همشهری آنلاین: مدیر طرح‌های برون مرزی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از مشارکت ایران در ساخت ۵پالایشگاه نفت خام در منطقه آسیا و جنوب شرقی آسیا خبر داد.

به گزارش شانا، حمید شریف‌رازی گفت: از دو سال پیش پیشنهاد مشارکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید در خارج از کشور مطرح و از سوی هیات مدیره این شرکت تصویب شد.

مدیر طرح‌های برون مرزی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: مشارکت در طرح ساخت پالایشگاه‌های نفت در جزیره جاوه اندونزی و استان کداح در شمال مالزی از نخستین طرح‌هایی بود که به شرکت پالایش و پخش پیشنهاد شد.

وی افزوذ: پالایشگاه مالزی در استان کداح (در شمال این کشور) با مخلوطی از نفت خام سنگین و فوق سنگین ایران ساخته خواهد شد و هم اکنون در مرحله طراحی بنیادی است.

شریف‌رازی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح را نزدیک به ۴.۸ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه فرآورده و با استفاده از فرآیند هیدرو کراکر و کک‌سازی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به درخواست شرکت پتروفیلد مالزی برای مشارکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ساخت مجتمع پالایشی دیگری در جنوب کشور مالزی، توضیح داد: ظرفیت این مجتمع پالایشی که در منطقه جوهور قرار است احداث شود، ۱۲۰هزار بشکه میعانات گازی است که بخشی از خوراک آن در صورت تائید اجرای طرح قرار است از سوی ایران تامین شود.

شریف‌رازی تصریح کرد: به تازگی نیز در خواست‌هایی برای سرمایه‌گذاری جدید در ساخت مجتمع پالایشگاهی در ویتنام داشته‌ایم که هم اکنون در مرحله بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به مشارکت ایران در ساخت پالایشگاه سوریه، گفت: پالایشگاه الفروقلوس در منطقه‌ای به همین نام و در ۴۵ کیلومتری شهر حمص در مرکز کشور سوریه و با سرمایه‌گذاری مشترک ایران، ونزوئلا، سوریه و مالزی احداث خواهد شد.

شریف‌رازی ظرفیت تولید این پالایشگاه را تولید روزانه ۱۴۰ هزار بشکه فرآورده خواند و گفت: خوراک پالایشگاه سوریه مخلوطی از نفت خام‌های سنگین و فوق سنگین ایران، سوریه و ونزوئلا است. سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

شریف‌رازی مجموع سرمایه‌گذاری در احداث سه پالایشگاه مالزی، اندونزی و سوریه را ۱.۵ میلیارد دلار قبل از کسر مالیات اعلام و تصریح کرد: سهم سرمایه‌گذاری ایران در ساخت این ۳ پالایشگاه در خارج از کشور نزدیک به ۳۰ درصد از کل برآورد هزینه ها و برابر با ۴ میلیارد دلار است که از این میزان ۱.۲ میلیارد دلار آورده شرکت و ۲.۸ میلیارد از طریق اخذ وام تامین خواهد شد که این رقم بزرگی به نسبت پروژه‌های پالایشگاهی که در داخل کشور اجرا می‌کنیم نیست.

وی افزود: پس از آن که اقتصادی بودن طرح‌ها مورد تائید قرار گرفت شرکت جدیدی برای ساخت این پالایشگاه‌ها با سرمایه اولیه شرکاء به ثبت خواهد رسید.

کد خبر 75476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز