندی‌های خود را باور نداشته باشد، نخواهد توانست در مسیر کمال و پیشرفت حرکت قابل توجهی انجام دهد.

وی هم‌چنین با اشاره به عامل نوآوری گفت: نوآوری به خصوص برای ملت ما که تحت فشار و تحریم نظام سلطه مدتی از قافله حرکت علم و پیشرفت بازمانده است، بسیار مهم و تاثیرگذار و تعیین‌کننده است. اگر بنا باشد که یک ملت برای فتح قله‌ها عینا همان مسیری را طی کند که دیگران طی کرده‌اند، معنای آن این است که ما با فاصله 150 سال از پیشگامان علم و صنعت حرکت کنیم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نوآوری یعنی پیدا کردن راه‌های میانبر، کم هزینه، پربازده و پرواز از روی موانع و حرکت به سوی قله‌های هدف. اگر روح نوآوری و ابتکاری در یک ملتی زنده نباشد، محال است که آن ملت بتواند در رقابت با دیگران یا برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های خود موفقیت قابل توجهی کسب کند. نوآوری و کار علمی نیازمند شهامت و نهراسیدن از موانع و فضاسازی‌های تحقیرکننده سلطه‌گران است.

وی با تاکید بر این‌که " بدون شجاعت هیچ نوآوری و ابتکاری رخ نمی‌دهد" ادامه داد: با شجاعت است که عرصه‌های جدید به تسخیر نوآوران در می‌آید و اصل انقلاب عامل جمع شدن این عوامل در کنار هم است؛ یک ملت دست به دست هم داد، دل‌ها را بهم گره زد و با یاد خدا و مجاهدت کار را پیشه خود کرد و پیش‌ رفت.

وی خاطرنشان کرد: اصل انقلاب بالاترین نوآوری، خلاقیت و شجاعت است و در واقع پیروزی انقلاب اسلامی ایران بالاترین نوآوری ملت ایران در دوران معاصر است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: روش‌هایی که ملت ایران برای مبارزه‌ عظیم خود به کار گرفت پر از نوآوری است و اگر انسانی نکته‌بین و دقیق روش‌های ملت ایران را در مبارزه و کسب پیروزی مورد بررسی قرار دهد، می‌بیند که زیباترین ابتکارات و خلاقیت‌ها در حرکت ملت ایران به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: در دورانی که خوشبین‌ترین سیاستمداران جهان باورشان این بود که ملت ایران برای کسب آزادی، استقلال و بازیابی هویت خود نیازمند ده‌ها سال مبارزه‌ خونین و پرداخت هزینه‌های سنگین است، ملت ایران با ابتکار و نوآوری و روش‌های نوین در مبارزه با استکبار توانست در کمترین زمان ممکن و کمترین هزینه به موفقیت دست پیدا کند. ملت ایران بعد از انقلاب جهت صیانت از دستاوردهای خود و حرکت در راه آرمان‌های خود روش‌های ابتکاری به کار گرفت و در دفاع مقدس نیز همین عامل باعث پیروزی ما شد وگرنه محال بود که با دست خالی بتوان در جبهه‌ مستکبران پیروز شد.

وی تاکید کرد: ما امروز نیازمند نوآوری، همدلی و شجاعت در تصمیم‌گیری و فتح عرصه‌های جدید علمی و فناوری هستیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: همه این پیروزی‌ها و نوآوری‌ها مرهون حضور پرنشاط جوانان ما در صحنه‌های گوناگون است. هر جا جوانان میدان‌دار حرکت ملت ایران شدند نه تنها نوآوری نشاط و خلاقیت به کمک ملت ایران آمد بلکه حرکت جوانان باعث حرکت پرشگفت و منحصر به فرد میانسالان و بزرگسالان نیز شد و آ‌ن‌ها را وادار به حرکت کرد.

وی با اشاره به این ‌که " تا امروز جوانان ما دو معجزه بزرگ را آفریده‌اند" اظهار کرد: اصل معجزه‌ انقلاب حاصل مجاهدت‌ها و تلاش‌های جوانان است. اصل پیروزی در دفاع مقدس که از نگاه سیاستمداران یک امر محال بود مرهون حضور، خلاقیت و مجاهدت جوانان ماست و امروز برای رسیدن به جایگاه شایسته‌ خود و برای ایفای نقش شایسته‌ خود در مناسبات فرهنگی و علمی جهان نیازمند حضور خلاق، مبتکر و شجاعانه جوانان هستیم.

وی تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که به فضل الهی جوانان امروز و جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب بسیار پرشورتر، مومن‌تر، جدی‌تر، مبتکرتر و مصمم‌تر در عرصه‌ انقلاب ایستاده‌اند، مسئولیت خود را به خوبی می‌شناسند، آن را ایفا می‌کنند و ما امروز نیازمند علم، نوآوری و اختراعات هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: بر اساس گزارشی که معاونت علمی رییس‌جمهور به من دادند در طول برنامه سوم مجموع اختراعات ثبت شده در کشور حدود پنج هزار اختراع است، اما حرکت شتابان جوانان ما این عدد را در طول برنامه چهارم و در عرض چهار سال به 25 هزار اختراع رساند و از اول سال 87 تا امروز قریب به 10 هزار اختراع از جوانان ثبت شده است.

وی با اشاره به بازدیدش از جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی‌ خاطرنشان کرد: در فرصت کوتاهی که وجود داشت از برخی کارها دیدن کردم. کارها افتخارآمیز بود. من با جوانان که صحبت می‌کردم دیدم آن‌ها هیچ مانعی را در برابر حرکت و پرواز بلند خود قائل نیستند.

وی گفت: ما به وجود جوانان خود افتخار می‌کنیم. جوانان عزیز و فرزندان ایران‌زمین این خودباوری و احساس مسوولیت اجتماعی و این استعداد، نوآوری و ابتکار را در خود حفظ کرده‌اند و ملت ما با این جوانان شایستگی آن را دارد که بر قله‌های عزت و علم بنشیند و این نیازمند کار و تلاش است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: به فضل الهی و با همت ملت، دانشمندان، عالمان، صنعتگران و نوآوران و دانشگاهیان به خصوص جوانان عزیز، منحنی رشد حرکت ملت ایران یک منحنی صعودی و شیب حرکت ملت ایران شیب تندی است.

وی گفت: با همتی که در ملت ما وجود دارد و با این جوانان پاک، هیچ آرمان و آرزویی از دسترس ملت ایران دور نیست و صبح پیروزی و بزرگی‌های ملت ایران نزدیک است. ان‌شاءالله قله‌ها یکی پس از دیگری به همت ملت ما و با صحنه‌گردانی جوانان فتح خواهد شد.

وی با بیان این‌که " در دیداری که با جوانان در این جشنواره داشتم مشاهده کردم که جوانان به دنبال حمایت‌های بیشتر از ابتکارات خود بودند" ادامه داد: گرچه توسعه و تکمیل معاونت علمی و بنیاد نخبگان یک کار بزرگ در پاسخ به مطالبه بحق جوانان است، اما ما هنوز در ابتدای راه هستیم. البته معاونت علمی کارهای خوبی انجام داده است، اما باید با یک نگاهی وسیع‌تر و تلاشی بیشتر کارها را دنبال کند و بنیاد نخبگان باید به نحوی عمل کند که درها به روی هیچ مبتکری بسته نباشد.

رییس‌جمهور گفت: امروز حمایت خوبی از نخبگان صورت می‌گیرد اما سازمان و ساختار را باید به گونه‌ای طراحی کرد که جوانان ما با صرف کمترین هزینه و وقت بتوانند با مسوولان مرتبط ارتباط برقرار کنند و به مسوولان دسترسی داشته باشند.از وزرای صنایع، کشاورزی، سپاه، آموزش و پرورش خواهش می‌کنم که وقت جدی بگذارند و از تمام نمایشگاه بازدید کنند.

وی تاکید کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری نیز باید تک تک غرفه‌ها را مورد بازدید قرار دهد و حرف‌ها و صحبت‌های مبتکران را بشنود.

وی در حالی که سخنانش با تشویق حضار همراه بود، ادامه داد: لایحه‌ای را در جهت حمایت از نخبگان به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده‌ایم، نمایندگان مجلس نیز با شور و اشتیاق در حال بررسی این لایحه هستند و امیدواریم که مجلس هرچه زودتر این لایحه را به صورت قانون در اختیار دولت قرار دهد تا ما بتوانیم وظیفه حمایتی خود را از نخبگان بهتر و بیشتر انجام دهیم.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: می‌خواستم از معاونت علمی بپرسم چرا برای این همه افتخار ملی که در این‌جا هستند اسم جشنواره گذاشته‌اید؟ جشنواره به معنی شبیه جشن است در صورتی که ما باید به خاطر این همه افتخار ملی و حضور چهار هزار اختراع که در این‌جا جمع‌آوری شده‌اند جشن ملی برگزار کنیم. من بار دیگر از جوانان تشکر می‌کنم، دست همه شما را می‌بوسم و مطمئن هستم که با حضور شما نام ایران درخشنده‌تر و پرآوازه‌تر بر بام جهان خواهد درخشید.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور نیز معاون اول علمی رئیس‌جمهور صحبت کرد و رئیس‌جمهور از نمایشگاه ملی نوآوری و شکوفایی بازدید داشت.

همچنین با حضور رئیس‌جمهور از برگزیدگان جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی تقدیر و تشکر شد. از جمله این افراد حسن حبیبی بود که به دلیل کسالت هدیه وی توسط رئیس‌جمهور به دخترش اهدا شد. همچنین از دیگر برگزیدگان می‌توان به دکتر اردکانی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد اشاره کرد.

در این مراسم که وزرای خارجه، دفاع، آموزش و پرورش و رئیس مرکز رسیدگی به امور زنان و خانواده حضور داشتند،از برخی وزارتخانه‌های فعال در این حوزه نیز تشکر و قدردانی شد.

کد خبر 74403

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز