همشهری آنلاین: مجتمع پتروشیمی جم هم‌زمان با ایام سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رئیس جمهوری به بهرده‌برداری رسید.

مجتمع پتروشیمی جم بزرگترین تولیدکننده الفین جهان با ظرفیت تولید یک میلیون و 321 هزار تن اتیلن در سال، از منحصر به فردترین مجتمع‌های پتروشیمی در ایران و خاورمیانه است که اجرای این پروژه در چنین مقیاسی دستاوردی مهم در صنعت پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.

این طرح با هدف افزایش درآمد مالی کشور، توسعه صادرات و محصولات پلیمری و افزایش سهم ایران در بازار جهانی، استفاده بهینه از منابع نفت و گاز کشور، ارتقای دانش فنی و افزایش توان تولید داخل کشور احداث شده است.

استفاده از تکنولوژی‌های روز و انتخاب ظرفیت‌ها در مقیاس جهانی نیز از جمله مواردی است که در طراحی و ساخت سایر واحدهای تولیدی مجتمع مد نظر قرار گرفته است.

در راستای اهداف و سیاست های خصوصی سازی در کشور، واگذاری 5/24 درصد سهام پتروشیمی جم به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و 8/25 درصد به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی صورت گرفته است. همچنین 100 درصد واحد اتیلن اکساید و اتیلن گلایکول‌ها به شرکت خصوصی فرسا شیمی و 51 درصد از واحد پلی پروپیلن به شرکت صدرا (پتروشیمیران) واگذار شده است.

این مجتمع پتروشیمی در اواخر سال 1386 به بهره برداری تجاری رسید و اکنون با ظرفیت بالای 70 درصد در مدار تولید قرار دارد. نزدیک به 90 درصد محصولات تولیدی این شرکت پتروشیمی به صادرات اختصاص دارد اما با توجه به حجم تولید این مجتمع، نیاز بازار داخلی به انواع پلیمرها نیز به طور کامل رفع می‌شود.

محصولات تولیدی این مجتمع به عنوان خوراک واحدهای پایین دستی در تولید انواع فرش‌های ماشینی، موکت، رنگ‌ها و حلال‌ها، صنایع نساجی، کابل و فیلم، ظروف یکبار مصرف، قطعات صنعتی نظیر پوشش لوازم صوتی و تصویری، قطعات داخل خودرو به کار برده می شود.

با احداث طرح‌‌های توسعه‌ای این مجتمع در سال‌های آتی، ظرفیت تولیدات آن به بیش از 2/4 میلیون تن در سال خواهد رسید. براساس برنامه ریزی‌ها، ایران در سال 1394 (پایان برنامه پنجم توسعه) به مقام اول تولید اتیلن در بازار خاور میانه دست خواهد یافت.

کد خبر 74901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز