پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی در منطقه تنبک، با حضور وزیر نفت به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی وکیلی گفت: فاز ۱۲ پارس جنوبی روزانه ۲۴ میلیون دلار درامدزایی خواهد داشت.

وکیلی افزود: با آغاز عملیات ساخت پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی سرفصل نوین در عملیات اجرایی، عمرانی و ایجاد سازندگی در منطقه تنبک رقم می خورد و این منطقه در آستانه تحول، توسعه و شکل گیری جدیدی در مرحله های صنعتی و اقتصادی قرار خواهد گرفت.

وی درباره طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی تصریح کرد: وسعت کل پالایشگاه حدود ۲۲۰ هکتار است که تاکنون حدود ۴ و نیم میلیون مترمکعب خاکبرداری و بیش از ۳ و نیم میلیون مترمکعب خاکریزی جهت آماده سازی مکان پالایشگاه صورت گرفته است.

وکیلی گفت: پس از آغاز عملیات احداث پالایشگاه فاز ۱۲ روند تکاملی و اجرایی با احداث ساختمان‌های و تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی آغاز می‌شود که کنسرسیوم ARAS به عهده گرفته است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: پیش از این، قرارداد فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی بین شرکت پتروپارس و کنسرسیوم ARAS امضا شده است.

وی گفت: بر اساس این قرارداد بخش خشکی فاز ۱۲ شامل ساخت چهار مخزن فلزی با سقف شناور برای ذخیره سازی میعانات گازی هر یک به ظرفیت ۹۰ هزار متر مکعب، اجرای تأسیسات زباله‌سوز و ساختمان‌های غیرصنعتی اعم از ساختمان‌های اداری، حراستی و کارگاهی به متراژ بیش از ۳۱ هزار متر مربع و ساخت مجتمع‌های مسکونی، کارگری و کارمندی و مدیریتی به ظرفیت ۴ هزار نفر است.

وکیلی افزود: بر اساس این قرارداد، انجام مهندسی تفصیلی، خرید، اجرا و احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری تا زمان تحویل کامل بخش EPC1 به عهده کنسرسیوم ایرانی رادیرا، آریا پیشرو قرن، استیم و آسفالت طوس (ARAS) واگذار شده است.

وکیلی ارزش قرارداد EPC1 منعقده را بیش از ۲۸۴ میلیون دلار و مدت زمان اجرای مجموع این قرارداد را ۳۴ ماه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: زمان لازم برای ساخت مجتمع‌های مسکونی ۱۵ ماه در نظر گرفته شده‌است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: مقدار گاز تولیدی فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی معادل ۳ فاز پارس جنوبی است که بخشی از این گاز (معادل دو فاز پارس جنوبی) به تولید گاز طبیعی مایع شده( ال ان جی) و بخش دیگر (معادل یک فاز پارس جنوبی) به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

وکیلی افزود: قرارداد لوله گذاری فاز ۱۲ پارس جنوبی به ارزش ۷۵۳ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار شهریور ماه گذشته و قرارداد ساخت و نصب عرشه‌های دریایی این فاز به ارزش ۲۸۶ میلیون، آذر پارسال میان شرکت پتروپارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) امضا شده است.

وکیلی تصریح کرد: ظرفیت گاز تولیدی هر یک از سه عرشه دریایی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود یک میلیارد فوت مکعب است.

کد خبر 57630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز