گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: عملیات اجرای طرح نوسازی و توسعه پالایشگاه آبادان به علت کمبود اعتبار از ابتدای سال جاری متوقف شده است و به گفته رحیمی، مجری این طرح راه‌اندازی آن مستلزم تامین اعتبار و نقدینگی است.

پالایشگاه آبادان که روزگاری بزرگترین واحد پالایشی جهان بود، اینک به گفته برخی از مسئولان سودهی لازم را ندارد و بعضی زیانده است.

مجری طرح نوسازی پالایشگاه آبادان، در گفت‌وگو با همشهری، تنها مانع ادامه عملیات در این طرح را مشکل مالی می‌خواند و می‌گوید: زمان راه‌اندازی طرح بستگی به تامین اعتبارات و نقدینگی آن دارد.

فرسودگی به دلیل طول عمر دستگاه‌ها و سیستم‌های کنترل قدیمی و خسارت وارده در اثر جنگ تحمیلی از یک‌سو و تولید حدود 45 درصد نفت کوره از سوی دیگر، مطالعات نوسازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان مطابق استانداردهای روز جهانی را در دستور کار مسئولان وزارت نفت قرار داد و اجرای آن را در سال 1380، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران عهده دار شد.

مجری طرح نوسازی پالایشگاه آبادان، به ما می‌گوید: طراحی بنیادی این طرح از سال 86 آغاز شد و برای نخستین بار کار به مشاوران ایرانی سپرده شد.

وی، با اعلام این که بخش طراحی بنیادی پروژه براساس برنامه باید در مقطعی یک‌ساله نهایی می‌شد، می‌افزاید: به دلیل تغییر الگوی پالایشی در این طرح از بنزین به نفت گاز با تاخیر مواجه شدیم.

به حداکثر رساندن تولید بنزین از جمله اهداف اولیه این طرح بود که با تدبیر وزارت نفت در نیمه اول سال 85، تولید نفت گاز جایگزین بنزین می‌شود و همین امر باعث بازنگری و تغییر در عملیات و در نهایت تاخیر در اجرای طرح می‌شود.

این طرح در وزارت نفت با اهدافی چون احداث یک مجموعه جدید پالایشی به ظرفیت 210 هزار بشکه در روز، به حداکثر رساندن تولید بنزین، تامین خوراک پایین دستی، جمع‌آوری واحدهای فرسوده قدیمی، تولید فرآورده مطابق با استاندارد 2009، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی آغاز شد.

رحیمی، با تشریح ادامه کار در مرحله طراحی تفصیلی طرح، انتخاب پیمانکار و خرید کالا می‌گوید: قرار بود این بخش از کار ابتدای سال جاری در 3 پکیج شامل ایجاد 45 مخزن جدید، احداث واحدهای مختلف و عملیات واحدهای فرآیندی در 8 واحد دنبال شود، که متاسفانه این 3 مرحله به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است.

به گفته وی، 20 شرکت ایرانی و خارجی در قالب 8 کنسرسیوم برای عملیات پکیج سوم یعنی واحدهای فرآیندی اعلام آمادگی کرده‌اند که اجرای مناقصات آن به دلیل تامین اعتبار تا این لحظه برگزار نشده است.

رحیمی، برآورد مالی برای اجرای این طرح را 2.3 میلیارد یورو عنوان می‌کند و تاخیر ایجاد شده در میزان پیشرفت آن را هم ناشی از نرسیدن بودجه می‌داند.

مجری طرح نوسازی پالایشگاه آبادان، خاطرنشان می‌کند: در پایان عملیات نوسازی این پالایشگاه، ظرفیت تصفیه نفت خام به 210 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

رحیمی، معتقد است: هر واحد پالایشی عمر مفیدی دارد و نمی‌توان تا ابد از آن استفاده کرد بلکه باید آن را بازسازی کرد.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال در پالایشگاه آبادان فرآورده‌های تولیدی کیفیت لازم را ندارند و فعالیت آن باعث مشکلات زیست‌محیطی است چرا که بر مبنای تکنولوژی 40 سال گذشته فرآوری می‌شوند.

کد خبر 82872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز