دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

گروه استان‌ها -‌ مرجان طباطبایی: «پالایشگاه گاز ایلام» به‌عنوان بزرگترین طرح گازی غرب کشور از دی‌ماه سال گذشته تاکنون خاموش است.

این پالایشگاه در 25 کیلومتری شمال‌غرب شهرستان ایلام و 12 کیلومتری بخش چوار در
2 فاز تعریف شده که براساس برنامه می‌بایست در فاز اول با دریافت 6 میلیون و 800 هزار مترمکعب گاز ترش میدان گازی تنگه بیجار 5 میلیون و 800 هزار مترمکعب آن را شیرین‌سازی و به‌خطوط انتقال گاز تزریق می‌کرد.

تاسیسات سرچاهی تنگ بیجار که تامین کننده 7 میلیون مترمکعبی گاز خوراکی برای پالایشگاه ایلام بود، 17 دی‌ماه سال گذشته بر اثر انفجار تخریب شد و از آن تاریخ تاکنون تعمیرات این تاسیسات به پایان نرسیده است.

راه‌اندازی مجدد خط تولید گاز در پالایشگاه ایلام، مستلزم تجهیز دوباره تاسیسات تنگ بیجار مخزن تغذیه‌کننده پالایشگاه است.

بهمن سروشی، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: پالایشگاه ایلام سالم است؛ انفجار فقط در تاسیسات سرچاهی رخ داده که تعمیرات آن در حال انجام است و یک‌ماه دیگر نهایی می‌شود.

سروشی  در حالی یک‌ماه آینده را به‌عنوان زمان آغاز به‌کار دوباره پالایشگاه ایلام اعلام می‌کند که برخی مدیران این پالایشگاه، تاریخ راه‌اندازی این مجموعه را اواسط تابستان می‌دانند.

وی  علت طولانی شدن تعمیرات از دی‌ماه سال گذشته تاکنون را خرید مواد اولیه ذکر کرده و می‌گوید: با رسیدن کالا و پایان عملیات، پالایشگاه راه‌اندازی خواهد شد.

تامین گاز خانگی استان ایلام، تقویت فشار گاز غرب کشور، شیرین‌سازی گاز ترش مناطق بیجار و کمانکوه، تامین خوراک پتروشیمی ایلام، اشتغالزایی و رونق منطقه از جمله اهداف ایجاد پالایشگاه بوده است.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت، در توضیح علت انفجار تنها به این جمله اکتفا می‌کند که در عملیات انتقال، حوادث ناخواسته رخ می‌دهد.

این در حالی است که نماینده ایلام در مجلس استفاده نادرست از لوله‌های مخصوص گاز شیرین برای انتقال گاز ترش تنگ بیجار را عامل انفجار ذکر کرده و می‌گوید: برخی کارشناسان وزارت نفت که با تاسیسات این بخش در گذشته ارتباط داشتند، علت حادثه را انتخاب نامناسب لوله برای انتقال خوراک به پالایشگاه می‌دانند.

داریوش قنبری  ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه گاز این بخش از نوع ترش بوده و دارای حجم بالای گوگرد است برای انتقال آن باید از لوله‌های مقاوم استفاده کرد که این بی‌توجهی در انتخاب لوله باعث انفجار شده است.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت این موضوع را تایید نکرده و می‌گوید: گزارش شرکت نفت مرکزی به‌عنوان بخش عملیاتی در انتقال خوراک به پالایشگاه ایلام، حکایت از استاندارد بودن لوله‌ها دارد و این موضوع صحیح نیست.

طراحی نادرست و انتخاب ناصحیح لوله‌ها که نتیجه آن ایجاد مشکل در بهره‌برداری است، از دلایل انفجار در تاسیسات سرچاهی پالایشگاه ایلام ذکر می‌شود که البته تعمیرات آن را نیز مستلزم طراحی جدید و خرید کالایی کرده که باید از خارج فراهم شود. مجموعه این عوامل باعث طولانی شدن زمان تعمیرات و آغاز به کار پالایشگاه ایلام شده است.

کد خبر 80472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز