چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نفت در مراسم گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی به تشریح دستاوردهای صنعت نفت پرداخت.

غلامحسین نوذری روز چهارشنبه 28 فروردین با اشاره به تولید روزانه 4 میلیون و 200 هزار بشکه‌ای نفت در ایران که نخستین بار پس از پیروزی انقلاب ثبت شده است، گفت: ضمن اینکه ساخت 6 پالایشگاه جدید در دست اقدام است، توسعه و بهسازی 7 پالایشگاه را نیز در سال جاری در دستور کار خود داریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر نوذری با اشاره به اینکه طرح تولید زودهنگام در میدان بزرگ آزادگان در سال 86 با موفقیت انجام شد، گفت: در زمینه گاز طبیعی، میزان تولید گاز کشور در سال گذشته به بیش از 500 میلیون مترمکعب در روز بالغ شد.

وزیر نفت افزود: اتمام 12 طرح بزرگ پتروشیمی و رسیدن به ظرفیت تولید بالغ بر 24 و نیم میلیون تن در سال محصولات پتروشیمی از دستاوردهای دیگر وزارت نفت درسال 86 است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دشمنان علیه ایران گفت: دوران تهدید و تحریم
به دهه‌های 50 و 60 میلادی برمی‌گردد و هم اکنون ابزاری کهنه، قدیمی، کهنه و از کار افتاده است و حضور بیش از 500 شرکت خارجی در این نمایشگاه نشان می‌دهد که تهدیدها به فرصت تبدیل شده است.

نوذری با تأکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های بدست آمده گفت: تصمیم داریم از این به بعد مدت زمان مناقصه‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را به 3 سال افزایش دهیم تا سازندگان و شرکای خارجی، با برنامه‌ریزی‌های خود کار سفارشات خود را در مدت بیشتری ادامه دهند.

وزیر نفت، اطمینان بخشی از سرمایه‌گذاری، افزایش کیفیت کالاهای تولید، تحویل به‌موقع سفارشات، اشتغال آفرینی و انتقال فناوری به داخل را از اهداف اصلی این تصمیم ذکر کرد.

وی همچنین افزود: وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور و ضرورت توسعه و تولید نفت و گاز جهت ارتقای جایگاه ایران اسلامی در عرصه مناسبات بین المللی مستلزم اعمال مدیریت کارآمد است.

نوذری گفت: صنعت نفت ایران با استفاده از یکصد سال تجربه خود و استفاده از کارکنان متخصص در مدیریت بهینه این منابع، دستاوردهای چشمگیری داشته است.

وی دستیابی به اهداف برنامه چهارم در بخش‌های نفت و گاز، شناسایی کل منابع هیدروکربوری در پهنه سرزمین با اولویت مخازن مشترک، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش سهم ایران در بازار جهانی نفت و حفظ جایگاه آن در اوپک، حداکثر بهره‌وری از مخازن هیدورکربوری از طریق افزایش ضریب بازیافت و استفاده از فناوری‌های نوین و به کارگیری روش‌های متنوع سرمایه‌گذاری‌های از برنامه ‌های پیش‌بینی شده وزارت نفت است.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در بخش تولید نفت خام، علاوه بر جبران افت طبیعی مخازن، برای افزایش توان تولید نفت خام نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی است.

نوذری گفت: با توجه به مشترک بودن برخی از میادین با کشورهای همسایه و اولویت برداشت عادلانه از این میادین، تأمین منابع لازم برای توسعه آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر نفت با اشاره به عملکرد بخش گاز این وزارتخانه گفت: در بخش گاز نیز تلاش و پیگیری برای تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جهت اجرای برنامه توسعه و تولید 24 فاز پارس جنوبی ( معادل 28 میلیارد فوت مکعب در روز) ادامه دارد تا دستیابی به حداکثر امکان بهره برداری از تولید گاز فراهم شود.

وی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را از جمله سرمایه‌گذاری‌های بسیار سودآور و زودبازه توصیف کرد و افزود: فناوری‌های جدید ارائه شده در دو دهه اخیر نیز دستیابی به بیشترین ارزش افزوده در اکتشافات و تولید نفت و گاز را امکان پذیر کرده است.

نوذری تاکید کرد: این تحولات باعث افزایش سودآوری و تقویت انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شده است.

وزیر نفت گفت: در مجموع، به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت نفت در برنامه‌های توسعه تا افق سال 1403 بالغ بر 500 میلیارد دلار برآورد شده که 121 میلیارد دلار آن در برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت با تاکید بر ساماندهی تامین مالی طرح های نفتی گفت: ایجاد بانک تخصصی صنعت نفت ضرورتی انکار ناپذیر است. 

نوذری که در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران سخن می‌گفت، افزود: عمده‌ترین مشکل در بخش تامین مالی طرح‌های نفتی شامل محدودیت در دسترسی به منابع مالی بین‌المللی، افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای طرح‌ها و پروژه های صنعت نفت به دلیل افزایش شدید قیمت‌های جهانی در سال‌های اخیر و محدودیت ظرفیت تامین مالی بانک‌های تجاری داخلی و نبود بانک تخصصی - توسعه‌ای برای بخش نفت است.

نوذری ادامه داد: بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن که تقریبا 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند ، با سه بانک تخصصی پشتیبانی
می‌شوند اما با وجود سهم 28 درصدی بخش نفت و گاز در اقتصاد کشور این بخش عظیم اقتصادی دارای بانک تخصصی نیست.

وزیر نفت گفت: ظرفیت بانک‌های داخلی کشور محدود است و توان تامین مالی طرح‌های سنگین در بخش نفت و گاز را ندارند درحالی که با حمایت یک بانک تخصصی و توسعه‌ای می‌توان بسیاری از مشکلات و نیازهای مالی صنعت نفت را در بخش‌های خصوصی و دولتی، رفع و ساماندهی کرد.

نوذری افزود: برای تحقق این هدف باید برای تاسیس یک بانک توسعه‌ای با عنوان "بانک توسعه صنعت نفت ایران" اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه صنعت نفت ایران یک نهاد مالی تخصصی خواهد بود، گفت: این بانک باید تامین مالی سرمایه گذاری‌های عظیم صنعت نفت را برعهده گیرد و بر محدودیت‌های مالی بین‌المللی و مشکل مالی طرح‌های نفتی غلبه کند.

نوذری تاکید کرد: اهداف این بانک شامل توسعه کارآفرینی، افزایش تسهیلات بخش‌های مختلف صنعت نفت و تسریع و تسهیل اجرای طرح‌های نفتی خواهد بود.

وزیر نفت افزود: تاسیس این بانک می‌تواند بخش قابل توجهی از سرمایه‌های داخلی را جمع آوری کند و در جهت تحقق این اهداف تخصیص دهد.
نوذری ایجاد بانک توسعه صنعت نفت را موجب جلب اعتماد بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی دانست و گفت: بخش عمده‌ای از منابع مالی این بانک باید از طریق بازارهای بین‌المللی تامین شود.

وزیر نفت تاسیس این بانک را موجب تسهیل و تسریع در اجرای طرح‌های عظیم نفت و گاز، حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی نفت از جمله پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع انرژی بر، حمایت از پیمانکاران، سازندگان، صنعتگران بخش خصوصی، ایجاد کانون تخصصی برای ارزیابی طرح‌ها برای اعطای تسهیلات مالی و مشارکت در تامین مالی وام‌های سندیکایی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز دانست.

وی گفت: امیدواریم با حمایت دولت از تاسیس بانک توسعه صنعت نفت بتوانیم همه طرح‌های توسعه‌ای را در اوج فعالیت خود قرار دهیم و توانایی‌های ایجاد شده در 30 سال اخیر را به کمک بگیریم تا در سال نوآوری و شکوفایی حداکثر نشاط و شادابی را برای جامعه اسلامی فراهم کنیم.

نوذری افزود: خوشبختانه با حمایت دولت و مجلس منابع مورد نیاز طرح‌های توسعه بخش بالادستی صنعت نفتدر سال 1387 فراهم شده است.

وی گفت: اما در بخش پایین دستی صنعت نفت که دولت در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجاز به سرمایه‌گذاری جدید نیست، مشکل تامین مالی همچنان باقی است.

کد خبر 48973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز