همشهری آنلاین: غلامحسین نوذری وزیر نفت، روز شنبه ۴ خرداد ۸۷ با حضور در اتاق کنترل و صدور فرمان استارت، پالایشگاه گاز مسجدسلیمان را به طور رسمی افتتاح کرد.

بر اساسی گزارشی که روی خروجی خبرگزاری شانا آمد، نوذری در صدر هیاتی به منظور بزرگداشت صدمین سال تولید نفت به مسجد سلیمان آمده است.

خوراک این پالایشگاه که از گاز ترش همراه میدان نفتی نفت سفید تامین می‌شود از طریق یک خط لوله ۱۲ اینچ به طول ۲۵ کیلومتر به پالایشگاه منتقل می‌شود.

همچنین مایعات گازی تولید شده نیز از طریق یک خط لوله ۴ اینچ به طول ۱۲ کیلومتر به واحد بهره برداری نفت خام منتقل می‌شود.

به گفته نورالدین رزاقی - رئیس پالایشگاه گاز مسجدسلیمان - این پالایشگاه قادر است روزانه یک میلیون متر مکعب گاز و یک هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

رزاقی در توصیف این پالایشگاه گفت: پالایشگاه گاز مسجدسلیمان که در نوع خود از مدرنترین پالایشگاه‌ها در جهان است با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیارد ریال در مدت ۴۰ ماه احداث شده است.

وی توضیح داد: جایگزین کردن گاز طبیعی با گاز ترش و غیر استاندارد و غیر ایمن مصرفی شهر، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و کمک به بهداشت و سلامت مردم، تامین گاز مصرفی صنایع پیرامون شهر از اهداف اصلی اجرای این پروژه است.

وی اظهار داشت: اشتغالزایی یکی از اهداف مهم این پروژه به منظور محرومیت زدایی از منطقه بوده که در این ارتباط زمینه اشتغال ۴۴ نفر به صورت رسمی و ۱۱۰ نفر در قالب پیمانکاری تحقق یافته است.

رئیس پالایشگاه گاز مسجدسلیمان گفت: همچنین همزمان با گرامیداشت یکصد سالگی صنعت نفت ایران، کارهای اجرایی احداث مامور سرا، ساختمان خوابگاه با امکانات، آمفی تئاتر و سالن چند منظوره این پالایشگاه نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های این پالایشگاه و برخورداری از تمامی امکانات و تجهیزات یک پالایشگاه بزرگ به رغم کوچک بودن آن خاطر نشان کرد: این واحد پالایشگاهی می‌تواند به عنوان یک مرکز آموزش و پژوهش پیشرفته برای شرکت گاز قلمداد شود.

رزاقی افزود: در بعد عملیاتی نیز تعریف، طراحی و اجرای واحد تثبیت مایعات گازی (واحد تبرید) نقش مهمی در استفاده بهینه و صدور مایعات گازی تولیدی این پالایشگاه که به مراتب ارزش بالاتر از نفت خام دارد را ایفا خواهد کرد زیرا هم اکنون مایعات گازی حاصله توسط یک خط لوله ۴ اینچ به واحد بهره برداری شماره ۹ نفت مسجدسلیمان انتقال می‌یابد.
پالایشگاه گاز مسجد سلیمان روز شنبه با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید.

این پالایشگاه روزانه یک میلیون متر مکعب گاز و ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند.

پالایشگاه گاز مسجد سلیمان با ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه در مدت ۳ سال ساخته شده است.

صرف نظر از ارزش گاز تولیدی ارزش میعانات گازی این پالایشگاه سالانه بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

پالایشگاه گاز مسجد سلیمان نخستین پالایشگاه گاز کشور است که تمام مراحل طراحی و ساخت آن به دست متخصصان داخلی صورت گرفته است.

تقویت شبکه گاز کشور، بهینه سازی مصرف گاز و مایعات گازی همراه نفت خام در منطقه، بهره‌مندی مردم مسجد سلیمان از مزایای گاز طبیعی و شیرین، جایگزینی گاز طبیعی به جای دیگر فرآورده های نفتی و ایجاد اشتغال از اهداف ساخت پالایشگاه گاز مسجد سلیمان است.

کد خبر 52838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز