سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۸
۰ نفر

وزیر نفت اظهارات سخنگوی شل درباره ادامه حضور این شرکت در پارس جنوبی را تایید کرد و گفت: وزارت نفت قصد حذف شرکت‌های شل و رپسول از طرح‌های نفتی را ندارد.

غلامحسین نوذری در جمع خبرنگاران آغاز گفت‌وگوها با مسئولان شل و رپسول را -که از دیروز آغازشده است- تایید کرد.

به گفته وی مذاکرات با شرکت شل درخصوص حضور آنها در توسعه مرحله ۱۳ پارس جنوبی نهایی نشده‌است و هنوز ادامه دارد.

نوذری با اشاره به اینکه پیشنهاد شرکت شل جایگزین شدن مراحلی از پارس جنوبی است، افزود: مرحله ۱۳ توسعه میدان پارس جنوبی در موقعیت خوبی از مخزن پارس جنوبی است و اگر در نهایت ۲ شرکت شل و رپسول برای توسعه این مرحله حضور نیابند، آنها را جایگزین می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای فازهای ۲۲ تا ۲۴ توسعه میدان پارس جنوبی در حال مذاکره با ترکیه هستیم‌، تصریح کرد: مراحل ۲۰ و ۲۱ توسعه میدان پارس جنوبی را با شرکت‌های شل و رپسول درمیان گذاشته‌ایم و شرایطی به آنها اعلام کرده‌ایم که این شرکت‌ها باید نسبت به تامین این شرایط اعلام نظر کنند.

وی تعلل شرکت‌های خارجی را موجب تاخیر در اجرای طرح‌ها دانست و با اشاره به‌اینکه تجربه تلخی در این مورد داریم، افزود: اسناد مناقصه توسعه مراحل ۲۰ و ۲۱ را برای پیمانکاران داخلی آماده می‌کنیم و در عین حال با شرکت‌های شل و رپسول نیز در این خصوص مذاکره خواهیم کرد.

وزیرنفت همچنین هرگونه کاهش احتمالی تولید نفت کشورمان‌را رد کرد و گفت: وزارت نفت به‌طور مرتب تولید نفت خام را از نظر میزان عرضه به بازار و صادرات بررسی می‌کند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تولید و صادرات نفت خام ایران و بررسی بازار نفت به‌طور مرتب و هفتگی انجام می‌شود،خاطرنشان کرد: میانگین صادرارت نفت خام ایران ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۰۰هزار بشکه در روز است اما برخی مواقع این رقم حتی به ۳ میلیون و برخی مواقع به ۲میلیون بشکه در روز نیز می‌رسد.

کد خبر 51815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز