دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: واحد گاز پالایشگاه تهران که به دلیل برخی مشکلات فنی ساعت 11:30 دوشنبه 27 آبان دچار آتش‌سوزی شده بود، مهار شد.

شهاب‌الدین متاجی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: حادثه مربوط به یک واحد فرعی پالایشگاه بوده است.

وی افزود: البته عامل حریق مشکل فنی بوده، ولی باید بررسی کنیم که گاز از چه مسیری خارج و این مشکل ایجاد شده است.

برخی گزارش‌ها از علت حادثه حاکی از آتش‌سوزی بویلرهاست. همچنین برخی شاهدان عینی حادثه تاکید کرده‌اند که حجم آتش‌سوزی رخ داده در پالایشگاه در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

پالایشگاه تهران در سال 1347 با ظرفیت تولید روزانه 85 هزار بشکه در روز راه اندازی شد که با انجام تغییراتی در طراحی، در سال 1355 ظرفیت آن به 125 هزار بشکه در روز افزایش یافت. باتوجه به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و ضرورت تامین نیازهای بازار داخلی پنج سال بعد از احداث پالایشگاه تهران، پالایشگاه دوم در سال 1352 با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز ساخت و راه اندازی شد.

در سال 1382 با انجام برخی تغییرات ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه به 25 هزار بشکه در روز افزایش یافت. هم‌اکنون ظرفیت اسمی پالایشگاه 235 هزار بشکه در روز است و تامین نفت‌خام پالایشگاه تهران از طریق خط لوله 24 اینچ مارون و خط لوله 26 اینچ اهواز صورت می‌پذیرد.

پالایشگاه تهران 15.5درصد از کل ظرفیت پالایشگاهی کشور را تامین می کند و با این که قدیمی ترین پالایشگاه کشور است، اما از نظر تولید مواد با ارزش، یکی از پالایشگاه‌های مدرن محسوب می‌شود. 18 درصد از تولیدات پالایشگاه تهران بنزین، 16 درصد بنزین موتور، 30 درصد نفت گاز، 21 درصد نفت اوره و 5 درصد تولید سایر محصولات است.

در پالایشگاه تهران روزانه 235 هزار بشکه تقطیر در فشار جو، 39 هزار بشکه کاهش گرانروی، 15 هزار بشکه تصفیه گاز مایع، 32 هزار بشکه تولید بنزین و 35 هزار بشکه آیزوماکس تولید می شود.

این پالایشگاه بیش از 16 درصد از نیاز داخلی را بر طرف می کند و تامین نیاز مصرف شهر تهران نیز به عهده پالایشگاه تهران است.

کد خبر 68597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز